شبکه‌های اجتماعی از چه زمانی درآمدزا می شوند؟

محسن غفاری مدیر پیام رسان داخلی ایتا در برنامه گفت و گوی اجتماعی رادیو گفت و گو:

  • کاربران ما از نگاه کافه بازار حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند؛ ما معمولا برای شبکه ­های اجتماعی معیاری از قبیل کاربر نصبی، روزانه و فعال ماهانه در نظر می­ گیریم و کاربران فعال روزانه ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، البته تا قبل از سال جدید تا یک میلیون و ۷۰۰ هزارتا هم پیش رفتیم.
  • شبکه های اجتماعی معمولا سه سال بعد از اینکه به کاربران پایدار و ضریب چسبندگی ۵۰ درصد می رسند، وارد درآمدزایی می شوند. عمده درآمد شبکه­ های اجتماعی در کل دنیا برای تبلیغات است، چون درآمدی خالص است.
  • در حال حاضر پیام­رسان ­های داخلی به دلیل کمبود علاقه کاربران به تبلیغات، چندان وارد این مقوله نشدند و به طور طبیعی آینده پیام­رسان­ های داخلی منوط به خدماتی مانند پرداخت­ هایی است که از طریق آن­ها انجام می شود.
  • فعلا در سیستم کشور ما ورود به موضوع درآمدزایی برای ایتا چالش زیادی نسبت به هزینه­ ها دارد، شاید تبلیغات اندکی بتواند هزینه ­ها را پوشش دهد، اما نمی تواند هزینه گسترش و توسعه شبکه را بدهد.
  • هزینه پیام­ رسان تلگرام بسیار سرسام آور است و مشخص نیست که چطور از آن درآمد به دست می آورند، خدماتی که تلگرام در جهان ارائه می­ دهد، ابری است؛ یعنی دائم محتوا را نگه می­دارد و این به شدت سربار است.
  • تلگرام از لحاظ دارا بودن محتواهای بزرگ اطلاعات خیلی ارزشمند است، اما اینکه این محتوا را کجا مصرف می­ کنند نیز اهمیت دارد؛ مهم­ترین جایی که این اطلاعات می­ تواند برای تلگرام اثربخش باشد، تبلیغات است، اما باز هم وارد این مقوله نشده است.
  • درصد استفاده از پیام ­رسان ­ها و سایت ­های خارجی برای مخاطب و درآمدزایی آن برای اپراتورها بیشتر است و در بعضی مناطق اپراتور برای حفظ کیفیت خود پهنای باند یک گیگ خود را تبدیل به ۹۵ درصد پهنای باند خارجی و ۵ درصد داخلی کرده بود، جالب اینکه وقتی کاربر از VPN استفاده می­ کرد، سرعتش بهتر می­ شد، اما زمانی که مخاطب وارد سایت­ های داخلی می­ شد، اینترنت کند می­ شد و نمی ­توانست وارد پیام­ رسان­ های داخلی شود.
  • در کشور سال ۹۵ طرح خوبی به نام کانتنت فمیلی برای تسهیم درآمد بین تولید کننده، ارائه کننده و نشر دهنده محتوا وجود داشت. فکر می‌کردیم که یکی از ارائه­ دهندگان این طرح که آقای جهرمی بود و حالا وزیر شده، این طرح را گسترش دهد، اما اجرا نشد.
  • اگر خواستار رونق اکوسیستم محتوا در کشور باشیم، باید سیستم کانتنت فمیلی در کشور اجرا شود و اتفاقا یک سال هم اجرا شد، اما جنبه اختیاری داشت و چون به صورت قانون در نیامد اپراتورها از انجام آن شانه خالی کردند و انجام ندادند.
  • در سال جدید وزارت ارتباطات طرحی را برای خرید پهنای باند از پیام ­رسان داخلی تصویب کردند، اما باز این مصوبه مدنظرمان نیست. در این مصوبه گفته شده نصف پهنای باند اینترنت را از ما بخرید نه محتوا را.
  • ما در این سیستم دو ملاک داریم که یکی پهنای باند است،ما آی اس پی نیستیم، اما احساس می­ کنم وزارت ارتباطات با اپراتورها خیلی مماشات می­ کند، بسیاری از اپراتورها درآمد سرسام آوری از فروش محتوای خارجی در ایران دارند. یک هفته ای که اینترنت قطع شد اپراتورها اذعان کردند که ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و در حال حاضر درآمدها فقط به اپراتورها و دولت می رسد.

دریافت مالیات مانع پرداخت آنلاین از راه پیام­ رسان­ ها می­ شود

در ادامه مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش پلاس:

  • ما در رجیستر در حال رسیدن به ۲۰ میلیون هستیم و تعداد کاربران فعال ماهانه چهار و نیم میلیون است که یا چت شخصی و گروهی انجام دادند یا از کانال ها بازدید کردند.
  • اختصاص درآمد اپراتورها به پیام­ رسان­ ها به معنای خراب کردن اکوسیستم است و یکی از اتفاقات همین محدود کردن استفاده اینترنت داخلی است.
  • در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای تصویب شد و برای ایجاد این زیرساخت برای افراد مختلف وظایف مختلفی تعیین شد و عقب افتادگی جدی در این حوزه وجود داشت و تقسیم وظیفه ای بین بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و صداوسیما ایجاد شد.
  • فکر می کنم وزارت ارتباطات بیشتر از سایر حوزه ها در کار خود جدیت نشان داد، یکی از مسیرهای درآمدزایی پرداخت است، اما مردم این کار را انجام نمی­ دهند، چون بعد از آن مالیات دریافت می­ شود و وظیفه بانک مرکزی این بود که تا مدتی مالیات دریافت نکند.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول