تاثیر کرونا بر کسب و کار ایوند

مجازیست- تحلیلی از حمیدرضا احمدی بنیانگذار و مدیرعامل ایوند:

پس از ۴ سال ایوند به یک ثبات و درآمدزایی مالی رسید و این یک اتفاق خوب بود تا اینکه ویروس کرونا روبه‌رو شدیم. در ابتدای شیوع ویروس کرونا، تاثیر ویروس را بر روی کسب‌وکارها درک نمی‌کردم اما پس از گذشت زمان رویدادها لغو شدند و جای خود را به رویدادهای آنلاین دادند و ما برای این موضوع آماده نبودیم. البته اتفاقاتی که در سال ۹۸ افتاد باعث کاهش فعالیتمان شد اما به صفر نرسیدیم. این درحالی است که از هفته اول اسفند تا آخر اسفند رویدادهای حضوری یکی پس از دیگری لغو شدند. مشکل دیگری که وجود داشت این بود که هیچ راهنمایی نبود تا ایده و راه‌کاری را پیشنهاد دهد و تنها باید برگزارکننده‌ها تصمیم می‌گرفتند. از سوی دیگر شرکت‌کنندگان با ما تماس می‌گرفتند و خرید را لغو می‌کردند.

در این میان اما اتفاقی رخ داد که اصلا انتظار آن را نداشتیم. بخش کوچکی از رویداهای ایوند، آنلاین و به‌صورت وبینار برگزار می‌شد. ما در ایوند زیرساخت این قسمت را داشته ولی چندان به آن توجه نکرده بودیم. از هفته چهارم اسفند و نوروز، این رویدادها خودی نشان داده و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های برگزاری رویدادها شدند. اما به‌طورکلی اکنون در دوره‌ای هستیم که تجربه بسیار کمی از آن داریم.

 مدیریت بحران

در ابتدای شروع ویروس کرونا، چند پاراگراف درباره مدیریت بحران در شرایط کنونی نوشته بودم تا آن را در گروه اعضای ایوند ارسال کنم، اما مدام این کار به تعویق ‌افتاد؛ زیرا شرایط برای ایوند مدام تغییر می‌کرد. همانطور که اشاره کردم، رویدادهای حضوری لغو و رویدادهای آنلاین جایگاه جدیدی را پیدا کردند. از سوی دیگر زیرساخت رویدادهای آنلاین دچار مشکل شد و فشار بسیاری را تحمل کرد. چون این قسمت چندان آماده نبود و افراد بسیاری به آن هجوم آوردند. باتوجه به این موارد هر روز یک چالش جدید بود و نمی‌توانستم پیش‌بینی کنم روزها و هفته‌های بعد چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

تقریبا اواخر فروردین ماه به یک جمع‌بندی رسیدم و برنامه ۶ ماه‌ای را اعلام کردم. اما هنوز هم شرایط بسیار سخت است. همه افراد دوست دارند که به محل کار بازگشته و از قرنطینه خانگی خسته شدند. از سوی دیگر کرونا همچنان ادامه دارد.

من فکر می‌کنم که به مرور موج دوم و سوم کرونا خواهد آمد و این بر روی بازار ما تاثیر بسیاری خواهد داشت. ما تاکنون روی بازار رویدادهای حضوری سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داده‌ایم و روزی به آن رویدادها باز خواهیم گشت؛ زیرا هزاران سال است که انسان‌ها احتیاج داشتند تا حضوری یکدیگر را ملاقات کنند و تجربه‌هایشان را به اشتراک بگذارند. اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد، علامت سوالی است که جواب آن را نمی‌دانم.

در حال حاضر بر روی وبینارها تمرکز کردیم و آن‌ها شرایط خوبی را در اختیار برگزارکننده‌ها قرار می‌دهند. برای مثال هزینه‌ها را به‌دلیل عدم پذیرایی، اجاره نکردن سالن و… پایین‌تر می‌آورد. همچنین برگزارکننده می‌تواند از همه نقاط ایران شرکت‌کننده داشته باشد. به‌طورکلی وبینارها امتیازهای خوبی را می‌توانند به برگزار‌کننده‌ها دهند. از سوی دیگر شرکت‌کننده‌ها سلامت هستند و اینکه به‌راحتی می‌توانند از خانه در وبینار شرکت کنند. اما من همچنان معتقد هستم که همچنان به رویداد حضوری نیاز است.

با این وجود وبینارها باعث شدند تا ما به صفر مطلق نرسیم. اگر به سال گذشته بازگردم روی وبینار سرمایه‌گذاری بیشتر خواهم کرد؛ زیرا قطعا می‌توانست مفید باشد و امروز زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.

ایوند همیشه شرکت کوچکی بوده. درواقع چون ابزاری را ارائه می‌دهیم، به تیم فروش بزرگ نیاز نداریم و اعضای تیم ما بیشتر، فنی هستند.

اگر استارتاپی خرج می‌کند و با سرعت بالایی به سمت جلو حرکت کرده و صدها نفر را استخدام می‌کند، نباید با یک مغازه کوچک در ابعاد پایین مقایسه شود. بلکه باید این استارتاپ‌ را با جایی مانند کارخانه مقایسه کرد. زیرا برای آنکه رشد کند باید نیروی بسیاری داشته باشد. با این تفسیر استارتاپ‌ها باز هم نسبت به کسب‌وکارهای سنتی خرج بسیار کمتری را دارند.

در این شرایط تعدادی استارتاپ‌ها به‌دلیل ماهیت کاریشان کاملا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. اما استارتاپ‌های بسیاری توانستند با دورکاری و مدیریت هزینه، شرایط را کنترل کنند.

در مجموعه ایوند، هر یک از اعضای تیم اگر به‌دلیلی توانایی حضور در شرکت را نداشت، می‌توانست از منزل کار کند. با توجه به شیوع کرونا از هفته دوم اسفند همه کاملا دورکار شدیم. هفته‌های اول کمی سخت بود و دچار سوتفاهم می‌شدیم. اما به مرور عادت کرده و همه چیز روان شد. همه اعضای تیم از این دورکاری خوشحال هستند و شاید این فرآیند را در آینده پس از کرونا ادامه دهیم؛ زیرا دورکاری امتیازاتی را به ما می‌دهد. برای نمونه می‌توانیم از هرکجای ایران نیروی انسانی استخدام کنیم همچنین هزینه‌ها  کنترل خواهد شد. اکنون بهره‌وری دورکاری خوب است. به‌طورکلی شرایط از گذشته بدتر نشده بلکه بهتر هم شده است.

اکنون به همه کسب‌وکارها توصیه‌ می‌کنم که به دورکاری فکر کنند. قبل از کرونا تعداد شرکت‌هایی که دورکاری می‌کردند کم بود و به‌نوعی دورکاری را یک تابو می‌دانستند. اکنون این دوران گزینه دورکاری را برای شرکت‌ها فراهم کرد. خصوصا برای ما که فعالیت‌مان بیشتر فنی است و می‌توانیم کارهایمان را از دور انجام دهیم.

نیروی انسانی

با شیوع ویروس کرونا نیروی انسانی دچار استرس، نگرانی و حس عدم امنیت شغلی شد و من به‌عنوان مدیرعامل نمی‌توانستم کار خاصی در این شرایط انجام دهم؛ زیرا من هم نیز نسبت به امنیت شغلی خود مطمعن نبودم. اما در حال حاضر به‌دلیل وبینارها توانستیم به یک شرایط عادی و با ثباتی برسیم.

اکنون همه تلاش من این است که نگرانی‌ام را نسبت به کار به سایر اعضا منتقل نکنم. اما به دلیل آنکه نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد و همه چیز به آینده بستگی دارد، این نگرانی همیشه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول