لزوم توجه به چند نکته پیش از فیلترکردن اینستاگرام

محمد صادقی؛ فعال رسانه در ایران ریپورتس۹۸، نوشت:

در امکان و وجود بی بند و باری در فضای مجازی بویژه اینستاگرام شکی نیست و کسی نمیتواند منکر آن شود اما توجه به چند نکته ضروری در این خصوص ضروری میرسد.

با فیلترشدن اینستاگرام سرنوشتی همچون تلگرام برایش رقم خواهد خورد. پیش از فیلترشدن تلگرام این پیامرسان در ایران حدود ۵۰ میلیون کاربر داشت و پس از فیلترشدن آن همچنان ۴۰ میلیون نفر با استفاده از فیلترشکن در این پیامرسان حضور دارند و تنها این فیلترسازی منبعی برای پر کردن جیب فعالان عرصه شده که اگر اینستاگرام نیز به تلگرام بپیوندد، بازار فیلترشکن ها بیش از پیش گرم خواهد شد.

راحت‌ترین و دم دستی‌ترین روش همیشه راهکار سلبی بوده که در مقوله اینستاگرام فیلتر کردن آن میباشد اما با این کار تنها صورت مسئله پاک شده اما مسئله حل نمیشود پس بجای حذف باید حل مسئله در دستور کار قرار گیرد. هرگاه مردم ما با اطلاعات کامل و آگاهی بالا با مسئلهای مواجه شدند، بهترین تصمیمها را گرفتهاند پس در این مورد نیز بهترین راه افزایش سواد رسانه و آگاهی دهی به آحاد مختلف جامعه میباشد که البته برای هر قشر و گروهی آموزشها باید مطابق با نیاز و ویژگی‌های آنان باشد.

یکی از مهمترین نیازهای امروزی جوانان و نوجوانان دیده شدن و خالی کردن هیجانات است که بسیاری از آنها فضایی همچون اینستاگرام را برای این کار مناسب میبینند پس اگر میخواهیم جلوی بسیاری از ناهنجاری ها و ولنگاری‌های فضای مجازی از جمله اینستاگرام را بگیریم، باید جایگزینی مناسب را برای این دو نیاز آنها فراهم کنیم تا نیازهای دیده شدن، خالی کردن هیجانات و… را پاسخگو بوده آنگاه میتوانیم شاهد آرام‌تر شدن فضای مجازی از جمله اینستاگرام بود.

متاسفانه اغلب مردم ایران همیشه نیمه خالی لیوان را دیده و صحبتی از نیمه پر لیوان نمیکنند اما روش صحیح تجزیه و تحلیل هر موضوعی دیده همه جنبه های آن میباشد و درمورد فضای مجازی و ایسنتاگرام نیز باید خوبی ها و مزیت های آن را دید و گفت تا شاید بسیاری که با آن ویژگی‌ها و کارکردهای مناسب آشنایی ندارند نیز آشنا شده و بکار گیرند. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با تبادل بالا برای اشتراک نظرات و عقاید میباشد همچنین با امکاناتی که این شبکه اجتماعی داشته نظیر استوری و لایو که در ایام قرنطینه شاهد شکوفایی لایو بویژه بودیم، ارتباطات را متحول کرده است. همچنین اگر به صورت تخصصی گردشی در فضای اینستاگرام داشته باشید پیج‌های علمی، آموزشی و مذهبی نیز بسیار هستند که میتوان مطالب بسیاری را به راحتی از آنها آموخت.

شبکه اجتماعی اینستاگرام خود دارای فیلترهایی میباشد که بسیاری از محتواهای نامناسب نظیر پورنوگرافی، خشونت و… را بصورت خودکار فیلتر مینماید و طبق قولی که داده اند بزودی فیلترهایی نیز برای پخش زنده یا همان لایو نیز اعمال خواهند کرد تا از هرج و مرج در این شبکه اجتماعی تا جای امکان جلوگیری به عمل آید.
بطور کلی میتوان گفت هر چیزی در دنیا امکان استفاده درست و یا غلط از آن وجود دارد و سرعت علم و تکنولوژی به حدی بالاست که نمیتوان درها را بر روی آن بست پس بهترین روش آموزش مناسب برای استفاده درست از امکانات و وسایل مختلف از جمله فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستاگرام میباشد.

طبق آمارهای اعلام شده شبکه اجتماعی اینستاگرام هم‌اکنون بیش از یک میلیارد کاربر در جهان داشته و این رقم با وجود دسترسی ۷۰ میلیون ایرانی به اینترنت درحدود بیش از ۲۵ میلیون نفر میباشد که نشان از استقبال و گرایش بسیاری از مردم دنیا و ایران به این شبکه اجتماعی مبتنی بر فیلم و عکس میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول