«شاد» قیمت تلفن همراه هوشمند را به هم ریخت

همزمان با شیوع کرونا وزارت آموزش و پرورش برای تداوم یادگیری دانش آموزان و همچنین ادامه ارتباط بین دانش آموز و معلم، سامانه‌ای «شاد» را راه‌اندازی کرد تا در کنار پخش دروس مختلف از شبکه‌های سیما، شاد نیز به بستری برای ارتقای یادگیری دانش‌آموزان تبدیل شود. این سامانه که تنها مبتنی‌ بر اندروید طراحی شده؛ تمامی مدیران، معلمان و دانش آموزان را ملزم کرده تا از تلفن همراه هوشمند استفاده کنند.

دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس با استفاده از شاد برای برگزاری کلاس آنلاین استفاده می‌کنند همچنین معلمان فایل‌های درسی را بر روی این سامانه بارگزاری می‌کنند تا در شرایط آفلاین نیز دانش‌آموزان از آن استفاده کنند. همین موجب افزایش استفاده دانش‌آموزان دوره‌های مختلف ابتدایی و متوسطه از تلفن همراه هوشمند شده است. در این بین جمعیت بیش از ۱۳ میلیون نفری مدیران، معلمان و دانش‌آموزان از یک سو و استفاده اختصاصی بسیاری از اعضای خانواده از تلفن همراه هوشمند از سوی دیگر، موجب شده تا بسیاری از دانش‌آموزان و حتی مدیران و معلمان به دنبال خرید تلفن همراه هوشمند یا استفاده از تبلت‌ بروند که عامل افزایش تقاضای خرید تلفن همراه و تبلت شده است که نتیجه سیاست اشتباه وزارت آموزش و پرورش در محدود کردن  دانش‌آموزان و معلمان به استفاده از یک سیستم عامل خاص است.

مشکلات اقتصادی خانوارها و افزایش تقاضا و قیمت تلفن همراه

 در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها با کاهش درآمد و افزایش مشکلات اقتصادی روبرو هستند، افزایش قیمت برندهای مختلف تلفن همراه و تبلت‌ها در بازار به افزایش مشکلات اقتصادی خانواده‌ها دامن زده؛ زیرا  جمعیت بیش از ۱۳ میلیون نفری دانش آموزان و معلمان و مدیران موجب خواهد شد که تقاضای خرید برای تلفن همراه یا تبلت هوشمند در شرایط فعلی افزایش قابل توجهی پیدا کند.

رصد بازار تلفن همراه در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که با وجود روند کاهشی قیمت دلار، قیمت تلفن‌همراه هوشمند و برندهای لپ‌تاپ و تبلت با افزایش قیمت روبرو بوده که با توجه به رکود و تعطیلی بازار موبایل، غیرطبیعی به نظر می‌آید. قیمت تلفن‌های همراه با برند سامسونگ بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش، قیمت برند نوکیا ۱۱ درصد افزایش، قیمت برند هوآوی ۲۹ درصد افزایش و برند شیائومی بین ۲۲ تا ۳۳ درصد افزایش داشته‌اند. تقاضای خرید تلفن هوشمند توسط دانش‌آموزان و معلمان تنها عاملی است که می‌تواند در حال حاضر به افزایش تقاضا و کاهش تلفن همراه هوشمند دامن بزند. زیرا حتی با شیوع کرونا در جهان نیز، تقاضای خرید تلفن‌های هوشمند ۲۹ درصد کاهش یافته است و مشابه این موضوع نیز در ایران به وقوع پیوست.

با این حال همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش تقاضای خرید تلفن همراه از سوی دانش‌آموزان و معلمان، واردات رسمی تلفن همراه و تبلت نیز به صفر رسید که موجب کاهش شدید عرضه تلفن همراه هوشمند در کشور شد.  طبق گفته رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه کاهش عرضه تلفن همراه در ماه پایانی سال ۹۸ در چندین سال اخیر بی‌سابقه بوده و موجب کاهش شدید عرضه در بازار تلفن همراه و تبلت شده است.

کاهش عرضه و افزایش تقاضای خرید توسط معلمان و دانش‌آموزان، زمینه احتکار و گران‌فروشی را برای فروشندگان بازار موبایل را نیز فراهم کرده که بنظر می‌آید این موضوع باتوجه به افزایش قیمت موبایل، در بازار رخ می‌دهد.

تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از نرم افزار مبتنی‌بر آندروید مشکلات بسیاری را بر سر راه جمعیت بیش از ۱۳ میلیون نفری معلمان و دانش‌آموزان قرار داده؛ هزینه بالای خرید تلفن همراه هوشمند بر مشکلات اقتصادی خانوارها افزوده است زیرا تعطیلی‌ بسیاری از مشاغل موجب کاهش درآمد خانوارهای مختلف از جمله اقشار با درآمد پایین شده است.

/آنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول