اینترنت بومی قربانی سیاسی کاری

 شاید اولین چیزی که به ذهن کاربران ایرانی با شنیدن نام شبکه ملی اطلاعات خطور کند، اینترنت محدود و به دور از ارتباطات بین‌المللی است اما این‌چنین نیست زیرا این پروژه برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است و ربطی به قطع ارتباطات بین‌المللی ندارد.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در سال ۸۹ در قانون پنجم توسعه گنجانده شد و علی‌رغم اینکه قرار بود این شبکه تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد اما پس از گذشت ۱۰ سال هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است و این امر باعث بروز مشکلات فراوانی در کشور شده است.

حال برای بررسی بیشتر ابعاد مختلف این موضوع از مصطفی اسماعیل مقدم، کارشناس ارتباطات، دکتر رضا عابدی گناباد، کارشناس ارشد مسائل فرهنگی و سیاست و امیر رشیدیان، کارشناس فضای مجازی دعوت کردیم تا در میزگردی تخصصی، دلایل و آسیب‌های عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند.

مصطفی اسماعیل مقدم، کارشناس ارتباطات:

  • با توجه به رشد روز افزون سرعت پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات در جهان و ضرورت حفظ امنیت در فضای سایبر؛ ما به شبکه‌ای نیاز داریم که اطلاعات از آن درز نکند و بتوانیم در بستر امن و بومی‌شده داخلی کار کنیم که در سال‌های گذشته اقدامات مختلفی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات همچون پرداخت الکترونیک از طریق «من کارت» صورت گرفت که بیشتر آن‌ها زیرساختی بوده است.

دولت عزم لازم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را ندارد

  • دولت عزم لازم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را ندارد، مثلاً برای پیاده‌سازی این طرح در تهران و بعدها در مراکز استان، زیرساخت‌های سخت‌افزاری با هزینه‌های هنگفتی پیاده شد ولی با توجه به اینکه حاکمیتی به این موضوع نگاه می‌شود موفقیتی نخواهد داشت زیرا مردم در ایجاد این شبکه هیچ جایگاهی ندارند.
  • این شبکه نیاز است اما باید سریع ایجاد شود نه اینکه منتظر ایجاد بحران در کشور باشیم و مردم را با مدل صحیح و غلط وارد این گود کنیم و بارها دچار مشکل شویم؛ زیرساخت اصلی این مسئله تاکنون دست وزارت ارتباطات بوده، اگر موفق است وزارت موفق بوده اگر هم ناموفق است باز هم وزارت بوده اما از نظر محتوا بیشتر دست وزارت ارتباطات و مرکز رسانه‌های دیجیتال بوده و در مراکز استان‌ها در حد یک کارشناس کار را مدیریت می‌کند.
  • در شرایط بحران که قرار می‌گیریم مردم از زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند؛ اگر به این سامانه‌های داخلی از یک تعداد جمعیت به بالا مراجعه کنند قطعاً با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد تا بتوانیم به هدف موردنظر خود دست پیدا کنیم.

امیر رشیدیان، کارشناس فضای مجازی:

  • مطالعاتی که داشتیم در این زمینه ظاهراً آقای جهرمی بحث آزادسازی فرکانس‌ها تا ۸۰۰ مگاهرتز را مطرح می‌کنند که ۱۲۸ استاد دانشگاه از این قضیه حمایت می‌کنند؛ بعد از این حمایت ۴۰۰ طلبه حوزه علمیه نامه می‌زنند و شخص وزیر و آقای فیروزآبادی به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی را به عنوان متهم اصلی محقق نشدن شبکه ملی اطلاعات مطرح می‌کنند.
  • مقام معظم رهبری، بیش از ۱۵۰ مورد به بحث شبکه ملی اطلاعات در بیانات خود اشاره داشته اند، تحقق شبکه ملی اطلاعات مورد تائید رهبری است و بارها در منویات ایشان می‌شود به آن رسید و از طرف شورای عالی فضای مجازی ابلاغ هم شده است؛ حتی خود آقای فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از وزیر ارتباطات مبنی بر عدم اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات گلایه داشتند.
  • اما اینکه چه دلیلی بوده و چه عقد اخوتی بوده بین مسئولین که حاضر نیستند این پروژه پیاده‌سازی شود باید بررسی شود، ممکن است هزینه‌های این کار بالا باشد یا بسترها فراهم نباشد اما در بحث ضرورت اجرایی شدن این کار اگر از یک نگاه عمومی بخواهیم نگاه کنیم، اتفاقی که در قضیه شهادت حاج قاسم افتاد و صفحات اینستاگرامی انقلابیون حذف شد نشان داد که چقدر استکبار جهانی عقاید ما را بر نمی‌تابد و ما باید در خصوص ایجاد هرچه سریعتر شبکه ای داخلی مصمم تر باشیم.

زیرساخت ارتباطی داخل کشور نباید در دست دشمن باشد

  • زیرساخت ارتباطی داخل کشور نباید در دست دشمن باشد، اگر بخواهیم جریانی‌تر نگاه کنیم یکی از مهمترین دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات بالا بردن سرعت اینترنت است اما متاسفانه پس از ده سال هنوز نگاه ما به سرورهای غربی است و که این امر برای کشور مشکلات فراوانی مانند مشکلات امنیتی، جاسوسی را ایجاد کرده است و حتی باعث شده تا هر زمان که دشمن اراده کند بتواند زیرساخت اینترنتی و ارتباطی داخل کشور را قطع کند که جای بسی نگرانی است.

رضا عبادی گناباد، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و فرهنگی

  • اگر نگاهی به اتفاقات و بلایایی که به دلیل رها بودن اینترنت و نداشتن زیرساخت ها طی این ده سال اخیر بر سر کشور آمده است، بیندازیم، ضرورت تشکیل هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات را بیشتر و بهتر درک می کنیم.
  • ما ایرانیان تقریباً به صورت جدی با فضای مجازی از سال ۸۸ آشنا شدیم و کاربرهای عوام از این سال وارد فضای مجازی شدند. قبل از این عمدتاً جریانات نخبه و دانشگاهی از این فضا استفاده می‌کردند و بعد از سال ۸۸ جریانات فتنه ۸۸ که اتفاق افتاد و بحث فضای مجازی و استفاده از اینترنت به مرور از سال ۹۱ به بعد شبکه‌های اجتماعی در بین مردم گسترش پیدا کرد. اما فضای ۱۲ سال اخیر را اگر در بعد داخلی نگاه کنیم خواهیم دید کشور با یک سری معضلاتی مواجه شده که نشان می‌دهد بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای کشور تهدید باشد گرچه که فرصت‌هایی را نیز فراهم کرده است.
  • استکبار جهانی که ادعا دارد فضای مجازی به صورت کامل در دست اوست در بحث ترور حاج قاسم نتوانست صدای بچه‌های ما را خفه کنند و از همین فضای مجازی استفاده کردیم و صدایمان را به گوش جهانیان و حق طلبان جهان رساندیم.
  • اتفاقاتی که در فضای سیاسی کشور افتاد و نقشی که دشمن اجرا کرد، در وسط وقایع ۸۸ وزیر خارجه وقت ایالت متحده آمریکا عملاً دستور داد تحریم های اینترنتی را به تأخیر بیندازند چراکه نیاز داشتند از فضای مجازی برای کمک به جریان اپوزیسیون استفاده کنند.

دشمن از فضای رها شده اینترنت به نفع خود استفاده می‌کند

  • دشمن با شبکه های اجتماعی خود به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانیان است، اتفاقاتی که در سال ۹۶ داشتیم، فاجعه بنزین و اتفاقاتی که در آبان افتاد یک بخش سیاسی امنیتی کار است و نشان داد کشور دچار مشکل است؛ ورای مسائل سیاسی و مسائل امنیتی که فضای مجازی برای کشور ما ایجاد کرده عده‌ای از عوام فکر می‌کنند مشکل نظام در فضای مجازی سیاسی است درصورتی‌که این بحث ثانویه کار است اما مسئله اصلی بستر خطرناک فضای مجازی و آسیب جدی اینجا بحث سبک زندگی است زیرا خروجی این سبک زندگی را دارید در کف جامعه می‌بینید.
  • دشمن از فضای رها شده اینترنت به نفع منافع سیاسی و فرهنگی خود استفاده می‌کند از طرف دیگر بحث فرهنگ بحث بسیار جدی است زیرا این‌ها د به صورت غیر مستقیم روی باورها، اعتقادات و نگاه جوان‌های ما در حال کار کردن هستند و تاثیرات آن را می توانید در کف خیابان های شهرها و کلان شهرها مشاهده کنید.
  • حال سوال اینجاست که چرا دولت و وزارت ارتباطات دنبال حل این داستان نیست و منویات رهبری روی زمین‌مانده است؟ برخی از کشورها در نظام بین‌الملل کشورهای ضعیفی هستند و کاملاً در اختیار سیستم لیبرال دموکراسی آمریکا هستند؛ به عنوان مثل در کشور افغانستان به دلیل اینکه فضای مجازی و اینترنت این کشور در اختیار کامل آمریکا است، فاجعه‌ای فرهنگی در حال رخ دادن است لذا خروجی افغانستان در ده سال آینده یک پاتایا خواهد شد.

فضای مجازی به مدیریت جهادی نیاز دارد

  • فضای مجازی کشور به مدیریت جهادی نیاز دارد، کشورهای دیگری که به لحاظ فرهنگی قوی هستند و مدعی هستند که سبک زندگی خاصی دارند، این‌ها به بحث فضای مجازی ورود کردند و فعال شدند؛ حتی کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن و فرانسوی‌ها در مدیریت فضای مجازی ورود کرده‌اند بنابراین با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای همسایه و سبک زندگی دیده‌ایم به نظر می‌رسد بحث شبکه ملی اطلاعات ضروری است.

مقدم، کارشناس ارتباطات:

  • فرض کنید این شبکه راه افتاد، این شبکه باید سال‌ها فعالیت کند تا به‌روز شود؛ برای مثال چیزی که این روزهای کرونایی نیاز بود بحث آموزش آنلاین است؛ یکی از جاهایی که خودش را به‌روز کرد آزمون‌های آنلاین بود.
  • بخشی از مخالفین تحقق شبکه ملی اطلاعات، مخالفین جناحی و حزبی هستند، دومین گروه کسانی هستند که به صندلی خود چسبیده‌اند و دوست ندارند فعالیتی انجام شود زیرا شاید اگر این اتفاق بیفتد نیاز باشد ساختار کلی وزارت ارتباطات تغییر کند از طرف دیگر در تمام استان‌ها بیشتر ساختار IT داریم و در بخش محتوا و نظارت بر فضای مجازی سازوکاری نداریم و تمام ساختار اصلی در تهران استقرار دارد که اگر بخواهد شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل محقق شود باید در تمام استان‌ها نمایندگی نظارت بر محتوا ایجاد شود.

شبکه ملی اطلاعات قربانی سیاسی کاری برخی مسئولان شده است

  • شبکه ملی اطلاعات قربانی سیاسی کاری برخی مسئولان شده است، یکی دیگر از دلایل محقق نشدن شبکه ملی اطلاعات می‌تواند انتقام‌گیری‌های سیاسی باشد تا بگویند فلان سازمان مقصر است؛ مردم هم که اطلاعات دقیقی ندارند و نمی‌دانند به صورت شفاف چه اتفاقی افتاده است. در جریان فیلتر کردن تلگرام بسیاری از کسب‌وکارها به مشکل خوردند و خیلی از مشکل‌ها برای مردم به صورت روزانه پیش می‌آید که مردم نیاز دارند به آن مرجع مربوطه مراجعه کنند و جواب سؤالات خود را بگیرند اما در بحث فضای مجازی چنین سازوکاری وجود ندارد.
  • متاسفانه عوام مردم شبکه ملی اطلاعات را نوعی محدودیت می‌دانند که این باور اشتباهی است از طرف دیگر بیشترین استفاده مردم از این شبکه تماشای فیلم نیم‌بها بوده و در بخش دولتی هم در مواقع بحران از این شبکه استفاده شد که محدودیت‌های خاص خود را داشت که از حجم ترافیکی به بالا عبور می‌کرد شبکه دچار قطعی می‌شد. آیا این سیستم مدیریتی است که ایجادشده تا در سازمان دولتی تحول اداری ایجاد کنند که انسان‌های پاک دستی بیایند و برای مردم خدمت کنند؟ واقعاً پارادوکس است.

رشیدیان، کارشناس فضای مجازی:

  • هرگاه از شبکه ملی اطلاعات صحبت می‌شود، ذهن ما به سمت پیام‌رسان‌هایی چون سروش و ایتا می‌رود که شاید بشود گفت آبروی نظام در قضیه پیام رسان سروش به دلیل عملکرد ضعیف دولت و وزارت ارتباطات رفت که هزینه بالایی را به ما متحمل کرد.

برخی در دولت تفکرات خاص لیبرالی دارند

  • در بحث شبکه ملی اطلاعات مقداری نگاه‌ها فراتر است، گفت: چیزی که الآن به صراحت می‌شود دید این است که هیچ انتظاری از دولت آقای روحانی نمی‌توان داشت زیرا دولت لو دهان‌کجی‌های خود را در حوزه‌های مختلف حقیقی و مجازی نشان داده و همه او را شناخته‌اند و حتی با انقلاب ممکن است زاویه داشته باشد؛ تفکرات برخی در دولت تفکرات خاص لیبرالی است لذا نباید انتظار داشت در بحث عزت ملی و قدرتمندی سیاسی از چنین شبکه‌ای حمایت کنند.

شبکه ملی اطلاعات دست نفوذی‌ها را رو می‌کند

  • تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات شکل نگیرد نمی‌توان دست نفوذی دشمن را قطع کرد، اگر وزیر جوان قدمی در خصوص تحقق شبکه ملی اطلاعات برنمی‌دارد و اقدامی نمی‌کند شاید آگاهانه است و در جلسات مخفیانه دولت مطرح می‌کند و شاید هم اصلاً آقای جهرمی در باغ نیست.

رضا عابدی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و فرهنگی:

  • ما اگر فضای امن داخلی نداشته باشیم، دشمن دنبال ضربه زدن اقتصادی است و اگر نتوانیم این حوزه را در فضای کسب‌وکارهای مجازی مدیریت کنیم چه بسا ممکن است روزی آمریکا تصمیم بگیرد از این طریق به کشور ما ضربه بزند.
  • اگر سرورهای قوی در داخل کشور بود آموزش و پرورش ما در کلاس‌های آنلاین با مشکل مواجه نمی شد لذا به نظر می‌رسد اگر این ظرفیت‌ها در داخل گسترش پیدا می‌کرد می‌توانستیم با سرعت و پهنای باند بهتری کار را پیش ببریم از این رو اگر مدیریت فضای داخلی انجام شود مشکلاتی که این روزها در بحث تدریس آنلاین کلاس‌های درس و دانشگاهی وجود دارد کمتر می‌شود.
  • در بحث اینکه چه کسانی نمی‌گذارند شبکه ملی اطلاعات محقق شود، باید نگاه دقیق‌تری کنیم، بخشی از موانع مربوط به مشکلات بودجه‌ای، بخشی از مشکلات تکنولوژیکی است و بخشی مربوط به فضای تحریمی است اما عمده مشکل ما در بخش مدیریتی است.
  • بخشی از مشکل به دلیل عدم هماهنگی بین سازمانی است؛ زمانی که می‌خواهیم سیاست‌گذاری و تصمیم گیری در سطح کشور انجام شود چند مجموعه متولی کار هستند؛ در حوزه فضای مجازی چندین وزارتخانه و نهاد درگیر هستند، خیلی از مواقع این‌ها با هم هماهنگی ندارن. حتی در داخل دولت وزارتخانه‌ها ممکن است با هم مشکل داشته باشند؛ بحث هماهنگی‌های بین ساختاری و بین تشکیلاتی هم هست.
  • بخشی از مشکلات نیز خود دولت و مشخصاً آقای روحانی و وزیر ارتباطات است، به نظر اراده‌ای نیست که این بحث درست شود. آقای روحانی سال ۹۲ بخشی از رأی خود را مدیون تلگرام و شبکه های اجتماعی می داند؛ وقتی می‌بینیم در اوج وقایع و مسائل، رئیس‌جمهور با فیلترینگ مخالفت می‌کند لذا کسی که این حرف را می‌زند قطعاً در بحث ایجاد ساختارهای داخلی پا پیش نمی‌گذارد.

دولت از فضای مجازی برای تسویه‌حساب‌هایی سیاسی استفاده می‌کند

  • دولت با توجه به اینکه خروجی اقتصادی و عملکردی خاصی در کشور نداشته عمدتاً از بستر فضای مجازی استفاده می‌کند برای برخی انحرافات اذهان و تنش‌ها و مسائل و تسویه‌حساب‌هایی سیاسی که دارد.

نقش تلگرام در رأی آوردن آقای روحانی غیرقابل‌انکار است

  • نقش تلگرام در رأی آوردن آقای روحانی غیرقابل‌انکار است؛ خود آن‌ها گفته‌اند حتی در زمان‌های حساس سلبریتی ها با این‌ها جوین می‌شوند. این نشان می‌دهد این‌ها به فضای مجازی هم‌چشم دوخته‌اند. از طرفی برخی آقایان در دولت من جمله وزیر ارتباطات توان اجرایی برخی کارها را ندارد. وزارت ارتباطات یک وزارتخانه کوچک است اصلاً در حد وزارت نیست در حد مدیرکل است؛ کجای زندگی انسان‌ها با وزارت ارتباطات ارتباط دارد؟ مردم خیلی با این وزارتخانه درگیر نیستند، برخلاف تبلیغاتی که در مورد این وزیر جوان می‌شود ایشان خیلی توان بالایی ندارد و توان مدیریت وزارت ارتباطات را ندارد لذا این وزارتخانه توان این کار را ندارد و باید با همکاری بین بخشی انجام شود.

آقای جهرمی توان مدیریت وزارت ارتباطات را ندارد

  • تقریباً از وقتی آقای جهرمی آمد بخشی از نگاه‌ها ایشان را برای سال ۱۴۰۰ مطرح کردند، شوآف هایی که جهرمی در فضای مجازی انجام می‌دهد بخشی به خاطر آینده سیاسی او ‌هم هست، حالا نه در ۱۴۰۰ بلکه برای آینده‌ها می‌خواهند چهره‌ای از ایشان بسازند، چهره‌ای که هم یک پا در جریان حزب‌اللهی داشته باشد هم یک پا در جریان لیبرال.
  • دولت علاوه بر نکاتی که ذکر شد بحث‌های سیاسی را در خصوص شبکه ملی اطلاعات دخالت می دهد از طرف دیگر افراد نفوذی در دولت هستند و خط می‌دهند که به فضای مجازی نیاز دارند؛ فردا اگر فتنه‌ای شود و بستر داخلی قوی باشد، فتنه گران چگونه می‌خواهند ایجاد شورش کنند؟
  • البته من باور دارم ما در کشور مشکل پول ‌نداریم، حتی در همین شرایط سخت ما به لحاظ امکانات مالی قوی هستیم. مشکل نیروی انسانی متخصص هم نداریم، مشکل ما در این کشور فقدان اراده، نگاه سیاسی و عدم هماهنگی بین بخشی است و اینکه بلد نیستیم چگونه این پول را مدیریت کنیم. این پول اگر دست مدیر دلسوز قوی باشد ظرف ۴ سال انجام خواهد شد. فقط می‌توان به دولت آینده و به روی کار آمدن مدیر دلسوز پای‌کار امید داشت.

رشیدیان، کارشنانس فضای مجازی:

  • بحث سبک زندگی یک شیطنت انسانی است بحث غریزه و شهوت و مسائل غیراخلاقی؛ چون تلویزیون را هم که نگاه می‌کنیم که شاید نگاه این باشد که تنها رسانه انقلاب است که همان‌هم نیست؛ اما همان تبلیغ شیری که می‌خواهد بکند اطراف و محیط کل تبلیغ سبک زندگی است و همه این‌ها روی فرهنگ عمومی جامعه تأثیر می‌گذارد.
  • ما در حوزه آموزش می‌توانیم کار کنیم، آموزش از قبل تولد بچه شکل می‌گیرد. آموزش‌وپرورش ما الآن مسئول است که آن آموزش‌وپرورشی که باید باشد نیست. عده‌ای از معلمین ما اصلاً در باغ نیستند، از همان اول مطالبات آن‌ها بحث حقوقی و مسائل خوابگاهی است، نه هیچ مهارت تربیتی و خودسازی؛ این فرد می‌شود معلم بچه‌های ما. برآیند این‌ها جوانی می‌شود که هیچ مفهومی از فرهنگ، ایمان، خدا و پیامبر در ذهن او شکل نمی‌گیرد. این فرد مسئول جامعه می‌شود و پست‌های مهمی در کشور می‌پذیرد.

ضرورت کنترل فعالیت فرزندان در فضای مجازی

  • بستر تمام این اتفاقات به خانواده برمی‌گردد و اگر اصالت خود را حفظ نکند مشکل جامعه ما حل نمی‌شود. در هشت سال دفاع مقدس امام فرمانی را صادر کرد و ۸ سال همه مقاومت کردند؟ بستر تمام این اتفاقات خانواده بود. الآن‌هم ما در جنگ نرم هستیم؛ خود خانواده‌ها بستر را باز می‌گذارند و فرزند خود را سپر دشمن کرده‌اند.

 مقدم، کارشناس ارتباطات:

  • همیشه روال ما این بوده که تکنولوژی وارد کشور می‌شود و ما به این فکر می‌افتیم که با این تکنولوژی چه‌کار کنیم؟ اما ما در بحث فضای مجازی هیچ‌وقت موفق عمل نکردیم. اطلاعات مردم ایران در فضای مجازی اقیانوسی به عمق یک وجب است و اگر خوب به جامعه نگاه کنیم فضای مجازی با فضای واقعی یکی شده است و نمی توانیم این دو را از هم جدا بدانیم.
  • با توجه به اینکه ابزار فضای مجازی یک شیئی است که همیشه و در همه زمان‌ها در دسترس است این را شبیه مواد مخدر می‌توان دید از این رو سازمان‌های جهانی راه‌حلی که در مورد این مسئله داده‌اند، مهارت‌های هفت‌گانه است که خانواده های باید این مهارت ها را به فرزندان خود آموزش دهند.

مرجع داخلی در خصوص سواد رسانه و فضای مجازی نداریم

  • در خیلی از مسائل وقتی به منابع نگاه می‌کنیم می‌بینیم اکثر منابع غربی است که هیچ نزدیکی با فرهنگ ما ندارد. البته منابع داخلی نداریم. البته منابع احادیث بسیار خوبی داریم اما وقتی آن را به رشته تحریر درمی‌آورند این‌قدر سخت است که اصلاً قابل درک و فهم نیست. اما می‌بینیم الآن در جامعه یک شبکه‌ای داریم که همه‌چیز آن خوب است اما هیچ جایگاهی برای خانواده و متخصصین فرهنگی و … ندارد. ای‌کاش روزی بیاید که همه مردم در شکل‌گیری شبکه اطلاعات نقش داشته باشند و قدم‌به‌قدم مراقبت از آن صورت بگیرد.

سواد رسانه‌ای و فضای مجازی آسیب‌های اجتماعی را کم می‌کند

  • در بحث سواد رسانه‌ای اگر سواد را این‌گونه ببینیم که کتابی باشد و به بچه‌ها آموزش دهیم، کتابی وجود دارد اما ناقص است اما سواد رسانه‌ای ایدئال را می‌توان با استفاده از یک رسانه مؤثر انجام داد که می‌شود این رسانه یک فرد باشد، یک کتاب باشد، یک شبکه تلویزیونی خاص باشد. باید دید مردم چه چیزی را قبول می‌کنند. یک محتوای درستی اگر در حوزه سواد رسانه‌ای منتشر کنیم می‌توانیم بگوییم این سواد رسانه‌ای و فضای مجازی می‌تواند به کم کردن آسیب‌های اجتماعی کمک کند.
  • ما در کشور دو پودمان توسط دانشگاه‌ها طراحی‌شده اما در سطح دانشگاه رشته موردنظر را نمی‌بینیم و متخصص سواد رسانه‌ای دارای مدرک دانشگاهی را نمی‌بینیم. تمام کسانی که مدعی این رشته هستند همه از سر تجربه شخصی هستند که بر اساس نظریات خود در مورد هر موضوعی نظر می‌دهند که این فرد هرچقدر رسانه‌ای‌تر و سلبریتی تر باشد پیام سریع‌تر منتقل می‌شود.

رضا عابدی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و فرهنگی:

  • اتفاق خیلی بدی در چند سال اخیر افتاده، طبق قانون اساسی تولید محتوای صوتی و تصویری در حیطه اختیارات صداوسیماست و کسی نمی‌تواند به این حوزه ورود پیدا کند، اما اتفاق جالبی که در این فضا افتاد این است که شبکه نمایش خانگی که در فضای مجازی خود را جا انداخت و در ایام کرونا به شدت بزرگ شد.
  • اتفاق بدی که در کشور ما افتاد کوتاهی‌هایی که صورت گرفت و صداوسیما دور خورد. در همین فیلم‌هایی که اکانتها پخش می‌کنند کاملاً استانداردهای دوبله خیلی مرز آن با صداوسیما فاصله دارد و به شدت مسئله‌دار است. حتی در جاهایی که دست خود ما بوده نیز نتوانستیم مدیریت کنیم.

نگاه‌ لیبرالی در «روبیکا» باعث پخش محتواهای هنجارشکنانه شد

  • روبیکا به دلیل نگاه‌های مادی و لیبرالی که بر فرهنگ ما حاکم شده، صداوسیما را دور می‌زند و محصولاتی بارگذاری می‌کند که خلاف استانداردهای نظام و هنجارشکنانه است. این دور زدن نهادهای فرهنگی بحث جدی است که باید به آن توجه کنیم. ما در بحث‌های داخلی هم نتوانستیم مدیریت کنیم و جریان لیبرال و غرب‌گرا ورود کرده و در حال تحت تأثیر قرار دادن است.
  • در حوزه سبک زندگی متأسفانه شاید در این ده سال اخیر با مطرح‌شدن فضای مجازی و رشد اومانیسم و سکولاریسم شاهد تشدید دو بحث هستیم؛ اول اینکه گروه‌های مرجع سنتی جایگاه خود را از دست داده‌اند و خانواده‌ها و مدارس و معلمان دیگر مرجع نیستند از طرف دیگر پدر و مادر هر چه بچه‌ها می‌خواهند تهیه می‌کنند بدون آنکه عواقب آن را در نظر بگیرند.
  • ما متأسفانه در فهم و تحلیل حوزه فضای مجازی به شدت ضعیف هستیم از طرف دیگر خیلی از تابوهای غرب در این کرونا شکست اما دوره‌ای بود که می‌توانستیم غرب را نابود کنیم ولی نتوانستیم این کار را کنیم.
  • ایراد دیگری هم که در حوزه سواد رسانه هست این است که متأسفانه آموزش وجود ندارد، ما نیاز به آموزش فراگیر داریم؛ در شیوه اطلاع‌رسانی پیچیده ۷۰ درصد مخاطب‌ها متوجه نمی‌شوند. مثل شیوه اطلاع‌رسانی bbc فارسی؛ ما در حوزه آموزش به شدت مشکل‌داریم. باید به صورت جدی آموزش از مهدکودک‌ها آغاز شود.
  • عده زیادی از بچه‌های دغدغه مند در حوزه خانواده باید آموزش ببیند و در دوران مهدکودک شروع به آموزش کنند. خیلی از پدر و مادرها متوجه نیستند که کودکی که ۵ ساعت پای بازی پلی‌استیشن می‌نشیند وقتی بزرگ می‌شود تبعات اجتماعی پیدا می‌کند. باید در این حوزه جدی کار کنیم. بخش زیادی از جامعه ماتحت تأثیر فضای مجازی هستند. بعضی از پیام‌های ما پیام‌هایی است که به گوش اقشار خاکستری نمی‌رسد.
  • دوره کرونا فرصت طلایی بود؛ غرب به ذلت رسید، حتی اگر آمار ما با انگلیس برابر بود تفاوتش در این بود که ما ادعا نداریم که بزرگ‌ترین قدرت دنیا هستیم، آمریکا تحریم هم نیست.
  • از دولت و از این وزیر آبی گرم نمی‌شود. در این چند سال هیچ خروجی از این دولت ندیدیم. امیدواریم در انتخابات ۱۴۰۰ یک انتخابات عقلانی صورت بگیرد. اگر بتوانیم در کشور موج ایجاد کنیم و این بحث را به صورت یک خواست عمومی مطرح کنیم و مطالبه ایجاد کنیم هیچ دولتی نمی‌تواند در برابر این مطالبه عمومی ایجاد کنیم.

/دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول