«شاد» اجباری نیست

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش:

  • مجموعه که برای صدسال آموخته است با روش حضور در مدرسه آموزش ببیند به یک باره در شرایطی قرار گرفت که باید در مسیر دیگری کار را انجام می‌داد و این غافلگیری نه برای ما بلکه برای تمام دنیا به وجود آمد و بزرگترین وقته آموزشی ایجاد شد به گونه‌ای که برخی کشورها پایان سال تحصیلی را اعلام کردند.
  • ما تصور می‌کنیم عمر دانش‌آموزان ارزش دارد و باید از آن مراقبت کنیم بنابراین محتوای در نظر گرفته شده برای سال تحصیلی باید به آنها منتقل می‌شد و از روش‌های مختلف استفاده کردیم، اولین جایی که به کمک ما آمد شبکه آموزش بود و کمتر از یک هفته بعد از اعلام عمومی تعطیلی مدارس، برنامه‌های آموزشی از طریق این شبکه شروع شد، شبکه آموزش از نظر پوشش جغرافیایی جزو مناسب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی است و براین اساس معلمان در برنامه‌های آموزش زنده تدریس را شروع کردند، امروز از میزان مشاهده و بارگیری دروس تلویزیونی می‌توانیم بفهمیم که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته است و همچنان به آموزش‌های تلویزیونی نیازمند هستیم.

ارتباط معلمان و دانش‌آموزان با حداقل امکانات در فضای مجازی

  • برنامه‌های تلویزیونی یک طرفه است و امکان تعامل بین معلم و دانش‌آموز، ارائه تکالیف، پاسخ دادن به سوالات و آزمون گرفتن وجود ندارد به همین دلیل ما به معلمان فراخوان دادیم و گفتیم همه به میدان بیایند، هر کاری که می‌توانند انجام دهند و کارهای خوبی شکل گرفت به گونه‌ای که معلمان تلاش کردند با حداقل امکانات با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند.
  • منظم‌ترین شبکه ارتباطی را بین دستگاه‌های اجرایی کشور داریم، در هر شهرستان اداره‌ها و مدارس را داریم و هرمی است که از رأس تا انتها به سرعت موضوعات قابل انتشار و پایش است.
  • در ماجرای «آیلاند»، وقتی سوابق ایشان را بررسی کردم به احترام او قیام کردم، روح معلمی در این فرد تجلی داشت چرا که ۱۷ سال از زمان بازنشستگی‌اش می‌گذشت و طبیعی است با ۴۷ سال سابقه خدمت چندان با تکنولوژی روز آشنا نباشد اما تمام تلاشش را می‌کرد که با دانش آموزانش در فضای مجازی ارتباط برقرار کند.
  • در حادثه کرونا که تمام دنیا گرفتار شده‌اند امکان مقایسه همه کشورها با هم وجود دارد. در این موضوع شاخصی به وجود آمد که معلمان در محک آزمون بزرگی قرار گرفتند و سرافراز بودند و بسیار خوب به میدان آمده و خلاقانه حرکت کردند.

شاد هم نباشد برای آموزش دانش‌آموزان چه کار می‌توانیم انجام دهیم؟

  • با احترام به تمام افرادی که نکاتی را درباره شاد مطرح می‌کنند و با صدق نیت وارد شده‌اند، این پرسش را دارم که ما چه‌کار میتوانیم انجام دهیم، یک راه این است، کار را تعطیل کنیم و بگوییم هر زمان که شد مدارس را باز می‌کنیم اما این برای یک هفته تا ده روز قابل اغماض است اما اگرتعطیلات دو ماه شد نمی‌توانیم بگوییم آموزش را تعطیل می‌کنیم به همین دلیل در این ایام برنامه‌های آموزش تلویزیونی ارائه شد اما به عنوان مسئول آموزش و پرورش برای اینکه مطمئن شویم کار درست انجام می‌شود و محتوا در حال آموزش است نیازمند ابزاری بودیم تا آگاهی بیشتری داشته باشیم به همین دلیل برنامه اختصاصی طراحی کردیم تا محیط واقعی مدرسه در فضای مجازی طراحی شود.
  • فردی که توان اقتصادی ندارد ملزم به حضور در شاد نیست

ما برای کمک کردن آمدیم نه اذیت کردن

  • همان موقع هم که ایده شاد را داشتیم می‌دانستیم پوشش آن نمی‌تواند کامل باشد و عده‌ای جا می‌مانند. هیچ الزامی هم نداریم فردی که در توان اقتصادی‌اش نیست  خود را به زحمت بیاندازد ما برای کمک آمده‌ایم نه اذیت کردن افراد
  • اعلام کردیم هر فردی که می‌تواند به شاد متصل شود تا کنون ۶۰ درصد دانش‌آموزان، ۹۷ درصد معلمان و ۷۰ درصد کلاس‌های درس در شاد تشکیل شده است اما عده‌ای به دلایلی همچون نبود اینترنت یا نداشتن گوشی هوشمند یا داشتن چند فرزند در خانواده امکان پیوستن به شاد را ندارند بنابراین به مدیران استان و مدارس گفتیم مسئول هستند آموزش آنها را دنبال و مسیرهای جایگزین را در دستور کار قرار دهند.
  • برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های تلویزیون محلی، آموزش رادیویی و تولید بسته‌های آموزشی توسط معلمان که درب منزل دانش‌آموزان ارائه می‌شود از جمله این راهکارها است ما کاملا خودمان را نسبت به همه دانش‌آموزان مسئول می‌دانیم و راضی نیستیم خانواده‌ها خود را به مشقت بیاندازد، دیروز گزارشی گرفتم که در بیش از ۱۱ استان در مناطق روستایی و عشایری که دسترسی به فضای مجازی ندارند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی آموزش حضوری را آغاز کرده‌اند و برخی استان‌ها تا ۱۵ هزار دانش‌آموز خود را از این طریق آموزش می‌دهند و قطعاً پوشش را کامل خواهیم کرد.

خیران برای تهیه گوشی ویژه دانش‌آموزان به میدان آمدند

  • کرونا در کنار تمام تهدیدها ظرفیت‌های بزرگ را آشکار کرد مثلاً کمک رسانه ملی به آموزش و پرورش و فعال شدن بستر فضای مجازی برای آموزش. هم‌اکنون جامعه جهانی به این سمت می‌رود و سهم آموزش مجازی رو به گسترش است بنابراین ما نمی‌توانیم از این فضا عقب بمانیم، از سال ۹۰ جزو تکالیف آموزش و پرورش بود که بستر آموزش الکترونیک را فراهم کند و هم‌اکنون کرونا باعث شد این ظرفیت فراهم شود.
  • اگر پاییز مجدد با کرونا مواجه شدیم نمی‌توانیم بگوییم غافلگیر شدیم و باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم در این میان برای دانش‌آموزانی که گوشی ندارند برنامه‌ریزی داشته باشیم هم‌اکنون برخی نهادهای خیریه برای خرید گوشی ویژه این دانش‌آموزان به کمک آمده‌اند و تشکل‌های مردمی کارهای بزرگ را در این باره انجام داده اند.

/تسنیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول