آذری جهرمی ساز و کار واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات به بورس را تشریح کرد

مجازیست- محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه دیدار معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت ارتباطات، در جمع خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما و شبکه خبر:
  • در این خصوص دو بخش داریم، یکی شرکت‌های حوزه مخابراتی ماست که مشکل خاصی ندارد و اکنون مجموعه‌ای از شرکت‌ها مانند همراه اول، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های وب، شرکت مبین نت، شرکت افرا نت، در بورس فعالند و مجموعه‌ای از شرکت‌های ما مجدد به بورس می‌آیند که پرونده هایشان را آماده کردند، مانند آسیا تک و شاتل، ممیزی شده اند که به زودی عرضه خواهند شد.
  • این شرکت‌ها برای تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری تلاش می‌کنند، وارد بورس شوند و منابع مالی شان برای توسعه را از بورس تأمین کنند، اما در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌های استارتاپی ما که اکنون بزرگ شده اند و خودشان لوکوموتیو اقتصادی و پیشران مانند اسنپ، تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و دیوار هستند، علاقمندند وارد بورس شوند، تا هم در مکانیزم هایشان شفافیت ایجاد شود و هم نظام ارزش گذاری شان برای تأمین منابع مالی شان ارتقاء پیدا کند.
  • این‌ها با توجه به اینکه مشکلی برای شناسایی ارزش دارایی‌های نامشهودشان وجود دارد، ورودشان به بورس با تأخیر انجام می‌شود، اما پرونده هایشان آماده و برخی کارهایشان هم انجام شده است.
  • با حمایت خوب وزیر اقتصاد و مسئولان بورس و با توجه به تکالیف مان در شبکه ملی اطلاعات و همچنین محدودیت‌های ما در تأمین منابع مالی به نظر می‌رسد، ورود این شرکت‌ها در بورس می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف کند و فرآیند توسعه شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال را سرعت دهد.
  • در هر صورت اپراتور‌های ارتباطی ما وضع خوبی دارند و نه تنها آسیب جدی ندیدند بلکه رشد هم داشتند و در این فرآیند نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان خدمات به صورت رایگان برای مردم فراهم کردند.
  •  اما شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ما، دو دسته اند یک دسته مانند خدمات آموزش آنلاین، سلامت و حوزه‌هایی مانند سفارش خرید مجازی که رشد داشته اند و ۱۸ درصد شرکت‌های ما را شامل می‌شود، اما ۸۲ درصد کسب و کار‌های ما ضربه جدی خوردند.
  • این کسب و کار‌ها ۱۸ درصد نیروهایشان را تعدیل کردند و اگر حمایت نمی‌شدند تا ۵۰ درصد باید تعدیل نیرو می‌کردند.
  • اگر بسته‌های جدید حمایتی به این‌ها داده نشود، ممکن است این ۱۸ درصد در طی این فرصت پیش رو و در مدت زمان آینده به ۳۰ درصد برسد که بسیار به بازار و به توسعه اقتصاد دیجیتال ضربه می‌زند، چون نیرو‌های انسانی این حوزه نیرو‌های کیفی و خلاق هستند و مانند دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های حاکمیتی نیستند که با تجمع نیرو مواجه باشند.
  • خروج نیرو‌های انسانی از این کسب و کارها، منجر به کاهش فعالیت اقتصادی شان می‌شود.
  • ما تاکنون یک بسته ۵۰ میلیارد تومانی برای حمایت از این شرکت‌ها داده ایم و یک بسته ۷۰ میلیارد تومانی هم به زودی از منابع داخلی وزارت ارتباطات خواهیم داد.
  • دولت بسته‌هایی را برای کسب و کار‌های فیزیکی، سنتی و گردشگری دیده، اما برای کسب و کار‌های مجازی حوزه گردشگری چیزی ندیده و این به نظرم نگاهی دوگانه است، زیرا وقتی که مالیات می‌خواهند از این شرکت‌ها بگیرند می‌گویند شما گردشگری هستید و وقتی می‌خواهند تسهیلات بدهند می‌گویند گردشگری نیستید.
  • اینگونه نمی‌شود در هر صورت این‌ها از طریق پرداخت مالیات به بودجه کمک می‌کنند و به مردم خدمت می‌دهند و اشتغال آفرین هستند و باید با نگاهی واحد به این‌ها نگریسته شود.
  • خوشبختانه امروز معاون اول رئیس جمهور در این جلسه قول مساعدی داد تا چالش‌های این بخش از حوزه اقتصاد دیجیتال حل شود.

/خبرگزاری صدا و سیما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول