همراه اول «مقصر» است

اعتراض تعدادی از کاربران همراه اول نسبت به اتمام زودهنگام بسته اینترنت‌شان در هنگام استفاده از تماس‌های ویدیویی پیام‌رسان سروش باعص شد تا آذری جهرمی، وزیر ارتباطات قول بررسی این موضوع را بدهد.

اعتراض یکی از کاربران در توییتر نسبت به اتمام سریع ترافیک بسته‌ اینترنتی در صورت استفاده از سرویس‌های داخلی

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با پیوست:

  • این مشکل رفع شده اعلام می‌کند که همراه اول باید در این زمینه ضرر کاربران را که ترافیک داخلی آنها هنگام استفاده از تماس ویدئویی پیام‌رسان سروش خارجی حساب شده، جبران کند.
  • پیام‌رسان سروش سرویس تماس تصویری خود را روی یک پروتکلی متفاوت از پروتکلی که سرویس‌های تماس صوتی یا ارسال پیامک و فایل روی آن قابل استفاده است،‌ راه‌اندازی کرده، به همین دلیل این پروتکل برای اپراتور قابل شناسایی نبوده و در نهایت ترافیکی که از طریق تماس تصویری سروش استفاده می‌شده از سوی همراه اول با تعرفه ترافیک بین‌الملل محاسبه شده است.
  • اپراتور پذیرفته براساس اطلاعاتی که داشته این پروتکل را به عنوان ترافیک بین‌الملل محاسبه کرده و براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ام هم‌اکنون این مشکل رفع شده است.
  • البته از سمت دیگر توصیه ما به پیام‌رسان‌ها از جمله سروش این است که وقتی سرویس جدیدی راه‌اندازی می‌کنند و قرار است این سرویس روی پروتکل متفاوتی به اجرا در بی‌آید، جزییات این تغییر را به ما و اپراتورها اعلام کنند، تا کاربران برای استفاده از یک سرویس داخلی دل‌زده نشوند.
  • هنوز گزارشی مبنی بر وجود این مشکل در اپراتورهای دیگر به دست ما نرسیده است.
  • ترافیک تمامی پیام‌رسان‌ها در مورد تمام سرویس‌هایی که روی پروتکل‌های مختلف ارائه می‌دهند باید از سمت اپراتورهای تلفن‌همراه به عنوان ترافیک داخلی مخاسبه شود.
  • نمی‌توان در مورد تمام شدن زود‌هنگام بسته‌های اینترنتی حکم یکسان داد. برخی اوقات عدم بررسی کامل مشتری نسبت به فعال کردن بسته یا عدم آگهی به برخی بخش‌های تنظیمات گوشی یا فعال بودن فیلترشکن و فراموشی این موضوع باعث می‌شود حتی اگر آنها از سایت‌های داخلی هم استفاده می‌کنند به دلیل استفاده از فیلترشکن تعرفه برایشان به صورت بین‌الملل محاسبه شود.
  • در ۱۵ روز گذشته نزدیک به ۱۶ شکایت مربوط به این موضوع بوده که در مقابل دیگر شکایت‌ها حجم چشم‌گیری نیست؛ اما ما در تلاش هستیم تا این نوع شکایت‌ها با توجه به تاثیری که روی کاربران می‌گذارد به صفر برسد.
  • کاربران در صورت مشاهده چنین اشکالاتی روی سیم‌کارت خود شکایتشان را از طریق اپرتورهای مربوطه و یا ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ پیگیری کنند.

شایان ذکر است، مشابه این اتفاق یک‌بار دیگر و در زمان شروع فیلترینگ تلگرام نیز برای کاربران سروش اتفاق افتاده بود؛ در آن زمان کاربرانی که با وعده اینترنت رایگان پیام‌رسان سروش را نصب و از آن استفاده کرده‌بودند متوجه کسر مبلغ از حسابشان به دلیل استفاده از این پیام‌رسان شدند. مطابق اظهار نظر همراه اول و سروش در آن دوره، عدم پرداخت بدهی پیام‌رسان سروش به اپراتورها دلیل این اتفاق بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول