همکاری مشترک مرکز رسانه‌های دیجیتال با صدا و سیما

مجازیست- نخستین جلسه شورای سیاستگذاری برنامه‌ بین خطوط در سالن جلسات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حسن خجسته، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، سیدمرتضی موسویان، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران، امیرعبدالرضا سپنجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر علمی سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، امیر یوسفی، دبیر کارگروه سواد بصری انجمن سواد رسانه‌ای ایران و تهیه‌کننده برنامه «بین خطوط» و نمایندگان شبکه دو سیما برگزار شد.
در ابتدای این جلسه تقدیرنامه‌ای با امضای محمدرضا جعفری‌جلوه، رئیس شبکه دو سیما و محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیدمرتضی موسویان، رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس حمایت از تهیه و تولید برنامه تارگرد به‌عنوان اولین محصول مشترک سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتقای سواد رسانه‌ای عموم مردم اهدا شد.
بعد از این امیر یوسفی، تهیه‌کننده برنامه‌ بین خطوط:
  • برنامه‌ بین خطوط ۳۹ محور اصلی دارد که به بررسی و بحث در حوزه‌هایی همچون رسانه‌های دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای، سینما، تئاتر و… می‌پردازد؛ با این هدف که مخاطب متوجه لایه‌های پنهان پیام شود و بداند که جانمایی پیام گاهی در انیمیشن گاهی در تبلیغات و سایر آثار هنری به گونه‌ای انجام می‌شود که مخاطب بدون آنکه متوجه شود تحت تأثیر پیام قرار گرفته و نگرش و رفتارش را براساس پیامی که دریافت کرده است، تغییر می‌دهد.
  • بحث ما در این طرح سیاه‌نمایی یا رسانه هراسی نیست، بحث ما رسانه‌شناسی است. بر‌همین اساس تیم پژوهشی بین خطوط متشکل از فرید محمدی، کارشناس مجری برنامه، محمد قنبری و نیکی حاتمی که هر‌سه از فعالان شناخته شده سواد رسانه‌ای کشور هستند شکل گرفته است و حمید ضیایی‌پرور به‌ عنوان نماینده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در تیم پژوهشی حضور دارند.
محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
  • در حال حاضر مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال سه اقدام مشترک با سازمان صدا و سیما تعریف کرده است که این برنامه یکی از آن‌هاست و تولید ۳۵ تا ۵۰ موشن‌گرافی با موضوع سواد رسانه‌ای و تولید سریال تلویزیونی چای‌نت با موضوع سواد رسانه‌ای از دیگر اقدامات مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما از محل بودجه و اعتبار «بند چ ماده ۳۷» قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است.
در ادامه امیر سپنجی، عضو هیئت علمی و استادیار ارتباطات و رسانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
  • تبلیغ و اطلاع‌رسانی مناسب، زمان پخش و کنداکتور مناسب و توجه به موضوعات بومی و مبتلا به عموم مردم و خانواده‌ها از جمله موضوعاتی هستند که باید در خصوص این برنامه مورد توجه قرار گیرد.
حسن خجسته، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما:
  • من طرح این برنامه را با دقت مطالعه کردم، اما لازم است در اجرا هم به جذابیت محتوای برنامه و هم ابعاد فنی نظیر دکور و… توجه شود تا این برنامه مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. لازم است موضوعات برنامه متناسب با مسائل و چالش‌های اصلی جامعه در حوزه سواد رسانه‌ای باشد.
قنبری، عضو تیم پژوهشی بین خطوط:
  • نباید قدرت سناریو و روایت را در هم ذات پنداری مخاطب نادیده بگیریم و به همین دلیل لازم است محتوای برنامه‌ بین خطوط براساس مسائل مبتلا به جامعه تولید شود.
خیامی:
  • لازم است در بخش‌های ابتدایی این برنامه، توانایی معناشناسی را به مخاطب آموزش داد. همچنین باید ابتدا روشن شود که هدف ما در این برنامه تخصصی، اختصاصی و یا عمومی است؟
  • باید در حین پخش برنامه، با دریافت بازخورد‌های مخاطبان، نقطه بهینه میان تخصص‌گرایی و عام‌گرایی را بیابیم تا نه در ورطه کلیشه‌گویی و کلی‌گویی بیفتیم و نه در وادی ادبیات بسیار تخصصی سواد رسانه‌ای. همچنین از آنجا که برنامه تولیدی است، می‌توان با هدف متناسب‌سازی ضرب آهنگ برنامه، برش‌هایی از آیتم‌های متنوع برنامه را تدوین و در لحظات اولیه برنامه پخش کرد.
  • بهتر است در انتخاب مهمان‌ها، وسیع‌تر و عمومی‌تر از آنچه در طرح برنامه آمده عمل کنیم؛ (مثلاً خانواده‌ها یا نوجوانان و…) تا گستره هم‌ذات‌پنداری مخاطبان افزایش یابد.
موسویان:
  • یکی از مهمترین اقداماتی که لازم است در این برنامه به آن توجه شود این است که به مخاطب آموزش دهیم در جامعه‌‌ شبکه‌ای، دیگر فردی وجود ندارد که دروازبانی خبر و یا پیام را انجام دهد بلکه مخاطب خود باید دروازه‌بانی را انجام دهد؛ بنابراین باید بر عنصر خود مراقبتی تأکید شود.
  • کتاب جنگ با اینفورمیشن‌ها که در سال ۲۰۲۰ چاپ شده است، خود نشان‌دهنده‌ این است که این موضوع دغدغه‌ تمام کشورهاست. همچنین نکته دیگر که باید به آن توجه شود این است که ما در حقیقت با یک زیست‌بوم مواجه هستیم که خود چارچوب و احکامی دارد که قابل تغییر نیست. یک‌سری تعاریف باید برای مخاطب نو شود، هر اپلیکیشن دسترسی به تمام عکس‌ها و پیام‌های کاربر را دارد، این طرح بین خطوط باید شرایط این پیام رسان‌های جدید را به آگاهی مخاطب برساند.

/ایکنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول