نظارت و کنترل فرزندان در فضای مجازی

فرزندتان از چه سایت‌هایی بازدید می‌کند؟

ابتدایی‌ترین روش پی بردن به آنچه فرزندتان بازدید می‌کند، بررسی تاریخچه مرورگر اینترنت ” Browser history ” است. تمامی مرور گرهای اینترنت سابقه سایت‌های بازدید شده را ثبت می‌نمایند.

برای مثال در اینترنت اکسپلورر”Internet Explorer” از طریق منوی Tools و در مرورگر گوگل “Chrome” با انتخاب علامت آچار در گوشه بالای سمت راست و گزینه “History” می‌توانید به بخش سوابق مراجعه کنید. همچنین با فشردن کلیدهای Ctrl+H قادر به دسترسی فوری به قسمت سوابق در اکثر مرورگرها خواهید بود.

مکان‌هایی که بازدید شده‌اند به ترتیب زمانی نمایش داده می‌شوند، هرچند اگر فرزندتان از رصد شما باخبر و ناراضی باشد براحتی می‌تواند سوابق موجود در مرورگر را حذف کند. پس نیاز است از طرق دیگری برای پایش فعالیت اینترنتی فرزند خود بهره ببرید.

استفاده از مودم وایرلس

برخی مودم‌های وایرلس خانگی قابلیت ذخیره سازی سوابق را دارند. برای انجام این امر می‌بایست به آی.پی مودم دسترسی داشته باشید و با تایپ آن در مرورگر خود به قسمت تنظیمات وارد شوید. اگر از آی.پی مودم خود اطلاع ندارید کافی است مراحل زیر را در محیط ویندوز انجام دهید

در منوی استارت کلمه CMD را تایپ و Enter را بزنید. در پنجره جدید عبارت ipconfig/all را تایپ و Enter زا بزنید.آی.پی آدرس مودم شما همان است که روبروی Default Gateway درج شده است. جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور، به وب‌سایت سازنده و یا جعبه مودم رجوع نمایید.

پس از ورود به صفحه  مودم، با کلیک بروی “Logs” فعالیت‌های شبکه قابل رویت خواهد بود. برخی مودم‌ها قابلیت مسدود سازی وب‌سایت‌ها را دارند. همین‌طور می‌توانید از قابلیت ارسال ایمیل برخوردار شوید یعنی به محض ورود فرزندتان به سایت‌های مسدود شده،از جانب مودم، ایمیل دریافت کرده و مطلع شوید. ضروریست پس از ایجاد تنظیمات فوق، رمز عبور مودم خود را در همان صفحه مخصوص تغییر دهید.

استفاده از نرم‌افزارها

بعضی از والدین جهت رصد فعالیت آنلاین فرزند خود ترجیح می‌دهند از نصب نرم‌افزارهای مخصوص استفاده نمایند.عناوین متعدد موجود در بازار، قابلیت ارائه تمامی جزئیات سوابق استفاده از اینترنت را دارا است.

صحبت با فرزندان در مورد امنیت در فضای مجازی

پایش فعالیت اینترنتی فرزندان روشی کارآمد جهت آگاهی شما از خطرات بالقوه آن برای کودکان است اما در صورت برخورد با هرگونه مورد نگران کننده، بهتر است با فرزندتان از اهمیت حفاظت شخصی در فضای مجازی گفتگو کنید. دلیل ممنوعیت بازدید و استفاده از بخش‌های خاصی از اینترنت را به ایشان شرح دهید و به فرزندتان در مورد رفتار صحیح در فضای مجازی توضیح دهید.

/تک ادیکشن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول