کلاهبرداری سایبری با وعده شکلات رایگان

مجازیست- «شما برنده یک سبد شکلات رایگان کدبری شده اید برای دریافت جایزه خود مراحل زیر را طی کنید»؛ قطعا این پیام برای طرفداران محصولات کدبری (Cadbury) کمی وسوسه کننده است اما این احتمال وجودارد، انجام دادن اقداماتی که از شما خواسته شده تا در لیست برندگان قرار بگیرید به قیمت از دست دادن اطلاعات شخصی و خالی شدن حساب بانکی تان تمام شود.

این پیغام اخیرا به همه کاربران واتساپ فرستاده‌ شده و در آن آمده “کدبری” به مناسبت سالگرد تاسیس‌ خود یک سبد شکلات رایگان هدیه می‌دهد. در ادامه این پیام آمده ” برای برنده شدن سبد شکلات رایگان ما، کافی است این پیام را به دیگران ارسال کرده و مراحل زیر را انجام دهید “

روند کار به این صورت است که شما پس از ارسال این پیام به دوستانتان باید در نظرسنجی شرکت کرده و پس از آن برنامه‌‌های مشکوکی که به شما معرفی می شود را روی گوشی‌ خود نصب کنید همچنین ممکن است با انجام این مراحل نه تنها اطلاعات شخصیتان دزدیده شده بلکه عضو یک سامانه پیامکی با هزینه زیاد شوید و ماهانه مبلغ کلانی روی صورتحساب تلفن خود مشاهده کنید.

در پی این اقدام کلاهبرداران، واتساپ به کاربران هشدار داد که به هیچ عنوان در این نظرسنجی شرکت نکنند، اطلاعات شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک نگذارند و پیام را در میان دوستان و آشنایان‌ پخش نکنند.

مدیران واتس‌اپ این پیامها را زنگ خطری برای کاربران دانسته و در این رابطه بیان داشتند “اگر  پیشنهادی قانونی باشد به هیچ وجه از شما خواسته نمی شود که به سؤالات عجیب نظرسنجی پاسخ دهید یا  اپلیکیشنی  را از یک لیست بارگیری کنید. در چنین مواردی تنها کاری که باید انجام دهید مراجعه به وبسایت شرکتها یا حساب‌های رسمی آنان در رسانه‌های اجتماعی است  تا از صحت پیشنهاد و تبلیغات آنان مطمئن شوید.

سخنگوی “کدبری” هم اعلام کرد که این یک کلاهبرداری است و ارتباطی با شرکت “کدبری” ندارد. قطعا چنین طرح‌های تبلیغاتی‌ای همیشه از کانال‌های رسمی شرکت اعلام خواهد شد.

الگوبرداری از یک کلاهبرداری در سال ۲۰۰۶

تک‌ادوایزر نوشت: در واقع این نوع کلاهبرداری الگوبرداری از یک نمونه مشابه در سال ۲۰۰۶ است؛ در آن سال، یک نظرسنجی در خارج از ایستگاه ویکتوریا لندن انجام و از مردم خواسته شد تا شانس خود را برای  دریافت یک سبد ۶۰ پوندی شکلات به مناسبت عید پاک امتحان کنند اما در کمال تعجب بیش از ۸۰ درصد مردم با شرکت در این نظرسنجی اطلاعات شخصی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار داده بودند. به نظر می رسد پس از گذشت ۱۶ سال از این ماجرا، چنین روشهای کلاهبرداری در قالبهای جدید تکرار می شود با این تفاوت که این بار در صورت ارسال پیام واتس اپ به ۱۰ نفر از دوستانتان و طی کردن چند مرحله، می توانید از مزایای “کدبری” استفاده کنید.

/شما نیوز /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول