راه‌اندازی کلینیک سواد رسانه‌ای در دستورکار مرکز رسانه‌های دیجیتال

مجازیست-

امیر عباس تقی پور، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی و مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات:

  • روز سوم این هفته، به نام روابط عمومی و سواد رسانه­‌های نامگذاری شده است و به همین مناسبت اعضای شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی از مرکز رسانه­ های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار می­کند، چرا که این مرکز نقش مهمی در ترویج و ارتقای سطح سواد رسانه­ای در کشور داشته ودارد و لذا ما امیدواریم، همکاری­ها خوبی بین فعالان عرصه روابط عمومی­ها با این مرکز صورت پذیرد. وی اشاره کرد ، شعار سال ۹۹ روابط عمومی در کشور، با عنوان «روابط عمومی هوشمند انسان سالم، جامعه سالم » تعیین شده است و لذا مرکز رسانه­های دیجیتال نقش مهمی در تحقق این شعار می­تواند داشته باشد.
  •  انجمن روابط عمومی ایران آمادگی دارد مجددا این ارتباط را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص مرکز رسانه های دیجیتال آن که در ساماندهی فعالان و رسانه های دیجیتال محوریت دارد، برقرار سازد.

تعدادی از اعضای جامعه روابط عمومی ایران از جمله، مدیران روابط عمومی بانکهای صادرات ایران، بانک پارسیان ، مدیر بازاریابی بانک تجارت، عضو هیات مدیره انجمن تئاتر ایران، استادان و صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومی حضور داشتند و طی سخنانی پیشنهاداتی در مورد نحوه همکاری خبرگان و انجمن و فعالان روابط عمومی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند.

دکتر مرتضی موسویان رییس انجمن سواد رسانه ای ایران:

  • مفهوم تنظیم گری در فضای مجازی امروزه کاملا تغییر کرده است و دیگر اعمال دیسیپلین های از پیش تعیین شده بر این فضا امکان پذیر نیست چون به محض اعلام و اعمال مقررات و ضوابط، فناوری ها و ابزار تازه ای می آید و آن مقررات بلا اثر می شود تنها راه این است که مسئولیت اجتماعی و خودآموزی افراد و تولید کنندگان محتوا و دریافت کنندگان محتوا ارتقا یابد و در این دوران ، آموزش سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی برای همگان ضرورت دارد.

دکتر محمد رضا بهمنی رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

  •  در تمدن به مثابه مناسبات انسانی، حداقل سه سطح از ارتباطات و مناسبات انسانی، نیازمند مطلوبیت­بخشی و تعالی است که این سه سطح مناسبات عبارتند از: مناسبات مردم با مردم، مناسبات مردم با کارگزاران و حاکمیت و مناسبات فراحاکمیتی.
  • روابط عمومی تراز تمدنی، در واقع نقش و جایگاه مهمی در هر سه سطح این مناسبات دارد. و لذا در این رویکرد، روابط عمومی­ها را نباید به بازیگر لایه خبر و اطلاع­رسانی صرف تقلیل داد. بهمنی در ادامه تبیین روابط عمومی تراز تمدنی، اظهار داشت، در این رویکرد، روابط عمومی باید در ارتقای «قدرت انتخابگری مردم» در رفتارهای اجتماعی و مناسبات سه سطح پیش­گفته، فعالیتهای خود را ناظر به آینده و با هدف تعالی مناسبات انسانی در لایه­ها و سطوح ارتباطاتی مختلف، طراحی و اجرا نماید که بر همین اساس، رسالت و مأموریت نوین روابط عمومی­ها را باید «ارتقای سواد رسانه­ای مردم و کارگزاران» تعریف کرد.
  • چنین نقش و جایگاهی در واقع تمهید زمینه حرکت کشور به سوی الگوهای نوین حکمرانی در عرصه­های مختلف است و دو مولفه­ی کلیدی در صورت­بندی این الگوها موضوعیت دارند؛ اول؛ رسانه ­پایه بودن حکمرانی و دوم؛ افزایش و واقعی شدن نقش مردم در حکمرانی. بنابراین روابط عمومی تراز تمدنی، به جای مخاطب قرار دادن مردم در مقام سخنگویی سازمانی، باید حافظ حقوق و منافع مردم و در مقام پاسخگویی به مردم، عمل نماید. چنین کارکردی می­تواند اعتمادافزایی و توسعه سرمایه­ی اجتماعی  را در پی داشته باشد.
  • راه اندازی کلینیک سواد رسانه ای جزو برنامه های امسال این مرکز است که البته با توجه به محدویت­های منابع مالی از یک سو و ضرورت مشارکتی بودن چنین اقدامی از سوی دیگر، تحقق این برنامه در گرو حمایت کلیدی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه­های اجرایی است. و لذا برای تقویت این طرح، مشارکت ظرفیت های غیرحاکمیتی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانه ای اهمیت زیادی دارد و آمادگی داریم این همکاری و تعامل در چارچوب یک تفاهم نامه میان طرفین دنبال شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در توصیف برنامه­‌های جدید مرکز در حوزه سواد رسانه­‌ای، به سه برنامه اشاره کرد که عبارتند از؛ فعال­سازی «هیأت اندیشه­‌ورز سواد رسانه­‌ای» در وزارت متبوع، تدوین نگاشت نهادی ارتقای سواد رسانه ای و نیز طراحی و اجرای پویش­های ملی و استانی تولید محتوا در فضای مجازی.

در انتهای این نشست مشترک مقرر شد چارچوب طرح تفاهم متقابل همکاری میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و انجمن روابط عمومی ایران توسط کارشناسان دو طرف تدوین و پیگیری شود تا به طرح عملیاتی همکاری مشترک منجر شود.

 

/روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول