فضای مجازی در دست مهاجمین فرهنگ

سید جواد شریف شیخ الاسلام طی یادداشتی تحت عنوان «فضای مجازی در دست مهاجمین فرهنگ» به تبیین جنگ فرهنگی پرداخت.

خیلی وقت است که ما سخنانی مثل تهاجم فرهنگی، ناتو فرهنگی و … را می‌شنویم ولی به‌سختی می‌پذیریم و یا اصلاً باوری نسبت به جنگ فرهنگی نداریم این عدم باور نه‌تنها در بین مردم بلکه در بین مسئولین تصمیم گیر و مجری فرهنگی نیز وجود دارد.

برای فهم این جنگ بهتر است نگاهی به آزمایشگاه فرهنگی بی اندازیم شاید سؤال شود آزمایشگاه فرهنگی کجا است؟ آزمایشگاه فرهنگی جایی است که ما می‌توانیم شاهد استفاده مردم از محصولات فرهنگی مانند موسیقی، نمایش، سینما و … باشیم. یکی از این آزمایشگاه‌ها مترو است که تنوع فرهنگی و قومی دارد و محصولات مورد استفاده از موسیقی زنده و فضای مجازی، فیلم، انیمیشن، بازی تحت موبایل و یا بازی‌ها مثل گل‌یاپوچ، شطرنج و نون بیار کباب ببر و…. که گاهی برای افراد حاضر جالب است.

مترو به‌عنوان سرویس بزرگی است که برای حمل‌ونقل افراد به محل کار و قرار مورداستفاده قرار می‌گیرد این فرصت که برای بعضی‌ها کوتاه و برای افرادی که همیشه سر ساعت خاص از آن استفاده می‌کنند طولانی‌تر است.

در این فرصت افراد برای پر کردن وقت خود از محصولات فرهنگی برای سرگرمی و گذران وقت استفاده می‌کنند. وقتی به‌عنوان مطالعه در این آزمایشگاه وارد می‌شوی و روزهای مختلف مجبور به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل هستی متوجه می‌شوی واقعاً جنگ فرهنگی وجود دارد چراکه وقتی به مصرف محصول فرهنگی توسط افراد حاضر در این سرویس حمل‌ونقل نگاه می‌کنیم کمترین اثر را از محصولات فرهنگی اسلامی و ایرانی مشاهده می‌نماییم. که نتیجه این مدل از فضای فرهنگی حاکم در این آزمایشگاه بزرگ که هرروز صدها نفر را جابجا می‌نماید تولید باورهای، سبک زندگی و فرهنگ غربی در بین جامعه ایرانی است که باید برای آن تدبیر بی اندیشیم.

می‌توان در این مورد پیشنهاد‌هایی نیز ارائه نمود مانند ایجاد وای فای رایگان آفلاین که محصولات فرهنگی مانند بازی، انیمیشن، فیلم‌ها و زنجیره‌های رایگان را در این سرویس حمل‌ونقل بزرگ به اشتراک می‌گذارد. که البته باید موردبررسی بیشتر از طرف مسئولین قرار بگیرد.

این آزمایشگاه و نوع استفاده محصولات فرهنگی مخصوصاً محصولات فضای مجازی تنها نمونه‌ای است که می‌توانیم با آن تهاجم را نشان داده و اثبات کنیم که چنین جنگی وجود دارد تا مسئولین مجری و تصمیم گیر حوزه فرهنگ کمی در این مورد بی اندیشند و تدبیر نمایند تا بتوانیم در مقابل این تهاجم بایستیم و مانند هشت سال دفاع مقدس شگفتی بیافرینیم.

اگر هر کس به این تهاجم فرهنگی باور ندارد می‌تواند به آزمایشگاه نزدیک خود با دقت نگاه کند و با چشم خود ببیند که محصولات فرهنگی غربی چگونه به تغییر باور و فرهنگ ما اقدام نموده‌اند.

قبلاً برای اثبات چنین جنگی نیازمند ارجاع به شبکه‌های ماهواره‌ای بودیم که در دسترس همه نبود اما امروز این جنگ در دست ما صورت می‌پذیرد در خانه ما به‌وسیله همین فضای مجازی که دیگر دسترسی به آن نیاز به تجهیزاتی مانند کامپیوتری و لپ‌تاپ ندارد و با وسیله‌ای ساده که دست همه ما است در دسترس است.

البته روی سخن بحث مقاومت فرهنگ تنها مسئولین نیست و باید همه ما به فکر مقابله باشیم و از منازل و ذهن خود این مقاومت را شروع نماییم و برای مصرف محصولات فرهنگی خود تدابیر لازم را داشته باشیم والا در خانه سالم افراد ناسالم غیر ایرانی را تربیت می‌نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول