“فیلیمو” و “نماوا” تهیه‌کنندگان سینمای ایران را متضرر کردند

مجازیست- در بخشی از این پست اینستاگرامی آمده که بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ فیلم و سریال در دو پلتفورم مشهور ایرانی به صورت کاملا غیرقانونی منتشر می‌شود و اگر شرکت‌های خارجی بابت این تخلف شکایت کنند حق پخش از روی دارایی‌های بلوکه شده‌ی جمهوری اسلامی ایران در این کشورها برداشته می‌شود.

وی اظهار تعجب کرده است که چرا به همین راحتی سود پخش این فیلم‌ها به جیب این وی‌او‌دی‌ها رفته ولی نهایتا خسارات را مردم باید پرداخت کنند.

سید غلامرضا موسوی، دبیر شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران:

  • اخیرا فیلیمو و نماوا که با هم تشکیل یک شرکت غیرواحد را داده‌اند عملا تهیه‌کنندگان سینمای ایران را متضرر کرده‌اند. یعنی اینکه پول کافی برای خرید پروژه‌های سینمایی به آنان پرداخت نمی‌کنند.
  • با سریال‌هایی که ساختند قیمت‌ها را بسیار وحشتناک بالا بردند. این مساله بیشتر به زمانی بازمی‌گردد که این پلتفورم‌ها با هم رقابت بسیار ناشیانه‌ای را آغاز کردند و این رقابت به ضرر سینمای ایران تمام شد.
  • همچنین در خرید فیلم‌های ایرانی عملا به زیان تهیه‌کنندگان کار می‌کنند و آن هم در شرایطی است که هزاران فیلم و سریال را بدون مجوز و پروانه‌ی نمایش و پرداخت حق کپی‌رایت به سازندگان آن‌ها پخش می‌کنند.
  • ما در ایران قانون کپی‌رایت نداریم اما سایر کشورهای خارجی که فیلم‌ها و سریال‌هایشان بدون مجوز پخش می‌شود به راحتی از ما در دادگاه لاهه شکایت کرده و این مبالغ را از دارایی‌های بلوکه شده‌ی ایران در کشورشان برداشت می‌کنند.
  • این وی‌اودی‌ها، فیلم‌های ایرانی را به قیمت کمی می‌خرند و تنها دلیل آن نیز به داشتن حق انحصار آنان باز‌می‌گردد. وقتی انحصار وجود داشته باشد هم فساد و هم زورگویی رواج پیدا می‌کند.
  • به نظر می‌رسد آنان رانتی دارند که توانسته‌اند بیشتر از بقیه‌ی وی‌اودی‌ها دیده شوند. البته اینها از طریق برخی از مسئولان سابق هم حمایت می‌شوند و در این میان کسی که ضرر می‌کند سینمای ایران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران است.
  • مشکل اصلی تهیه کنندگان با سریال‌های نمایش خانگی دو سال گذشته این است که قیمت‌ها را به میل خودشان بالا می‌برند و همکاران تهیه کننده را از این بایت دچار مشکل کرده‌اند. همچنین با پنهان شدن پشت دستمزدهای بالای بازیگران، در برخی از پروژه‌های نمایش خانگی پولشویی‌هایی اتفاق افتاد که تخلفات اقتصادی بسیاری را سبب شد.
  • علی‌رغم اینکه سینمای ایران را برخی ورشکسته‌میخوانند، این سینما هنوز ورشکسته نشده و این اتفاق نخواهد افتاد اما تهیه‌کنندگان خسارات زیادی متحمل شدند.

/پایگاه جامع اطلاع‌رسانی رادیو/

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول