کمیسیون «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» در دستور کار

مجازیست- رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی و نماینده مجلس:

  • در ابتدا پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال را با امضای ۲۰ نماینده به هیات رئیسه ارائه دادیم؛ اما ما به صورت جدی دنبال این هستیم تا کمیسیون دائمی «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» در مجلس تشکیل شود.
  • البته این موضوع نیازمند تغییر در ساختار مجلس است و برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی باید طرحی نوشته شود.
  • پیشنهاد راه‌اندازی کمیسیون ویژه «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد
  • پس از تشکیل رسمی کمیسیون‌ها در مجلس یازدهم، این طرح در کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون اصلی و در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی بررسی می‌شود.
  • پس از اتمام بررسی کمیسیون‌ها، این طرح در صحن علنی مطرح می‌شود و اگر نمایندگان به آن رای دادند، به عنوان کمیسیون چهاردهم به کمیسیون‌های موجود در مجلس افزوده می‌شود.
  • تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی فرآیندی است که دوماه به طول می‌انجامد.
  • کمیسیون ویژه موقتی است و در تهیه طرح‌ها و لوایح محدودیت‌های بیشتری دارد و تصمیماتی که در این کمیسیون گرفته می‌شود، به استحکامی و ثبات کمیسیون دائمی نیست.در صورتی که برای مسائل مربوط به فناوری اطلاعات نیاز به کمیسیون دائمی داریم.

اوایل خردادماه نمایندگان مجلس دوره یازدهم در نامه‌ای پیشنهاد تشکیل کمیسیون «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» را به هیات رئیسه ارائه دادند. علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس  با استقبال از این پیشنهاد نمایندگان درمورد آخرین وضعیت این نامه به پیوست اعلام کرد که این نامه در دبیرخانه است و هنوز برای بررسی در اختیار هیات رئیسه قرار نگرفته است. پیش از این و در مجلس دهم هم نمایندگان تلاش کردند تا کمیسیون فضای مجازی راه‌اندازی کنند که این تلاش بی‌نتیجه ماند و در مجلس دهم فراکسیون فضای مجازی اعلام موجودیت کرد.

/ماهنامه پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول