«تیک‌تاک» چگونه از اینستاگرام پیشی گرفت؟

هرچند سال یکبار، اپلیکیشنی جدید تحولاتی در زندگی مجازی ما ایجاد می‌کند. امسال این وظیفه برعهده‌ی تیک تاک بود. اپلیکیشنی که هرچند بسیاری معتقدند که بچه‌گانه است و فقط وقت را هدر می‌دهد، ولی این شهرتی که این اپلیکیشن اخیرا بدست آورده غیر قابل انکار است.

اپلیکیشن چینی تیک‌تاک حالا با کنار زدن قدرتمندترین اپلیکیشن‌های شبکه مجازی، مانند فیسبوک و اینستاگرام موفق شده در رتبه نخست پردانلودترین اپلیکیشن‌های جهان جای گیرد. حتی اگر نپذیرید هم به‌هرحال این اپلیکیشن با داشتن جدیدترین راه‌ها برای برقرای ارتباط و البته سرگرمی، محبوب‌ترین اپلیکیشن امسال شناخته شده و کوچ عظیمی از اینستاگرام و سایر اپلیکیشن‌ها به تیک‌تاک را شاهد هستیم.

چرخه‌ی کوچ از یک فضا به فضای مجازی دیگر همواره برقرار بوده است. کوچ به MySpace در سال ۲۰۰۵، سپس facebook در سال ۲۰۰۸ و سپس اینستاگرام، به فاصله‌ای کوتاه از اسنپ‌چت، در سال ۲۰۱۴ و حالا هم تیک‌تاک. رفتن از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر معمولا با بی‌میلی شروع می‌شود، ولی محبوبیت آن نهایتا ما را وادار به کوچ می‌کند.


تیک‌تاک چیست؟
تیک‌تاک یک شبکه اجتماعی چینی است که از طریق اپلیکیشن‌های آی‌آواس و اندروید قابل دسترس می‌باشد. این اپلیکیشن ابتدا با عنوان دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک‌تاک در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که موزیک‌ویدئو‌های بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند.
تیک‌تاک در سال ۲۰۱۷ با اپلیکیشن محبوب musical.ly تلفیق شد و به محبوبیت فراوانی رسید. این محبوبیت به‌خصوص بین نوجوانان بسیار مشهود بود و تا سال ۲۰۱۹ توانست ۸۰۰ میلیون کاربر را جذب کند و این رقم امسال از مرز یک میلیارد کاربر نیز عبور کرده است و اکنون با فرگیر شدن محبوبیت آن علاوه بر نوجوانان، بسیاری از چهره‌های معروف دنیای هنر و سرگرمی به استفاده از آن روی آورده‌اند.‌
می‌توان گفت تیک تاک اولین اپلیکیشن چینی به حساب می‌آید که تا این حد در سطح بین‌الملل موفق بوده است.
کاربران تیک تاک بیشتر از کدام کشور هستند؟
این اپلیکیشن چینی برای ۱۵۴ کشور مختلف در سطح وب قابل دسترس می‌باشد و ۴۰ درصد از کاربران آن غیر چینی می‌باشند. کشور هند یکی از پرکاربرترین کشور‌ها در این اپلیکیشن به حساب می‌آید. تا به امروز تقریبا ۲۵ درصد کاربران از هند این برنامه را دانلود کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۹، کاربران اینترنتی در چین بیشتر از ۶۰۰ میلیون ساعت در روز را صرف تماشای ویدیو‌های کوتاه این اپلیکیشن کردند؛ که البته عدد بالایی به حساب می‌آید و می‌توان از همین اعداد و ارقام به میزان محبوبیت تیک تاک پی برد.

تیک تاک، یک سرگرمی کوتاه
وقتی اپلیکیشن تیک تاک را باز می‌کنید، با هجوم ویدیو‌هایی از افراد معمولی سراسر کشور مواجه می‌شوید. بیشتر این ویدیو‌ها لب‌همگامی‌های نوجوانان روی موسیقی‌ها یا ویدیویی خنده‌دار از آن‌ها می‌باشند و به همین خاطر افراد بالای ۲۰ سال چندان با این ویدیو‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند، اما همین ویدیو‌ها موفق می‌شوند میلیون‌ها فالوور درو کنند.
شاید یکی از دلایلی که تیک تاک برای برخی قابل درک نیست، کوتاه بودن ویدیو‌ها باشد. تیک تاک اصولا ویدیو‌های ۱۵ ثانیه‌ای را به نمایش می‌گذارد. البته امکان اشتراک‌گذاری ویدیو‌های یک دقیقه‌ای هم در این اپلیکیشن وجود دارد، ولی ویدیو‌های یک دقیقه‌ای هم کوتاه به حساب می‌آیند و همین موضوع باعث می‌شود شما در روز‌های ابتدایی استفاده از این اپلیکیشن، چندان ارتباطی با آن برقرار نکنید.

سلبریتی‌ها در تیک تاک
گفته می‌شود مسئولین تیک تاک با سلبریتی‌ها و افرادی که فالور زیادی در اینستاگرام دارند، مستقیما تماس می‌گیرند و از آن‌ها دعوت می‌کنند که به این شبکه اجتماعی بپیوندند.
ویل اسمیث، بازیگر مشهور هالیوود یکی از افرادیست که در سال ۲۰۱۹ به جمع کاربران این اپلیکیشن پیوست و در طول چند هفته موفق شد بیشتر از میلیون فالوور جذب کند.
جنیفر لوپز، مایلی سایرس، جسیکا آلبا، جاستین بیبر، آلیشا کیز و آریانا گراند از دیگر سلبریتی‌هایی هستند که حضوری پررنگ در تیک‌تاک داشته‌اند و باعث محبوبیت هرچه بیشتر این اپلیکیشن در میان مردم شده‌اند.

حقایقی از تیک تاک

  • اپلیکیشن تیک‌تاک تاکنون توسط بیش از ۱.۵ میلیارد نفر در سطح دنیا دانلود شده است.
  • ۴۶۶ میلیون از کاربران تیک‌تاک از هند هستند، ۱۷۳ میلیون نفر از چین و ۱۲۳ میلیون نفر از آمریکا.
  • کاربران تیک‌تاک به‌طور میانگین ۵۲ دقیقه از روز را در تیک تاک سپری می‌کنند.
  • ماهانه ۶۰ میلیون نفر از آمریکا وارد تیک‌تاک می‌شوند که ۶۰ درصد آن‌ها زن و ۴۰ درصدشان مرد هستند.
  • از ۲۱ مهر ۹۸ دسترسی کاربران ایرانی به این اپلیکیشن قطع شده است و استفاده از آن با فیلترشکن صورت می‌گیرد.

تیک تاک چه هدفی را پیش گرفته است؟
زمانی که یک اپلیکیشن جدید سر از مارکت‌ها در می‌آورد و به سرعت میان مردم به مجبوبیت می‌رسد، درک این موضوع که چرا به این اپلیکیشن نیاز داریم کمی دشوار می‌شود.
از اپلیکیشن اینستاگرام تا مدت‌ها به عنوان اپلیکیشنی برای افزودن فیلتر روی عکس‌ها، استفاده می‌شد، اما پس از مدتی تبدیل به یک رسانه اجتماعی محبوب و فضایی برای انجام مارکتینگ شد. استوری‌های اسنپ چت در ابتدا مضحک به نظر می‌رسیدند، اما با محبوب شدن آن‌ها، اینستاگرام ایده‌ی استوری را از اسنپ چت دزدید و همین استوری‌ها حالا فضای مارکتینگ را فراهم می‌کنند.

میلیون‌ها انسان دقایقی از روز را برای سرگرمی در تیک‌تاک می‌گذرانند و همین جمعیت می‌تواند منجر به شکل‌گیری کسب و کار‌های اینترنتی در این اپلیکیشن شوند. سیر تکاملی اپلیکیشن‌هایی با امکان مارکتینگ، مانند اینستاگرام و اسنپ چت، ثابت کرده است که هرچیزی با وجود کاربران فعال در شبکه اجتماعی امکان‌پذیر است.

/رویداد ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول