آموزش تلویزیونی مفیدتر از فضای مجازی

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش:

  •  آموزش‌های مجازی در فعالیت کودکان و نوجوان در فضای مجازی تاثیرگذار بوده است. در حالی که قبل از شیوع کرونا کودکان در سنین دبستان برای فعالیت در فضای مجازی با محدودیت‌های متعدد مواجه بودند. از سوی دیگر در سنین متوسطه اول و دوم دیگر خانواده‌ها زورشان به دانش‌آموز درباره فعالیت در فضای مجازی نمی‌رسد.
  • خطرات متعدد دانش‌آموزان را در فضای مجازی تهدید می‌کند. دسترسی دانش‌آموز به فضای مجازی خطرات اخلاقی، اجتماعی، بلوغ زودرس و … به‌دنبال دارد. این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در جامعه ما برای این قضیه برنامه‌ریزی مناسبی از سوی نهاد‌های مسئول انجام نشده، اما با توجه به گسترش آموزش مجازی در ایام قرنطینه فضای مجازی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • خانواده‌ها باید بتوانند فعالیت دانش‌آموزان در فضای مجازی را رصد کنند. آموزش و پرورش در این باره کارآمد نیست، اما خانواده‌ها می‌توانند نظارتشان را افزایش دهند.
  • در شرایط کنونی به‌دلیل تعطیلی مدارس آموزش از طریق تلویزیون مناسب است، در ایام قرنطینه آموزش‌های تلویزیونی مفید بودند. در واقع هم اینک فضای تلویزیون مناسب‌تر از دیگر نرم‌افزار برای آموزش است. استفاده از فضای مجازی خطرات متعدد برای دانش آموز به همراه دارد و خانواده فضای مجازی را رصد کند.
  • خانواده باید تا سنینی که قدرت تشخیص کودک افزایش پیدا کند، بار مسئولیت مهار فرزندشان را در فضای مجازی را برعهده داشته باشد. به گفته او در دیگر کشور‌ها هم همین معضل وجود دارد، البته استفاده از فضای مجازی نقاط قوت و ضعف فراوان دارد. به باور بنده اگر سطح آگاهی خانواده‌ها در این زمینه افزایش یابد، شاید بتوان مسئولیتی برای خانواده‌ها قائل شد.
  • خانواده‌ها می‌توانند با اطلاعات لازم و آموزش‌های به‌روز مبتنی بر آموزش‌های روز فعالیت‌های دانش آموزان در فضای مجازی را مهار کنند.

/برنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول