کرونا نهضت تولید محتوا در فضای مجازی خراسان رضوی به راه انداخت

جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

  •  اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در ایام شیوع بیماری کرونا با اتخاذ رویکرد تولیدات هنری در فضای مجازی اوج عقلانیت ایرانی و اسلامی را  متبلور ساختند آنان وظیفه در خدمت جامعه خویش بودن را با زبان هنری بیان کردند و رسالت و مسوولیت اجتماعی خود را به بهترین شکل به انجام رساندند.
  • گام نخست حضور فرهنگیان و هنرمندان به عنوان یک نهاد اجتماعی در قالب فعالیت در فضای مجازی به عنوان زبان مردم بود که به خوبی تثبیت شد، پس از آن نیاز به طراحی و تولید برنامه‌های فرهنگی و هنری برای پر کردن اوقات فراغت، امید به آینده و ایجاد نگرش مثبت مبتنی بر معنویت و نشاط اجتماعی در فضای خانه‌ها احساس شد.
  • در این راستا ۵۱ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی قابل اجرا در فضای مجازی توسط اصحاب فرهنگ و هنر تدوین و اجرا شد که در پاسخ به این تلاشهای ارزشمند اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی در این ایام، اختصاص مشوق‌هایی از جمله مساعدت در زمینه صدور مجوز، تسهیل امور و قدردانی از آنان و اختصاص تسهیلات در آینده، در حال بررسی است.
  • فرصت نخستی که شیوع بیماری کرونا به وجود آورد نشان دادن این نکته مهم بود که هنوز فرهنگ و هنر جزء انکار ناپذیر زندگی مردم است، حال چه منظور از زندگی فعالیتهای اجتماعی و عمومی و در اصطلاح بیرون از خانه باشد چه داخل خانه، یعنی اگر مردم قادر به حضور در رویدادهای عمومی فرهنگی و هنری نیستند ما رویدادهای فرهنگی و هنری را به خانه آنان می‌بریم.
  • فرصت دیگری که کرونا برایمان نمایان ساخت، آشکارسازی بیشتر نیاز به دولت الکترونیک و دولت مجازی قوی‌تر بود تا حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیتهای فرهنگی وهنری در کشور از طریق فضای مجازی انجام گیرد و شاهد کاهش بوروکراسی اداری، نظارت دقیق‌تر بر فعالیتهای فرهنگی و هنری، کاهش حضور عامل انسانی و فسادهای محتمل باشیم.
  • بیماری کرونا شرایط را به گونه‌ای رقم زده است که می‌توانیم ادعا کنیم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجازی داریم به این معنا که مجوز برای برگزاری رویدادها و نظارت بر آنها در فضای مجازی انجام می‌گیرد.
  • یکی از مزایای استفاده از فضای مجازی توزیع عادلانه امکانات بین مرکز استان و شهرستانها است. فضای مجازی فرصتی فراهم می‌کند تا همه نقاط استان از یک دسترسی عادلانه به امکانات برخوردار باشند و اصطلاحاتی با عناوین  متن و حاشیه از بین برود، فضای مجازی باعث می‌شود که همان قدر که یک فرد در مشهد می‌تواند از مواهب یک برنامه فرهنگی و هنری بهره‌مند شود و به تجربه هنری اش بیفزاید، فردی در یک شهر مرزی و محروم استان نیز به همان اندازه از این مواهب بهره‌مند شود.
  • شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری استان باعث شد که اصحاب فرهنگ و هنر اتحاد و انسجام ملی را در فضای مجازی به نمایش بگذارند، یعنی اختلاف سلیقه‌ها و عقیده‌ها و نگرشهای سیاسی هیچ کدام مانعی برای نقش آفرینی آنان نشد.
  • در ایامی که بیماری کرونا شرایط خاصی را به وجود آورده است شاهد تشکیل صف مقدم اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در فضای مجازی (با رعایت پروتکل های بهداشتی) در جهت پرهیز از گوشه گیری، افزایش مشارکتهای اجتماعی و ایجاد نشاط اجتماعی و همبستگی  اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خراسان رضوی بودیم.
  • اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خراسان رضوی در این شرایط، اطلاعات بهداشتی مورد نیاز مردم را با زبان زیبا، قابل فهم و توجیه پذیر به طبقات مختلف جامعه انتقال دادند و در واقع نقش مهم آگاهی بخشی خویش را در زمینه‌های بیان اطلاعات عمومی، نحوه پیشگیری، ارایه آموزشهای بهداشتی و پر کردن اوقات فراغت در قرنطینه به عنوان نهاد مدنی ایفا کردند.
  • ساخت و انتشار ۱۴ کلیپ حمایت هنرمندان با عنوان و هشتگ # “درخانه بمانیم” که در آن ۱۸ نفر از هنرمندان شاخص استان در پیامهایی از مردم دعوت کردند در خانه بمانند، پیگیری پیوستن هنرمندان شاخص کشوری به کمپین # “به مشهد سفر نکنید”، ایجاد هشتک‌های مرتبط و تهیه ۱۰ پوستر از این هنرمندان و انتشار آنها در فضای مجازی، راه‌اندازی پویش‌هایی با مفهوم “سفر نکنید”، “در خانه بمانیم” در روز ۱۳ فروردین ماه از جمله فعالیتهای اصحاب فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای مقابله با کرونا بود.
  • راه‌اندازی مسابقات فرهنگی هنری و قرآنی در فضای مجازی، ایجاد پویش مطالعه در خانه توسط کتابفروشی‌های مشهد، پویش بین‌المللی “به تو از دور سلام” با حمایت آستان قدس رضوی، عکاسی و گرافیک، مسابقات شعرخوانی و نشستهای ادبی، تشکیل گروه های فرهنگ و رسانه، تلاوتهای مجلسی، تولید پیامهای قرآنی، اجرای سازهای سنتی و صحنه‌ای، استندآپ کمدی، فعالیت گروه‌های نمایشی در سایت آپارات فیلم و تئاتر، ارایه ۱۶۰ تابلوی هنری، ایجاد کانالهای متعدد برای ایده‌پردازیها و سیاستگذاری‌های حوزه فرهنگ و هنر از فعالیتهایی بود که از سوی اصحاب فرهنگ و هنر در فضای مجازی انجام دادند.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول