شاد، غمی که بر دوش خانواده‌ها شد

بالغ بر ۶۰ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و این شرایط تا جایی پیش رفت که آموزش‌های پشت نیمکت جای خود را به آموزش‌های مجازی دادند. بر همین اساس در روز‌های پایانی سال ۹۸، آموزش و پرورش و خانواده‌ها بر آن شدند تا تعامل مدرسه و خانه را در سرویس‌های پیام رسان‌ حفظ کنند. استقبال برخی خانواده‌ها از پیام رسان‌های خارجی، مسئولان را به این واداشت که با استفاده از فرصت پیش آمده هم پیام رسان‌های بومی را بیش از پیش معرفی کرده و هم مخاطبان را به سمت این پیام رسان‌ها جذب کنند و تا حدی خلا ایجاد شده به خاطر بحران کرونا را جبران کنند.

در همین راستا وزارت آموزش و پرورش، شبکه آموزشی را در قالب نرم افزار «شاد» راه اندازی کرد که برای ارتباط آسان بین دانش آموز و معلم طراحی شده بود تا در ایام شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، لطمه‌ای به یادگیری و تدریس دروس مقاطع مختلف تحصیلی نخورد.

البته ورود شاد به نظام تعلیم و تربیت هم برخلاف اسمش رسم ناخوشایندی برای پیام رسان‌های بومی و خانواده‌ها داشت تا آنجا که انجیدنی مدیر پیام رسان آی گپ از خلف وعده آموزش و پرورشی‌ها در سپردن بخشی از کار به پیام رسان‌های داخلی گلایه کرد. علاوه بر این موضوع، خانواده‌ها هم با مشکلات زیرساختی و نرم‌افزاری گوناگونی برای استفاده از این پیام رسان مواجه بودند. هرچند که با نصب این اپلیکیشن توانستند تا حدی دسترسی بهتری به ارائه درس‌ها و کلاس‌های مجازی داشته باشند. اما با وجود تبلیغات گسترده‌ای که آموزش و پرورش‌ داشت، انتظار می‌رفت پیام رسانی با امکانات بهتر و دسترسی‌های بیشتر برای محصلان فراهم شود. اما ثمره کار فعلی آن‌ها جز فشار بر خانواده‌ها عایدی نداشته است.

 

نگرانی که نشات گرفته از عدم در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند، بالا بودن قیمت خرید و ضعف سرعت اینترنت در شبکه خانگی و اپراتور‌ها است و این نگرانی خانواده‌ها حالا به گلایه‌هایی به دو وزارت خانه آموزش و پرورش و ارتباطات تبدیل شده است و از تهدیدی که قرار بود فرصت باشد، خودش در این ایام کرونایی که بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شده فکر معیشت مردم را نکرده و خواسته و ناخواسته جیب مردم را خالی می‌کند.
اگر یک خانواده چهارنفری را در نظر بگیریم که دو فرزند محصل داشته باشند به حتم اینترنت ساعات بیشتری در روز متعلق به این دو فرد است و با یک حساب ساده سرانگشتی می‌توان فهمید که اگر اینترنت خانه مصرف مخابراتی باشد با کندی بالای سرعت همراه بوده و افراد را کلافه می‌کند و در مقابل، اگر از اینترنت اپراتور‌ها استفاده شود بایستی هزینه گزافی را برای بهای آن متحمل شوند که آن هم با وجود سرعت مناسب، به زودی حجم بسته‌ها به پایان می‌رسد.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول