فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس اپ یکپارچه می شوند؟

مجازیست- یکی از اعضای کمیسیون فدرال تجارت امریکا(FTC) که نخواست نامش فاش شود بتازگی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که قانونگذاران امریکایی عملکرد فیس‌بوک را مورد تحقیقات موشکافانه قرار داده و نگران هستند که یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌های فیس بوک، تجزیه این شرکت را در صورت لزوم سخت‌تر کند.

به گفته وی۵ نفر از اعضای این کمیسیون متشکل از ۳جمهوریخواه و ۲دموکرات، به‌دنبال اقامه دعوا علیه فیس‌بوک و ارائه دادخواست به دادگاه فدرال امریکا هستند تا مانع اجرای برنامه قدرتمند این پلتفرم آنلاین شوند والبته در این راه تلاش می‌کنند تا دیگر اعضا را نیز با خود همراه کنند.

گفته می‌شود زاکربرگ تصمیم دارد پس از یکپارچه‌سازی سه پلتفرم فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ، همه آنها را به رمزگذاری‌های پیشرفته یا end-to end مجهز کند؛ رمزگذاری که اکنون تنها در واتس‌اپ اجرا می‌شود و همین موضوع قانونگذاران امریکا بویژه برخی اعضای FTC را بسیار نگران کرده است چرا که معتقدند با این کار دیگر نمی‌توان مجرمان را در پلتفرم‌های آنلاین مربوط به فیس‌بوک تحت تعقیب و پیگرد قرار داد. مخالفان یکپارچه‌سازی اپ‌های فیس‌بوک معتقدند مجرمان نیز همگام با کاربران عادی از ظرفیت‌های این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در صورت وجود رمزگذاری‌های گسترده و پیچیده، عملاً این پلتفرم‌ها به فضایی امن برای آنها تبدیل می‌شود.

این گروه همچنین نگران نقض امنیت کودکان در فضای مجازی هستند و می‌گویند با این کار فیس‌بوک عملاً نمی‌توان بسرعت متوجه سوء‌استفاده‌های آنلاین از کودکان شد.

در همین راستا این کمیسیون به‌دنبال حکمی است که فیس‌بوک را از یکپارچه‌سازی پلتفرم‌های تحت مالکیتش باز دارد. درواقع اعضای این کمیسیون، فیس‌بوک را تهدید کرده‌اند که اگر فکری برای رمزگذاری نکند احتمالاً تا پایان ماه ژانویه حکمی علیه این شبکه اجتماعی اعلام می‌شود و مطمئناً در این صورت، عملاً فیس‌بوک اجازه یکپارچه‌سازی این پلتفرم‌ها را نخواهد داشت. ازسوی دیگر هرچند تاکنون فیس‌بوک و FTC از هرگونه اظهارنظر دراین باره خودداری کرده‌اند، اما تازه‌ترین گزارش وال‌استریت ژورنال نشان از افت ۲٫۷درصدی ارزش سهام فیس‌بوک دارد و بسیاری این موضوع را به نگرانی‌های کمیسیون فدرال تجارت امریکا(FTC) از نقض قوانین آنتی تراست توسط فیس‌بوک مرتبط می‌دانند.

«ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده امریکا نیز در این باره گفته است: امیدواریم در سال آینده وزارت دادگستری تحقیقاتی روی پلتفرم‌های فناوری بزرگ تحقیقاتی انجام دهد. وی همچنین در ماه اکتبر از مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک خواست تا زمانی که مقامات امریکایی مطمئن نشده‌اند که برنامه‌های فیس‌بوک به امنیت عموم مردم آسیبی نمی‌رساند باید برای یکپارچه‌سازی پلتفرم‌ها و رمزگذاری آنها دست نگه دارد که البته پاسخ زاکربرگ، این بود که ما برنامه‌ای برای ضعیف‌تر کردن رمزگذاری‌ها نداریم تا به قانونگذاران اجازه دهد به‌نام حفظ امنیت مردم، به اطلاعات دسترسی داشته باشد.

این استراتژی «زاکربرگ»

اما چرا فیس‌بوک با وجود مخالفت‌های فراوان و همچنین احتمال مواجه شدن با موانع قانونی، همچنان بر یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌های تحت مالکیتش اصرار دارد؟ در پاسخ باید گفت استراتژی یکپارچه‌سازی زاکربرگ، انعکاسی از اهمیت اینستاگرام و واتس اپ برای جذب کاربران جوان به این کمپانی در بازارهایی با سودآوری بیشتر است.

در این راستا فیس‌بوک اینستاگرام را در سال ۲۰۱۲ با بهای یک میلیارد دلار خریداری کرد و این اپلیکیشن حالا بیش از یک میلیارد کاربر را جذب کرده و البته ۷۰درصد آنها زیر ۳۵سال هستند. به این ترتیب اینستاگرام حالا تاج امپراطوری فیس‌بوک محسوب می‌شود. عملکرد جسورانه دیگر زاکربرگ نیز خرید واتس اپ در سال ۲۰۱۴ با هزینه ۲۲میلیارد دلاری بود و حالا تعداد کاربران این پلتفرم به ۱٫۵میلیارد نفر رسیده است.

همچنین باید گفت بخش عمده‌ای از رشد درآمد فیس‌بوک به تبلیغات اینستاگرامی مربوط می‌شود و البته این غول دنیای فناوری به‌سمت درآمدزایی از شبکه اجتماعی واتس اپ نیز رفته است چراکه معتقد است این پلتفرم می‌تواند به یک شبکه اجتماعی پولساز تبدیل شود. درواقع فیس‌بوک با این یکپارچه‌سازی می‌خواهد درآمدزایی بیشتری از محل تبلیغات آنلاین داشته باشد چرا که بعد از الحاق سه پلتفرم اینستاگرام، واتس اپ و فیس‌بوک مسنجر، کسانی که قصد دارند به‌عنوان مثال در فیس‌بوک تبلیغی برای کالا، محصول یا کار خود انجام دهند عملاً با یک بار پرداخت هزینه تبلیغات، می‌توانند آن را روی هر سه پلتفرم در اختیار کاربران قرار دهند. این به معنای بازده بیشتر انجام هرگونه تبلیغات روی هریک از این پلتفرم هاست و بسیاری معتقدند فیس‌بوک عملاً با این کار می‌تواند سلطان بلامنازع تبلیغات آنلاین در فضای آنلاین و مجازی تبدیل شود چراکه کاربران عملاً در هرسه پلتفرم این تبلیغات را می‌بینند حتی اگر عضو هر سه آنها نباشند.

گفتنی است فیس‌بوک با وجود کاهش فعلی ارزش سهام باز هم در دنیای تجارت بسیار موفق عمل کرده چرا که موفق به جذب تعداد بالایی کاربر شده است. میزان درآمد این کمپانی سالانه رشد ۲۸درصدی دارد و تعداد کاربرانی که روزانه یا ماهانه به این پلتفرم وارد می‌شوند و عضو می‌شوند رشدی ۸درصدی داشته است تا جایی که تعداد کاربران فعال روزانه این پلتفرم به ۱٫۵۹میلیارد رسیده و تعداد کاربران فعال ماهانه آن نیز ۲٫۴۵میلیارد نفر است. به بیان دیگر فیس‌بوک همچنان یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اینترنتی روی کره زمین محسوب می‌شود.

کشمکش شبکه‌های اجتماعی با دولت امریکا

کشمکش رمزگذاری‌های شبکه‌های اجتماعی با دولت امریکا از چه زمانی آغاز شده است؟ باید گفت که این تقابل از سال ۲۰۱۵ رنگ جدی تری به خود گرفته و اکنون ابعاد آن بسیار گسترده شده است. سال ۲۰۱۵ درست بعد از حادثه تروریستی و تیراندازی در سن برناندینو کالیفرنیا، اف بی‌آی(FBI) جنگی تمام‌عیار را با اپل آغاز کرد چرا که این نهاد امنیتی از اپل خواسته بود گوشی آیفون فرد مهاجم در این حمله تروریستی را رمزگشایی کند ولی اپل زیر بار این موضوع نرفت. در آن زمان، تیم کوک مدیرعامل اپل، این خواسته را خطرناک خواند و گفت: این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای برای دسترسی بیشتر دولت به اطلاعات شخصی کاربران در آینده وهمچنین تشدید نظارت‌های دولتی بر این کمپانی باشد.

 به‌هرحال دولت امریکا از آن زمان تاکنون درخواست‌های نظارتی فراوانی از شبکه‌های اجتماعی داشته است و این، نخستین بار نیست که فیس‌بوک مورد هجمه FTCقرارمی گیرد چراکه پیش‌تر نیز این شبکه اجتماعی در ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا مورد تحقیقات جدی از سوی اعضای این کمیسیون قرار گرفته بود. در این ماجرا، اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر با هدف دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا لو رفت.

 با اینکه فیس‌بوک در این پرونده درنتیجه لو رفتن اطلاعات کاربران مجبور به پرداخت جریمه ۵میلیارد دلاری شد ولی باید گفت که این کمپانی در طول ۳ماه بیش از ۳برابر رقم تنبیهیFTC را به دست آورد به‌همین دلیل هم بسیاری معتقدند فیس‌بوک حتی با مخالفت‌های کنونی FTC بازهم سودآوری خود را خواهد داشت. آلفابت شرکت مادرتخصصی گوگل، آمازون و اپل نیز تاکنون تحت تحقیقات قانون آنتی تراست کمیته قضایی وزارت دادگستری و مجلس نمایندگان قرار گرفته‌اند.

/روزنامه ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول