مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی را به اسکایپ اضافه خواهد کرد

مجازیست- مایکروسافت در سال ۲۰۱۱ اپلیکیشن اسکایپ را به مبلغ ۸/۵ میلیارد دلار خریداری کرد. از آن زمان تاکنون اطلاعات زیادی پیرامون آمارهای کاربری این اپلیکیشن منتشر نشده است. به‌عنوان مثال، آخرین اطلاعاتی که از کاربران فعال ماهانه‌ی اسکایپ منتشر شد،‌ تعداد آن‌ها را ۵۰۰ میلیون عنوان کرد. از آن زمان هیچ اطلاعات جدیدی پیرامون تعداد کاربران فعال ماهانه منتشر نشد. ازطرفی در ماه‌های اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا، استفاده از ابزارهای ارتباطی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد که حتی برای اسکایپ هم ملموس بود.

ردموندی‌ها از فرصت پیش‌آمده که با افزایش سیاست‌های قرنطینه‌ی خانگی و دورکاری، بیشتر هم شد، برای بهبود سرویس‌های خود استفاده کردند. آن‌ها اکنون اسکایپ را هم در کنار مایکروسافت تیمز، سریع‌ترین اپلیکیشن از لحاظ رشد، در فرایندهای اصلی توسعه وارد کرده‌اند. مایکروسافت اکنون تصمیم دارد تا صرف‌نظر از برنامه‌های جدی برای تیمز، سرمایه‌گذاری در اسکایپ را هم افزایش داده و قابلیت‌های آن را بهبود دهد. درنهایت، اطلاعاتی که پیرامون اپلیکیشن سازمانی Yammer منتشر شد، جزئیات بیشتری را از برنامه‌ی مایکروسافت برای اپلیکیشن‌های ارتباطی در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

مایکروسافت در ماه مارس اخباری پیرامون تعداد و گسترش مصرف‌کننده‌ها در پلتفرم مایکروسافت ۳۶۵ منتشر کرد. در بخشی از اخبار، به تعداد کاربران فعال روزانه‌ی اسکایپ اشاره شد که از مرز ۴۰ میلیون کاربر گذر کرد و رشد ۷۰ درصدی را نسبت به ماه قبل نشان داد. گزارش ردموندی‌ها ادعا می‌کرد که تماس‌های اسکایپ به اسکایپ، با افزایش ۲۲۰ درصدی همراه بوده‌اند. آن‌ها همچنین اعلام کردند که نسخه‌ی مخصوص مصرف‌کننده‌ی تیمز هم در ماه‌های پیش‌رو ارائه می‌شود، اما کاربران باز هم می‌توانند برای کارهای روزمره‌ی خود از اسکایپ استفاده کنند. درنهایت این اخبار نشان می‌داد که ظاهرا روزهای پایانی عمر سرویس اسکایپ برای کاربران عادی فرا رسیده باشد. رخدادی که برای Skype for Business هم پس از افزایش محبوبیت تیمز، رخ داد.

احتمال حذف اسکایپ از برنامه‌های اصلی مایکروسافت، در ماه مارس تأیید یا رد نشد.

یکی از سخنگوهای شرکت مایکروسافت در مصاحبه با رسانه‌ها پیرامون برنامه‌های آتی:

  • اسکایپ هنوز به‌عنوان گزینه‌ای عالی برای مشتریانی به حساب می‌آید که به آن علاقه دارند و برای بهره‌مندی از قابلیت‌های پایه‌ای چت و تماس صوتی، از آن استفاده می‌کنند. با اضافه شدن قابلیت‌های جدید به اپلیکیشن موبایل مایکروسافت تیمز، تیمز به هاب جامعی تبدیل می‌شود که برای زندگی شخصی و کاری مناسب خواهد بود. ادغام قابلیت‌های چت، تماس ویدیویی، توانایی تدوین و واگذار کردن وظایف، ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌های مهم با گروه و اشتراک‌گذاری اطلاعات مکانی با خانواده و دوستان،‌ تیمز را به راهکاری همه‌جانبه تبدیل می‌کند. درحالی‌که اسکایپ به‌صورت ذاتی یک پلتفرم چت و تماس ویدیویی است. درحال‌حاضر اطلاعات بیشتری برای ارائه نداریم». ظاهرا اخبار اخیر، همان اطلاعات بیشتر مرتبط با اسکایپ هستند.

مقایسه با فیس‌بوک

جف تپر، معاون ارشد مایکروسافت:

  • ما به سرمایه‌گذاری در اسکایپ ادامه می‌دهیم. اسکایپ در شرایط کنونی در مسیر رشد قرار دارد. به‌زودی قابلیت‌های جدیدی را در آن مشاهده خواهید کرد. ارتباط و تعامل اسکایپ و تیمز ممکن می‌شود. وقتی تیمز قابلیت‌های بیشتری پیدا کند و توسط مصرف‌کننده‌های نهایی استفاده شود، احتمالا آن‌ها تیمز را بیشتر انتخاب می‌کنند. البته با تمرکز خود را به یک بخش محدود نمی‌کنیم. مردم عاشق اسکایپ هستند و ما نمی‌خواهیم رقابتی داخلی برای خود ایجاد کنیم.
  • ه‌عنوان مثال، فیسبوک با اینستاگرام و مسنجر و واتساپ، ابزارهای گوناگونی در دست دارد. آن ابزارها به‌صورت مستقل به رشد ادامه می‌دهند. آن‌ها تلاش‌هایی برای تعامل و ارتباط ابزارها انجام داده‌اند، اما هیچ‌گاه مهاجرت از یک ابزار به دیگری را به مصرف‌کننده تحمیل نمی‌کنند. من نیز همین رویکرد را حداقل برای کوتاه‌مدت برای گروه ابزارهای خودمان در نظر دارم. تیمز، ساختاری کاملا متفاوت با اسکایپ دارد. البته در برخی کاربردها شاهد هم‌پوشانی نیز هستیم. همان موردی که در واتساپ و فیسبوک مسنجر هم دیده می‌شود. درنتیجه ما تعامل و ارتباط آن‌ها را آسان می‌کنیم، اما هنوز عشق و علاقه‌ی خود را به پایگاه کاربران اسکایپ نشان خواهیم داد

مصاحبه‌ی تپر نشان می‌دهد که اسکایپ به پایان عمر نرسیده است. افزایش قابل‌توجه اخیر در تعداد کاربران، احتمال ادغام تیمز و اسکایپ را آن‌چنان تقویت نمی‌کند.

فیسبوک که مجموع کاربران ماهانه‌ی اپلیکیشن‌هایش به سه میلیارد نفر می‌رسد، در مسیری چندساله تصمیم دارد تا خدمات پیام‌رسانی را در اینستاگرام و واتساپ و مسنجر، ادغام کند. غول شبکه‌های اجتماعی سعی در ادغام یا حذف هیچ‌یک از اپلیکیشن‌ها ندارد و تنها ادغام کارایی آن‌ها را دنبال می‌کند.

مایکروسافت و فیسبوک تنها شرکت‌هایی نیستند که تصمیم به تغییرات اساسی در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ندارند. گوگل چندی پیش تمامی اپلیکیشن‌های ارتباطی خود (Google Meet, Google Chat, Google Duo, Google Messages, و اپلیکیشن Phone در اندروید) را در یک تیم مدیریتی واحد سازمان‌دهی کرد. هیروشی لاکهایمر، معاون ارشد بخش پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها در گوگل درباره‌ی تصمیم جدید گفته بود: «اگر اپلیکیشن‌های ارتباطی متنوع، برای کاربردها و اهداف گوناگون توسعه داده شده باشند، وجود چند اپلیکیشن در میان محصولات شرکت، آن‌چنان بد نیست». گوگل نیز مانند فیسبوک و مایکروسافت، همه‌ی اپلیکیشن‌های خود را حفظ می‌کند، اما برخلاف آن‌ها تلاشی برای هماهنگی و ارتباط بهتر آن‌ها ندارد.

اپلیکیشن Yammer

مایکروسافت یک اپلیکیشن ارتباطی مشابه دیگر هم به‌نام Yammer دارد. این سرویس به‌عنوان راهکار ردموندی‌ها به‌صورت یک شبکه‌ی اجتماعی سازمانی برای ارتباط‌های خصوصی در داخل سازمان‌ها معرفی شد. مایکروسافت در مارس ۲۰۱۹ آن را با تیمز هماهنگ کرد و برای هر دو سرویس، قابلیت‌های جدیدی معرفی می‌کند.

جف تپر:

  • یامر به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا جوامع ارتباطی داشته باشند. یامر یک محصول سازمانی است و ما آن را به مصرف‌کننده‌ی نهایی عرضه نمی‌کنیم. اخیرا شاهد افزایش قابل‌توجه کارلری در یامر بوده‌ایم. اگر با دقت نگاه کنید، تیمز برای گروه‌های کاری استفاده می‌شود که به‌دنبال به سرانجام رساندن وظایف و کارهای سازمانی هستند. یامر تلاش می‌کند تا روی ساختارهای بین سازمانی و محیط‌های تعامل و گفت‌و‌‌گو متمرکز شود. ما تلاش می‌کنیم تا یامر را نیز به تیمز اضافه کنیم. شما در داخل تیمز می‌توانید تمامی گروه‌هایی که در آن‌ها فعال هستید را مشاهده کنید، اما می‌توانید جوامع چندمنظوره و بین سازمانی را هم پیدا کرده و در آن‌ها عضو شوید. رویکردی که رهبران سازمانی اخیرا تمرکز زیادی روی آن داشته‌اند. به نظر من این رویکرد، منحصربه‌فرد خواهد بود. هیچ شرکتی تاکنون تجربه‌ی شبکه‌ی اجتماعی بین سازمانی و تجربه‌ی گروه‌های کاری را در یک محصول تکی ارائه نکرده است.
  • زمانی که یامر معرفی شد، فعالیت‌های گسترده‌ای در آن دیده می‌شود. ما متوجه شدیم که رویکردی نزدیک‌تر به چت‌های گروهی مانند تیمز و رقبا، برای گروه‌های کاری بهتر خواهد بود. به‌علاوه، رویکردی شبیه به شبکه‌های اجتماعی، برای مکالمه‌های طولانی‌تر و متداول‌تر استفاده می‌شود. درنتیجه ما دو راهکار خود را در مسیرهای مجزای گروه کاری و جامعه‌ی مجازی توسعه دادیم و آن‌ها را با هم ترکیب کردیم.

ظاهرا اسکایپ نیز همان مسیر یامر را طی خواهد کرد. یامر هنوز جامعه‌ی کاربری بزرگی دارد و همه‌گیری ویروس کرونا هم استفاده از آن را افزایش داد. از همه مهم‌تر، اکنون تیمز و یامر برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند.

درنهایت برنامه‌های مایکروسافت نشان می‌دهد که فعلا و حداقل در کوتاه‌مدت، سازمان‌ها امکان استفاده از یامر را مانند گذشته خواهند داشت. به همین ترتیب، ارتباط اسکایپ و مصرف‌کننده‌ها نیز حفظ خواهد شد و هنوز خبری از حذف هیچ‌یک از آن‌ها نیست.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول