شبکه اجتماعی وبلاگنویسی «ویرگول» ۲۰ میلیونی شد
مجازیست- یک نگاه کلی به وضعیت ویرگول در سال گذشته نشان میدهد که کاربران در سالی که برایشان پر از غم و اتفاقات بد بوده توانستهاند تا چه میزان تولید محتوا کنند و به عبارت بهتر بسیاری از افراد با نوشتن توانستهاند خشم خود را خالی کنند.
به گزارش پیوست، آنطور که ویرگول در گزارش خود آورده تعداد مخاطبان دقیق این پلتفرم تا پایان سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۶۸ نفر بوده که در این زمینه ویرگول از نظر تعداد مخاطبان اعلام کرده ۴۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
از طرف دیگر با رسیدن تعداد نویسندگان ویرگول به ۱۳ هزار و ۴۴۵ نفر در این زمینه هم ویرگول رشد ۲۶۸ درصدی داشته است. اما تعداد کل پستهای منتشر شده ویرگول در سال گذشته برابر با ۷۰هزار و ۵۳۲ پست بوده که یعنی در این زمینه هم ویرگول رشد ۲۹۶ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرده است.
اما یک عدد جالب در گزارش سالانه ویرگول مربوط به مدت زمان مطالعه کاربران در ویرگول است. مدت زمانی که کاربران سال گذشته در این پلتفرم به مطالعه پرداختهاند برابر با ۲ میلیارد و ۹۱۷ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۶۳ثانیه بوده است. آنطور که ویرگول برآورد کرده این عدد برابر با ۹۲.۵ سال یا سه بار سرودن شاهنامه فردوسی است.
عاشقان دنیای استارتآپ و داستان
بخش دیگری از گزارش ویرگول به موضوعات مورد علاقهای است که مخاطبان ویرگول به آن توجه داشتهاند. بررسیهای ویرگول نشان میدهد که مورد علاقهترین موضوع مخاطبانش مربوط به حوزه استارتآپ است و بعد از آن در جایگاه دوم و سوم برنامهنویسی و خودشناسی قرار دارد. شغل و کار، روانشناسی، اقتصاد و کتاب نیز در جایگاه چهارم تا هفتم قرار دارند. جالب اینجاست که مخاطبان ویرگول به مضوعات هواوفضا، محیط زیست و حقوقی کمترین علاقه را داشتهاند.
محبوبترین تگها از نظر نویسندگان هم در همین حوزهها خلاصه میشود به طوری که تگهای مانند برنامهنویسی، استارتآپ، کسبوکار، زندگی، کتاب مورد استفادهترین تگهای نویسندگان بوده است.
برترین موضوعات که در مورد آن بیشترین پستها منتشر شده هم در مورد داستان، برنامهنویسی، سلامت، بازاریابی و تجربه کاربری بوده است. در مقابل بیشترین موضوعاتی که با بیشترین لایک مواجه شدهاند موضوعاتی در زمینه اینترنت اشیاء، هواوفضا، کارآفرینی، نویسندگی و استارتآپ بودهاند. همچنین بیشترین نظرها برای هر پست هم بیشتر مربوط به موضوعاتی در زمینه اقتصاد، مذهب، ورزش، شغل و کار و سلامت بوده است.
نکته جالب دیگر مربوط به این گزارش جنسیت و شبکه کاربران ویرگول است که براساس بررسیهای ویرگول سال گذشته ۶۶ درصد کاربران این شبکه اجتماعی تولید و انتشار محتوا را مردان و ۳۴ درصد آنها را زنان تشکیل دادهاند.
کسبوکارهای فعال در ویرگول
ویرگول تنها برای کاربران و در واقع نیروی انسانی که شغلی دارد یا در حال تحصیل هستند و … نیست، این شبکه اجتماعی تولید و انتشار محتوا در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کسبوکارها هم قرار گرفته است. به طوری که حالا بخشی از فعالیت گروهی از کسبوکارها شامل تبلیغات، آموزش و … در مورد محصولات و خدماتشان توسط این شبکه اجتماعی صورت میگیرد. براساس بررسیهای ویرگول ۵ کسبوکاری که بیشترین فعالیت را سال گذشته در این پلتفرم داشتهاند ترجمیار، زاویه، میزیتو و آپارات بودهاند؛ کسبوکارهایی که نوع فعالیتشان هم نشان میدهد به صورت خاص در حوزه تولید محتوای متنی و تصویری کار میکنند. اما ۵ کسبوکاری که مطالبشان در ویرگول با بیشترین میزان محبوبیت روبهرو بوده کورا، علیبابا، آپارات، کافهبازار و نشان بودهاند و بیشترین کسبوکاری که در ویرگول مورد جستوجو قرار گرفتهاند نیز کافهبازار، علیبابا، دیجیکالا، تلگرام و اسنپ بودهاند.
جستوجو برای مهاجران
بخش قابل توجهای از کاربران ویرگول را خوانندگان آن تشکیل میدهند، افرادی که با جستوجوی کلمات مورد نظر در میان صدها مطلب به دنبال محتوای مورد علاقه خود هستند. براین اساس تعداد جستوجوهای انجام شده کاربران در ویرگول برای سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۷۹ هزار و ۴۵ جستوجو بوده که ۱۰ جستوجوی بیشتر در ۷ ماه پایانی سال گذشته ارتباط تنگاتنگی با اتفاقات ناگوار رخداده شده در ماههای پایانی سال دارد. بر این اساس کلماتی مانند مهاجرت، سربازی، بورس، کرونا، اینترنت، برنامهنویسی و …. از جمله کلمات پرجستوجو در ویرگول بوده است.
/ماهنامه پیوست/