انحصاری بودن سینماتیکت موجب افزایش هزینههای تبلیغاتی فیلمها شده است
مجازیست- علی سرتیپی مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران:
- هرچند سینماتیکت در زمان خود یک اتفاق مثبت در سینمای ایران رقم زد اما نکته مهم اینجاست که تک بودن این سایت، یک انحصار به وجود آورده بود که به عناوین مختلف به تهیهکنندگان و صاحبان فیلمها فشار میآورد.
- سر پول تبلیغاتی که این سامانه انحصاری برای فیلمها میگرفت بسیار سرسامآور، عجیب و زیاد بود؛ این مساله بهخاطر تکبودن این سایت فروش آنلاین بود.
- الان شرایطی وجود دارد که باید چند سامانه دیگر برای فروش آنلاین بیایند تا این رقابت بهنفع سینمای ایران شود و یکسری هزینهها را بشکنند و کلیت تهیهکنندگان را بهرهمند خواهد کرد. امیدواریم تا جشنواره فجر بتوانیم خروجی مثبتی از این قضیه داشته باشیم و یک اتفاق خوب رقم بخورد.
- درمورد سامانه مرکزی فروش بلیت هم باید بگویم که این اتفاق هم در حال رخ دادن است و وزارت ارشاد در حال انجام دادن این کار است و این طراحی انجام میگیرد.
- درمورد تعاملی هم که تهیهکنندگان با سینماتیکت دارند، چند نکته مدنظر است و مهمترین مساله این است که اختلاف نظری در این رابطه وجود دارد؛ بعضی از سینماداران میگویند پرداخت سهم بلیتفروشی باید از جانب تهیهکننده باشد، بعضیها اعتقاد دارند باید توسط سینمادار انجام شود، اما اگر بخواهیم اصل قضیه را بدانیم، الان این سهمها از ۱.۵ درصد تا ۴درصد هستند و این مساله در حال بحث است و امیدواریم در آییننامه سال آینده بیاید و تمام مسائل را حل کند.
/سینماروزان/