شبکههای اجتماعی از چه زمانی درآمدزا می شوند؟
محسن غفاری مدیر پیام رسان داخلی ایتا در برنامه گفت و گوی اجتماعی رادیو گفت و گو:
- کاربران ما از نگاه کافه بازار حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند؛ ما معمولا برای شبکه های اجتماعی معیاری از قبیل کاربر نصبی، روزانه و فعال ماهانه در نظر می گیریم و کاربران فعال روزانه ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، البته تا قبل از سال جدید تا یک میلیون و ۷۰۰ هزارتا هم پیش رفتیم.
- شبکه های اجتماعی معمولا سه سال بعد از اینکه به کاربران پایدار و ضریب چسبندگی ۵۰ درصد می رسند، وارد درآمدزایی می شوند. عمده درآمد شبکه های اجتماعی در کل دنیا برای تبلیغات است، چون درآمدی خالص است.
- در حال حاضر پیامرسان های داخلی به دلیل کمبود علاقه کاربران به تبلیغات، چندان وارد این مقوله نشدند و به طور طبیعی آینده پیامرسان های داخلی منوط به خدماتی مانند پرداخت هایی است که از طریق آنها انجام می شود.
- فعلا در سیستم کشور ما ورود به موضوع درآمدزایی برای ایتا چالش زیادی نسبت به هزینه ها دارد، شاید تبلیغات اندکی بتواند هزینه ها را پوشش دهد، اما نمی تواند هزینه گسترش و توسعه شبکه را بدهد.
- هزینه پیام رسان تلگرام بسیار سرسام آور است و مشخص نیست که چطور از آن درآمد به دست می آورند، خدماتی که تلگرام در جهان ارائه می دهد، ابری است؛ یعنی دائم محتوا را نگه میدارد و این به شدت سربار است.
- تلگرام از لحاظ دارا بودن محتواهای بزرگ اطلاعات خیلی ارزشمند است، اما اینکه این محتوا را کجا مصرف می کنند نیز اهمیت دارد؛ مهمترین جایی که این اطلاعات می تواند برای تلگرام اثربخش باشد، تبلیغات است، اما باز هم وارد این مقوله نشده است.
- درصد استفاده از پیام رسان ها و سایت های خارجی برای مخاطب و درآمدزایی آن برای اپراتورها بیشتر است و در بعضی مناطق اپراتور برای حفظ کیفیت خود پهنای باند یک گیگ خود را تبدیل به ۹۵ درصد پهنای باند خارجی و ۵ درصد داخلی کرده بود، جالب اینکه وقتی کاربر از VPN استفاده می کرد، سرعتش بهتر می شد، اما زمانی که مخاطب وارد سایت های داخلی می شد، اینترنت کند می شد و نمی توانست وارد پیام رسان های داخلی شود.
- در کشور سال ۹۵ طرح خوبی به نام کانتنت فمیلی برای تسهیم درآمد بین تولید کننده، ارائه کننده و نشر دهنده محتوا وجود داشت. فکر میکردیم که یکی از ارائه دهندگان این طرح که آقای جهرمی بود و حالا وزیر شده، این طرح را گسترش دهد، اما اجرا نشد.
- اگر خواستار رونق اکوسیستم محتوا در کشور باشیم، باید سیستم کانتنت فمیلی در کشور اجرا شود و اتفاقا یک سال هم اجرا شد، اما جنبه اختیاری داشت و چون به صورت قانون در نیامد اپراتورها از انجام آن شانه خالی کردند و انجام ندادند.
- در سال جدید وزارت ارتباطات طرحی را برای خرید پهنای باند از پیام رسان داخلی تصویب کردند، اما باز این مصوبه مدنظرمان نیست. در این مصوبه گفته شده نصف پهنای باند اینترنت را از ما بخرید نه محتوا را.
- ما در این سیستم دو ملاک داریم که یکی پهنای باند است،ما آی اس پی نیستیم، اما احساس می کنم وزارت ارتباطات با اپراتورها خیلی مماشات می کند، بسیاری از اپراتورها درآمد سرسام آوری از فروش محتوای خارجی در ایران دارند. یک هفته ای که اینترنت قطع شد اپراتورها اذعان کردند که ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و در حال حاضر درآمدها فقط به اپراتورها و دولت می رسد.
دریافت مالیات مانع پرداخت آنلاین از راه پیام رسان ها می شود
در ادامه مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش پلاس:
- ما در رجیستر در حال رسیدن به ۲۰ میلیون هستیم و تعداد کاربران فعال ماهانه چهار و نیم میلیون است که یا چت شخصی و گروهی انجام دادند یا از کانال ها بازدید کردند.
- اختصاص درآمد اپراتورها به پیام رسان ها به معنای خراب کردن اکوسیستم است و یکی از اتفاقات همین محدود کردن استفاده اینترنت داخلی است.
- در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای تصویب شد و برای ایجاد این زیرساخت برای افراد مختلف وظایف مختلفی تعیین شد و عقب افتادگی جدی در این حوزه وجود داشت و تقسیم وظیفه ای بین بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و صداوسیما ایجاد شد.
- فکر می کنم وزارت ارتباطات بیشتر از سایر حوزه ها در کار خود جدیت نشان داد، یکی از مسیرهای درآمدزایی پرداخت است، اما مردم این کار را انجام نمی دهند، چون بعد از آن مالیات دریافت می شود و وظیفه بانک مرکزی این بود که تا مدتی مالیات دریافت نکند.
/فارس/