ویرانی فرهنگی، ثمره برخی سریال های شبکه نمایش خانگی است

مجازیست- دکتر معصومه نصیری، استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه:

  • این روزها با نگاهی به شبکه نمایش خانگی به عنوان یکی از سکوهای ارائه محتوا به خانواده‌های ایرانی می‌توان دریافت که عزمی برای ایجاد تغییرات جدی در سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده وجود دارد.
  • فراموش نکنیم تغییرات فرهنگی، خزنده، آرام و تدریجی رخ می‌دهند، ضمن آن که اساساً یکی از سوالات مهم سواد رسانه‌ای نیز این است که یک پیام چه ارزش و سبک زندگی را ایجاد یا از بین می‌برد. با این وصف باید بررسی شود که محتوای سریال‌های نمایش خانگی دقیقاً در حال تغییر یا ایجاد چه سبک زندگی و تعمیق چه فرهنگی هستند.
  • سونامی فرهنگی یعنی اینکه در برخی از سریال های نمایش خانگی پا را فراتر از برخی سریال های شبکه های ماهواره بگذاریم و آب هم از آب تکان نخورد؛ سریال هایی که در حال بازتعریف مفاهیم بنیادین فرهنگی ما همچون خانواده، عشق، روابط انسانی و… هستند و در برخی مواقع نیز حدی برای حیازدایی، قبح شکنی، عادی سازی امر غیرعرفی و محتوای ضد فرهنگی برای خود قائل نمی‌شوند.
  •  وقتی از جنگ رسانه‌ای سخن به میان می آید یعنی همین. جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانه‌هایمان نیست، از خانه‌هایمان مهم‌تر، باورهایمان است که با این دست محتواها بمباران شده و تغییر می‌کند.
  • باید تاکید کنیم در سایه غفلت برخی مسئولان مربوطه، سریال‌های شبکه نمایش خانگی بی سر و صدا در حال ویران کردن فرهنگ هستند.
  • البته همواره قوانین حاکم بر شبکه خانگی با عرصه عمومی‌تر سینما و سریال‌های صدا و سیما تفاوت‌های چشمگیری داشته، به طوری که گویا آن دسته از فیلم‌ها و سریال‌ها برای مردم کشوری دیگر و فیلم‌های روی پرده برای کشوری دیگر ساخته می‌شوند و این فاصله در اعمال قانون همواره محل سؤال بوده است.
  • شبکه نمایش خانگی و اساساً رسانه‌ها با تکنیک «تکرار»، سعی در سطحی سازی، عادی سازی و حساسیت‌زدایی از محتواهایی دارند که شاید تا پیش از این برای ما قبیح محسوب می‌شدند اما امروز دیگر برایمان از معنای ابتذال تهی و امری عادی و حتی بدیهی تلقی می‌شوند.
  • کوتاهی و غفلت در این باره بی شک گناهی نابخشودنی است.

/خبرگزاری رسمی حوزه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول