راهاندازی کلینیک سواد رسانهای در دستورکار مرکز رسانههای دیجیتال
امیر عباس تقی پور، عضو شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی و مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات:
- روز سوم این هفته، به نام روابط عمومی و سواد رسانههای نامگذاری شده است و به همین مناسبت اعضای شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی از مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار میکند، چرا که این مرکز نقش مهمی در ترویج و ارتقای سطح سواد رسانهای در کشور داشته ودارد و لذا ما امیدواریم، همکاریها خوبی بین فعالان عرصه روابط عمومیها با این مرکز صورت پذیرد. وی اشاره کرد ، شعار سال ۹۹ روابط عمومی در کشور، با عنوان «روابط عمومی هوشمند انسان سالم، جامعه سالم » تعیین شده است و لذا مرکز رسانههای دیجیتال نقش مهمی در تحقق این شعار میتواند داشته باشد.
- انجمن روابط عمومی ایران آمادگی دارد مجددا این ارتباط را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص مرکز رسانه های دیجیتال آن که در ساماندهی فعالان و رسانه های دیجیتال محوریت دارد، برقرار سازد.
تعدادی از اعضای جامعه روابط عمومی ایران از جمله، مدیران روابط عمومی بانکهای صادرات ایران، بانک پارسیان ، مدیر بازاریابی بانک تجارت، عضو هیات مدیره انجمن تئاتر ایران، استادان و صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومی حضور داشتند و طی سخنانی پیشنهاداتی در مورد نحوه همکاری خبرگان و انجمن و فعالان روابط عمومی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند.
دکتر مرتضی موسویان رییس انجمن سواد رسانه ای ایران:
- مفهوم تنظیم گری در فضای مجازی امروزه کاملا تغییر کرده است و دیگر اعمال دیسیپلین های از پیش تعیین شده بر این فضا امکان پذیر نیست چون به محض اعلام و اعمال مقررات و ضوابط، فناوری ها و ابزار تازه ای می آید و آن مقررات بلا اثر می شود تنها راه این است که مسئولیت اجتماعی و خودآموزی افراد و تولید کنندگان محتوا و دریافت کنندگان محتوا ارتقا یابد و در این دوران ، آموزش سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی برای همگان ضرورت دارد.
دکتر محمد رضا بهمنی رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
- در تمدن به مثابه مناسبات انسانی، حداقل سه سطح از ارتباطات و مناسبات انسانی، نیازمند مطلوبیتبخشی و تعالی است که این سه سطح مناسبات عبارتند از: مناسبات مردم با مردم، مناسبات مردم با کارگزاران و حاکمیت و مناسبات فراحاکمیتی.
- روابط عمومی تراز تمدنی، در واقع نقش و جایگاه مهمی در هر سه سطح این مناسبات دارد. و لذا در این رویکرد، روابط عمومیها را نباید به بازیگر لایه خبر و اطلاعرسانی صرف تقلیل داد. بهمنی در ادامه تبیین روابط عمومی تراز تمدنی، اظهار داشت، در این رویکرد، روابط عمومی باید در ارتقای «قدرت انتخابگری مردم» در رفتارهای اجتماعی و مناسبات سه سطح پیشگفته، فعالیتهای خود را ناظر به آینده و با هدف تعالی مناسبات انسانی در لایهها و سطوح ارتباطاتی مختلف، طراحی و اجرا نماید که بر همین اساس، رسالت و مأموریت نوین روابط عمومیها را باید «ارتقای سواد رسانهای مردم و کارگزاران» تعریف کرد.
- چنین نقش و جایگاهی در واقع تمهید زمینه حرکت کشور به سوی الگوهای نوین حکمرانی در عرصههای مختلف است و دو مولفهی کلیدی در صورتبندی این الگوها موضوعیت دارند؛ اول؛ رسانه پایه بودن حکمرانی و دوم؛ افزایش و واقعی شدن نقش مردم در حکمرانی. بنابراین روابط عمومی تراز تمدنی، به جای مخاطب قرار دادن مردم در مقام سخنگویی سازمانی، باید حافظ حقوق و منافع مردم و در مقام پاسخگویی به مردم، عمل نماید. چنین کارکردی میتواند اعتمادافزایی و توسعه سرمایهی اجتماعی را در پی داشته باشد.
- راه اندازی کلینیک سواد رسانه ای جزو برنامه های امسال این مرکز است که البته با توجه به محدویتهای منابع مالی از یک سو و ضرورت مشارکتی بودن چنین اقدامی از سوی دیگر، تحقق این برنامه در گرو حمایت کلیدی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاههای اجرایی است. و لذا برای تقویت این طرح، مشارکت ظرفیت های غیرحاکمیتی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانه ای اهمیت زیادی دارد و آمادگی داریم این همکاری و تعامل در چارچوب یک تفاهم نامه میان طرفین دنبال شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در توصیف برنامههای جدید مرکز در حوزه سواد رسانهای، به سه برنامه اشاره کرد که عبارتند از؛ فعالسازی «هیأت اندیشهورز سواد رسانهای» در وزارت متبوع، تدوین نگاشت نهادی ارتقای سواد رسانه ای و نیز طراحی و اجرای پویشهای ملی و استانی تولید محتوا در فضای مجازی.
در انتهای این نشست مشترک مقرر شد چارچوب طرح تفاهم متقابل همکاری میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و انجمن روابط عمومی ایران توسط کارشناسان دو طرف تدوین و پیگیری شود تا به طرح عملیاتی همکاری مشترک منجر شود.
/روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال/