دستور ویژه رئیسی برای پیگیری مصوبات شورای عالی فضای مجازی

محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه‌ی صحنه‌ی رادیو تهران:

  • شورای عالی فضای مجازی دو سال گذشته مصوبه‌ی ساماندهی شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها را تصویب و به دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ کرده است. ساماندهی یعنی اینکه شبکه‌های اجتماعی خارجی باید برای فعالیت در کشور ما ثبت شوند تا بتوانند فعالیت کنند و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات باید به آنان مجوز حضور در فضای مجازی ایران را ارایه دهد و این مساله در تمامی دنیا مرسوم است.
  • این مصوبات تاکنون مورد توجه دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی قرار نگرفته است در صورتی که در حال حاضر کشورهای اروپایی از همین روش شرکتهای بزرگ اروپایی را ملزم به رعایت این فوانین کرده و در صورت رعایت نکردن جریمه‌های سنگینی برای آنان در نظر می‌گیرند.
  • اگر اینستاگرام در کشور ما ثبت شود و مجوز حضورش را از وزارت ارتباطات دریافت کند باید تمامی قوانین کشور ما را رعابت کرده و محتواها را بررسی کند تا بر خلاف قوانین کشور ما نباشد. در ضمن تمام مصوبات شورای عالی فضای مجازی طبق حکم مقام معظم رهبری حالت قانونی دارد و باید اجرایی شود. همچنین رییس قوه‌ی قضائیه نیز امروز، چهاردهم اردیبهشت در رابطه با مصوبات شورای عالی فرهنگی افرادی را مامور بررسی کردند که چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی از سوی دستگاه‌های دولتی اجرا نشده است.
  • حاکمیت فضای مجازی باید در دست حاکمیت کشور خودمان باشد و در تمام دنیا دقیقا همینطور است. اگر این مساله انجام گیرد سیاست‌های نظام در فضای مجازی اعمال خواهد شد. بنابراین شورای عالی فضای مجازی برای این مساله تشکیل شده است که بتواند نظم فضای مجازی را در کشور در دست بگیرد. این شورا بحث محدودیت را سرلوحه‌ی فعالیتهایش قرار نداده است بلکه در این شورا بحث اعمال قوانین کشور مطرح است.
  • هر کشوری برای خود قوانینی دارد و اعمال قانون به معنی محدودیت نیست و اگر در فضای مجازی این مسائل در نظر گرفته نشود هرج و مرج‌هایی نیز در کشور صورت می‌گیرد که برنامه های زنده مخرب و بی‌اخلاق اینستاگرام نمونه‌ای از آنهاست.
  • متاسفانه عدم هماهنگی بین بخش‌های بانکی کشور و پلیس فتا و بحث‌های حاکمیتی سبب حضور این سایت‌ها در فضای مجازی شده و مشکلاتی را به وجود آورده است که مشکل کمی نیست و توجه بسیاری را برای مرتفع کردن آن از سوی مسئولان می‌طلبد. اگر به آن بی توجه بمانیم فساد گسترده‌ای در کشور رخ می‌دهد و دستگاه‌های مسئول باید پاسخگو باشند. البته کمیته‌های ذی‌ربط واقعا در حال فعالیت هستند اما چون هماهنگی‌ها ضعیف است و نگرش‌ها متفاوت، مشکلات بوجود آمده در این فضا، همچنان پابرجا هستند.

فایل صوتی گفت و گو را اینجا گوش بدهید

/رادیو تهران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول