اینستاگرام فضایی سرگرم کننده یا عرصه‌ای مسموم و خطرناک

شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی زیادی تا به امروز در ایران فیلتر شده‌اند؛ یوتیوب، فیسبوک، توئیتر و تلگرام، از مشهورترین آنها به حساب می‌آیند. خوشبختانه در این میان مسئولین برای مسدود کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام هنوز  به یک نقطه نظر واحد نرسیده‌اند. اما آیا این بدان معنا است که این شبکه به عنوان مثال، در مقایسه با یوتیوب خطرات کمتری دارد و آسیب‌های کمتری به کاربران می‌زند؟

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ صورت گرفته بود، اینستاگرام در میان پنچ شبکه اجتماعی (یوتیوب، توئیتر، فیسبوک، اسنپ‌چت و اینستاگرام) به عنوان بدترین و مضرترین شبکه اجتماعی و یوتیوب به عنوان بهترین و کم‌ضررترین شبکه معرفی شده بودند. با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که در طول این دو سال وضعیت موجود در این شبکه‌ها تغییر چندانی نکرده است.

در مقایسه با چند سال گذشته، حالا کاربران ایرانی فعالیت بیشتری در یوتیوب دارند و گیمرها و تولیدکنندگان محتوا از آن به عنوان راهی برای درآمدزایی استفاده می‌کنند. اینستاگرام را اما می‌توان یک شبکه اجتماعی از دست رفته، حداقل برای کاربران ایرانی دانست. چه شد که اینستاگرام برای ایرانی‌ها به این فضای مسموم تبدیل شد؟

لایوهای جنجالی و کاسه کوزه‌ای که سر یک نفر شکست!

 در دوران قرنطینه و روزهایی که بخش بزرگی از مردم ساعات زیادی از روز را در خانه سپری می‌کردند، شاهد برگزاری لایو از افراد مشهور (و حتی غیرمشهور) در اینستاگرام بودیم. برگزارکنندگان این لایوها گاهاً برای جنجالی‌تر شدن برنامه خود، دست به کارهای عجیب و اجرا لایو خود با اشخاص معروف دیگری می‌زدند.

در نهایت در این دوران، این تتلو بود که مانند دفعات پیشین، جایزه جنجالی‌ترین اکانت اینستاگرام کاربران ایرانی را به خود اختصاص داد و برای دومین بار، با رد شد از مرزها و پا گذاشتن بر روی قوانین این شبکه اجتماعی، حساب کاربری خود را با بیش از ۴ میلیون دنبال کننده از دست داد. اما آیا او تنها شخص این فضای مسموم است و با قربانی شدن حساب او، تمام مشکلات برطرف خواهد شد؟

امیر تتلو شاید تنها یک بازیگر خرده‌پا از نمایشنامه بزرگتری باشد که در اینستاگرام در حال پخش است. به این لیست می‌توانیم نام‌های دیگری مانند پیام صادقیان، ساشا سبحانی، پویان مختاری، دنیا جهانبخت، وحید خزایی و … اضافه کنیم. افرادی که هر یک به نوعی تلاش می‌کنند تا به نوعی همچنان این فضای داغ را سر پا نگه دارند. گفته می‌شود که در پشت پرده تمامی این حساب‌های جنجالی، شخص و یا اشخاصی وجود دارند که گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و قمار هستند.

ظاهراً گردانندگان سناریوی مذکور، تلاش می‌کنند تا با داغ نگه داشتن حساب‌های این اشخاص با موضوعات جنجالی و یا مبتذل، آنها را بر سر زبان‌ها نگه داشته و کاربران را جذب صفحات آنها کنند، تا از این طریق بتوانند یا به‌صورت علنی و یا نامحسوس، به تبلیغ برای سایت‌های شرط‌بندی خود بپردازند.

تقصیر ما در ایجاد این فضای مسموم چیست؟

اشتراک گذاری تصاویر مورد علاقه با دوستان و خانواده و دنبال کردن حساب‌های موردپسند، همچنان تنها بخش دوست‌داشتنی اینستاگرام باقی مانده است. اگر شما تا امروز هرگز به سراغ این حساب‌های زرد اینستاگرامی نرفته‌اید و به هیچ طریقی حمایت خودتان را از آنها نشان نداده‌اید، تقصیری در این ماجرا نخواهید داشت.

اما فارغ از این دسته انگشت شمار، بخش بزرگی از کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام در ایجاد فضای مخرب امروزی مقصرند. دنبال کنندگان میلیونی این اشخاص، رکوردشکنی بینندگان لایوهای آنها و حتی به اشتراک گذاری پست‌های آنها هر چند به قصد شوخی و یا تمسخر، نشان از مورد حمایت بودن این افراد توسط بخش نسبتاً بزرگی از جامعه دارد.

طبیعتاً نادیده گرفتن و یا حذف کردن این بخش از جامعه به‌دلیل داشتن دیدگاهی متفاوت از دیدگاه ما، راه درستی به نظر نمی‌آید. اما آیا واقعاً راه درستی وجود دارد؟

دیدگاه شما در رابطه با شرایط فعلی موجود در اینستاگرام چیست؟ به عقیده شما این، یک فضای طبیعی است؟ اگر پاسخ شما منفی است، به ما بگویید که چگونه می‌توانیم در بهتر شدن این شرایط نقش داشته باشیم؟

 

/سخت‌افزارمگ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول