شبکه ملی اطلاعات و ضرورت ملی آن

شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهمترین پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که تحقق آن بنا بر رویکردهای جهانی و ضرورت‌های ملی از جمله ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته، مستقل و مطابق با نیازهای کشور و حفاظت از اطلاعات کاربران در برابر تهدیدات امنیتی الزام شده است.

طبق سند ضرورت تببین الزامات شبکه ملی اطلاعات که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید مقرر شد تا شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای ایجاد شود به این شکل که درخواست‌های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

اهمیت شبکه ملی اطلاعات در حدی است که مقام معظم رهبری بارها بر لزوم ایجاد این شبکه تاکید داشته‌اند و کوتاهی در این خصوص را گوشزد کرده‌اند در این راستا در زمینه لزوم شبکه ملی اطلاعات  نظرات افراد مختلف را در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان فناوری اطلاعات جویا شدیم که شنیدن صحبت های آنها خالی از لطف نیست.

سکانس اول، لایه زیر ساختی شبکه ملی اطلاعات انجام شده است

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در لایه زیرساخت فعالیت‌هایی را انجام می‌داد که این فعالیت ها بر اساس سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات انجام شده است درواقع ما توانسته ایم بر اساس گزارش هایی که همکاران ما ارائه کردند تا ۸۰ درصد آنچه از ما خواسته شده بود را به انجام برسانیم به طوری که سه  لایه محتوا، زیرساخت و خدمات در شبکه اطلاعات وجود دارد که تنها در لایه زیرساخت سندی تعیین شده و می توان بر آن نظارت کرد و در دو لایه دیگر خبری از تدوین سند و نظارت نیست.
  • شبکه ملی اطلاعات یک شبکه فیزیکی نیست؛ چراکه مقوله شبکه ملی فراتر از آن است. در واقع مجموعه‌ای از شبکه، امکانات و خدمات پایه‌ای جزء شبکه ملی اطلاعات است در حال حاضر در تعریف آن می‌توان گفت فیلم‌های محتوای داخلی که توسط نرم‌افزارهایی مانند فیلیمو پخش می‌شود جزئی از این شبکه ملی اطلاعات هستند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که به یک معنا کشور ایران دارای شبکه ملی اطلاعات است و به معنای دیگر باید این شبکه تکمیل‌تر شود.
  • گسترش پیشرفت در شبکه ملی اطلاعات هیچ وقت تمامی ندارد چون تکنولوژی در حال رشد و پیشرفت است و ما باید بنا بر میزان رشد تکنولوژی، امکانات و فضای اطلاعاتی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهیم.
  • برنامه داریم ۲۰ درصد باقیمانده این پروژه هر چه سریع‌تر به اتمام برسد بر اساس فرموده مقام معظم رهبری لایه زیرساخت به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است البته با توجه به اینکه تکنولوژی هر روز توسعه پیدا می‌کند و اهداف نسبت با آن تغییر می‌کنند لذا زیرساخت ها نیز باید مجدداً بازنگری شود همچنین در برخی از موارد این نیاز احساس می شود که باید سندهای پیش بینی شده تغییر کند از طرفی باید بگویم در لایه محتوا صدا و سیما، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید فعالیت کنند و ما نیز جزء کسانی هستیم که درباره عدم فعالیت نهادهایی که برای لایحه محتوا و خدمات مسؤول هستند مطالبه پاسخ‌گویی داریم.

سکانس دوم‌، شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی است

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

  •  به معنای واقعی کلمه وجود شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک ضرورت از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه کشور در حوادث سال گذشته به طور ملموس نقش این شبکه برای همه مسوولان و مردم مشخص شد به طوری که افرادی که تمایلی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نداشتند به این واقعیت پی بردند که کشور به چه میزان از ناقص بودن این شبکه آسیب پذیر است.
  • کسانی که دارای وجدان بیدار هستند بر ضرورت شبکه ملی اطلاعات تأکید دارند که در این رابطه باید گستردگی این شبکه فراگیر شود و بیش از گذشته زیرساخت های آن فراهم شود زیرا هر چقدر شبکه ملی تقویت شود آسیب پذیری از این ناحیه کمتر خواهد شد.

سکانس سوم، فعالیت‌های تحقیقاتی با گسترش شبکه ملی اطلاعات رشد و افزایش می یابد

جمشید جعفر پور نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

  • تاثیرات گسترده فضای مجازی در افکار، عقاید و سبک زندگی مردم  بیش از گذشته نشان می دهد که باید جزء اولویت های فرهنگی قرار گیرد که برای تحقق این هدف راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می تواند نیاز بسیاری از کاربران را در حوزه‌های مختلف بر طرف کند چراکه از این شبکه دیتاهای مورد نیاز افراد بدون هیچ گونه محدودیت در اختیار آنها قرار می گیرد این موضوع در حالی است که فعالیت های تحقیقاتی با گسترش شبکه ملی اطلاعات رشد و افزایش یافته و نیاز خود را در درون شبکه پیدا می‌کند.
  • معتقدم شبکه ملی اطلاعات برای حوزه کسب و کارها و حتی سرگرمی می تواند با تولید محتوا نقش محوری ایفا کند زیرا دیگر با وجود این شبکه هیچ یک از بخش های مختلف جامعه نیاز به سرورهای خارجی نخواهند داشت.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول