شاخ های مجازی یا افرادی پوچ و توخالی؟!

اگر اهل گشت و گذار در اینستاگرام باشید حتما واژه شاخ های مجازی یا همان اینفلئونسرها را شنیده اید. اصطلاحی که با فراگیری استفاده از فضای مجازی در کشور، تبدیل به کلید واژه شده است.اگر اهل گشت و گذار در اینستاگرام باشید حتما واژه شاخ های مجازی یا همان اینفلئونسرها را شنیده اید. اصطلاحی که با فراگیری استفاده از فضای مجازی در کشور، تبدیل به کلید واژه شده است.

هدف اصلی به اصطلاح شاخ های مجازی دستیابی به فالوورهای فراوان است و برای رسیدن به آن از انجام هیچ کاری فروگذار نمی کنند. البته هدف از فعالیت های عجیب و غریب این افراد تنها جذب فالوور نیست، بلکه کسب درآمد هم بخشی از سناریوی آنها است.

البته با اینکه برخی از افراد برای کسب درآمد سراغ فضای دیجیتال می روند، اما گاهی این افراد و رفتار آنها موجب بروز مشکلاتی در بعد اجتماعی و فرهنگی می شود.

رفتارهای عجیب افرادی که خود را شاخ های اینستاگرامی می دانند و دست به تولید محتواهای پوچ، بی ارزش و گاهی مبتذل می کنند، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. این موضوع مورد توجه جامعه شناسان و روانشناسان قرار گرفته، به گونه ای که عده ای از مختصصان از آن تحت عنوان بحران رفتارهای نامتعارف اینستاگرامی یاد می کنند.

به عنوان مثال، به تازگی شاهد انتشار ویدیویی از یکی از همین چهره های اینستاگرامی بودیم که با تلفظ ناشیانه ای به زبان انگلیسی از مخاطبان خود تقاضا می کند که او را فالو کنند. این ویدیو توجه فراوانی را به خود جلب کرده و اظهارنظرهای بسیاری پیرامون آن صورت گرفته است.

البته این موضوع تنها متوجه کشور ما نیست و در همه کشورها با هر دین و آیینی که باشند قابل مشاهده است. اما سوال اصلی که باید به آن پاسخ داده شود، این است که چرا مخاطبان به این قشر افراد بها می دهند؟ چرا افراد برای جلب توجه مخاطب به تولید محتوای سخیف و بی ارزش روی می آورند و صد البته موفق هم می شوند؟

شاید برای بسیاری دنبال کردن چنین افرادی نوعی سرگرمی محسوب شود و برخی دیگر هم از طرفداران این اشخاص به حساب بیایند، اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که پشت پرده چنین رفتارهایی چیست؟

جذب فالوور با هدف کسب درآمد

بهزاد اسدآبادی کارشناس دیجیتال مارکتینگ:

  •  مهمترین موضوع در شبکه های اجتماعی تعامل با مخاطبان است و اگر این امر اتفاق نیفتد هرقدر هم که در این فضا فعال باشید انگار هیچ کاری نکرده اید. از این رو، این تعامل باید به بهترین و تمیزترین شکل صورت گیرد.
  • اظهارنظر راجع به این موضوع که چرا این افراد تا این حد دنبال کننده دارند و رفتارهایشان مورد توجه قرار می گیرد، کار آسانی نیست. ضمن اینکه در همه جای دنیا وضعیت به همین منوال است و این حقیقتی است که وجود دارد.
  • اینستاگرام پر است از مخاطبان عام با سلیقه های متفاوت و نمی توانیم بگوییم افراد این محتواها را دنبال نکنند. اما اینکه گمان کنیم شاخ های مجازی به دنبال هنر، بازیگری و یا حتی شهرت هستند بسیار ساده لوحانه است. چراکه، آنها برای کسب درآمد در این فضا فعالیت می کنند و کسب درآمد هم در گرو جذب فالوور بیشتر است.
  • حال برای رسیدن به این هدف باید دیده شوند و این دیده شدن به هر قیمتی باید تحقق پیدا کند، دقیقا اینجاست که مفاهیم اجتماعی و اقتصادی، رنگ و بوی دیگری به خود می گیرند.

بحرانی به نام فروپاشی اخلاقی جامعه

حال که دلیل رفتاراین افراد را که نام شاخ مجازی برای خود،نهاده اند را درک کردیم باید از خودمان بپرسیم چرا برخی آنها را دنبال می کنند؟

 ناصر سبزیان پور روان درمانگر:

  • بسیاری از مخاطبان فقط برای خندیدن این افراد را دنبال می‌کنند. این موضوع اگر ریشه یابی شود قطعا نشاندهنده بی‌حوصلگی جامعه برای مواجهه با موضوعات جدی و مهم زندگی است که خود جای بحث دارد.
  • اینکه محتواهای سخیف، بی مایه و گاه مستهجن تا این حد دنبال کننده دارد، بیانگر حال بد جامعه ماست. به این معنا که در جامعه ما به ویژه از سوی جوانان و نوجوانان، افراد بیمار بیشتر پذیرفته می شوند تا افراد فرهیخته و باسواد.
  • در جامعه‌ای که ارزش‌های انسانی در آن رو به افول باشد، افراد به راحتی می توانند با بی اخلاقی به چهره تبدیل شوند؛ در علم جامعه شناسی به  این بحران فروپاشی اخلاقی جامعه می گویند.

به گفته محققان، در جامعه ای که شرایط به گونه ای پیش برود که فرد  دچار هراس از آینده باشد، مهمترین پیامد آن را می توان در  ناکارآمد شدن هنجارها و ارزش هایی دید که شخص را به رعایت اخلاق و قوانین ترغیب می کند.از سوی دیگر این موضوع را نباید فراموش کرد که عدم آموزش صحیح  استفاده از فضای مجازی به جامعه داده نشده است و به همین دلیل، جامعه در برخورد با این فضا با مشکلات بسیاری روبرو شده‎است.

 

/سیناپرس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول