وی او دی ها با مخاطب تعامل ۲ سویه برقرار کنند

مجازیست- حسن خجسته، استاد ارتباطات:
  • این روز‌ها به واسطه شیوع بیماری کرونا تغییرات بسیاری در عرصه رسانه و نیاز‌های مردم به وجود آمده است. به عنوان مثال همین استفاده از پلتفرم‌های جدید که ظرفیت خوبی در حوزه ارتباطات و امکانات جدید است.

وی او دی‌ها بستر جدید ارتباطی هستند

  • در این زمینه می‌توان به همین بستر‌های وی اودی که فیلم‌ها و سریال‌های جدید را به مخاطبان خود عرضه می‌کنند، اشاره کرد که این روز‌ها رونق بیشتری گرفته اند. چند سال پیش این ظرفیت‌ها نبود. الان هم، چون مردم نمی‌توانند به سینما بروند، ظرفیت بسیار مناسبی برای بهره برداری است.
  • این پلتفرم خیلی خوب است و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی و حداکثری استفاده کنیم. چون وسیله ارتباطی جدید است. البته ممکن است فروش وی او دی‌ها به میزان فروش سینما نرسد و یا به میزان تلویزیون مخاطب نداشته باشد. اما ما باید ضمن استفاده از آن، ببینیم که انگیزه‌های تهیه کننده برای استفاده از این پلتفرم جدید چیست؟حاتمی کیا اقدام شجاعانه‌ای در اکران «خروج» کرد
  • به نظرم نباید با این شیوه پخش فیلم که قبل از اکران در وی او دی‌ها منتشر می‌شود، مخالفت کرد. چون شیوه جدیدی است و نباید برایش مانع بتراشیم. البته هنوز نمی‌شود پیش بینی کرد که این طرح می‌تواند به چرخه اکران کمک کند یا خیر. اما مثلا حاتمی کیا ریسک بزرگی کرد و کارش شجاعانه بود که فیلم خود را به فیلیمو ارائه داد تا توزیع و اکران اینترنتی داشته باشد، چون قطعا در سینما فروش بیشتری داشت. اما این کار او قطعا گام بسیار بزرگی بود و بستر وی او دی‌ها هم ظرفیت جدیدی است که باید از آن بهره ببریم و تمام دنیا امروز به این سمت رفته است.

امروزه موضوع قاچاق گریبانگیر همه دنیاست

  • خوشبختانه با قاچاق خروج خیلی سریع برخورد شد و الان می‌بینیم که فیلم‌های دیگر در انتظار نمایش در وی او دی‌ها هستند. به هر جهت امروزه موضوع قاچاق گریبانگیر همه دنیاست و فقط مختص ایران نیست. خیلی هم نمی‌توان جلوی آن را گرفت. چون قاچاق کالای فرهنگی مثل عبور کالا از مرز نیست که دیده بشود. از معضلات بزرگ امروز، همین موضوع کپی برداری بدون مجوز است که ما باید در این زمینه موضوع فرهنگ سازی را پررنگ کنیم. الان هم خیلی‌ها رعایت می‌کنند، اما همیشه در همه جوامع افرادی هستند که هیچ وقت رعایت نمی‌کنند. آثار فرهنگی هم معمولا از همین عده آسیب می‌بینند. خوشبختانه تا به حال وی او دی‌ها در ایران با موضوع قاچاق برخورد خوبی داشته اند و در این مسیر نسبتا موفق عمل کرده اند.

به سمت مخاطب مسئولی حرکت کنیم

  • موضوع کنترل محتوا بسیار مهم است. رگلاتوری رسانه‌ای ۳ محور اساسی دارد. اول اینکه دولت باید آن‌ها را مجاب کند که به وظایف خود عمل کنند. شاخه دوم هم احساس مسئولیت تولید کننده است و این طور نباشد که تحت فشار و محدودیت کار خود را انجام بدهد و دسته سوم مخاطب مسئول است.
  • مخاطب نسبت به خود و خانواده اش حساسیت دارد و اگر ما بتوانیم از این پتانسیل برای نظارت بر فعالیت‌های هنری استفاده کنیم، موفقیت بسیاری خواهیم داشت. الان شبکه‌های اجتماعی این فضا را دارند که مخاطب می‌تواند اگر محتوای نامناسبی دید، آن را گزارش کند و در همین راستا هم صاحب پلتفرم نسبت به خواسته مخاطبان واکنش نشان می‌دهد. حالا شما همین موضوع را برای مسائل فرهنگی بگذارید.

مدیران وی او دی‌ها تعاملشان را با مخاطب ۲ سویه کنند

  • در این باره شاخص‌هایی باید مشخص شود و مردم بتوانند در صورت مغایرت یا بروز مشکل، آن‌ها را گزارش کنند. این خود یک ظرفیت جدید برای سامان دادن به فضای نمایش خانگی و آنچه که در وی او دی‌ها می‌گذرد، است. یعنی مدیر یک پلتفرم می‌تواند با استفاده از این بستر تعامل دو طرفه‌ای با مخاطب خود ایجاد کند و به او دلگرمی بدهد که من نگران محتوایی که به تو ارائه می‌دهم، هستم و اگر نامناسب باشد این موضوع را پیگیری میکنم.
  • این موضوع منجر می‌شود تا مخاطب هم مشارکت بیشتری داشته باشد. مخاطب یک فیلمی می‌بیند و ممکن است نسبت به آن نظری داشته باشد. مثلا احساس کند میزان الفاظ رکیک در آن زیاد بود، یا صحنه‌ای خشونت بار داشت و یا هر نکته دیگری. حالا وی او دی از او بخواهد که اگر موضوعی در نظرش هست، درباره آن توضیح بدهد. همین منجر می‌شود که مثلا یک اثر از سوی مخاطبان مبتذل شناخته شود و یا بگویند که این محتوا مناسب نیست. این مشارکت باعث می‌شود که هم مالک وی او دی هر محتوایی را بارگذاری نکند و همچنین تولیدکنندگان هم بدانند که مخاطبان هر اثری را نگاه نمی‌کند.

/فارس/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.