کم‌کاری شورا،‌دلیل تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی است

مجازیست-نشست علمی جایگاه و الزامات مجلس شورای اسلامی در عرصه حکمرانی مجازی، روز گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و نماینده مجلس:

  • ورود مجلس به موضوع فضای مجازی از جنس ورود به مسائلی است که در زندگی ما، ایفای نقش می‌کنند؛ مجلس همانطور که به اقتصاد ورود می‌کند باید به فضای مجازی هم ورود کند.
  • اینکه در مجالس قبلی به حوزه فضای مجازی ورود نکرده‌اند، به دلیل نداشتن دانش کافی در این حوزه بوده است
  • پیشنهاد کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، پیشنهاد کمیسیون ویژه است، به این دلیل که آیین نامه مجلس فعلا اجازه تاسیس کمیسیون جدید را در مجلس نمی‌دهد.
  • برای دائمی شدن این کمیسیون باید آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر کند که این اتفاق در یک تا دو ماه آینده خواهد افتاد.
  • مطابق حکم رهبری برای شورای عالی فضای مجازی، مصوبات این شورا مثل قانون الزام‌آور است اما این مصوبات اجرایی نمی‌شوند.
  • رهبری در جلسه ۱۶تیر ۹۴ با اعضای شورای عالی فضای مجازی خواستار برگزاری جلسات این شورا به سرعت و به تعداد مورد نیاز شدند، ولی این اتفاق نیفتاد.
  • با توجه به سرعت فضای مجازی، جلسات هفتگی هم برای شورای عالی فضای مجازی کم است.
  • قوانینی که در مجلس و در کمیسیون فضای مجازی به تصویب برسد، در طول شورای عالی فضای مجازی خواهد بود و در چارچوب این مصوبات قانون‌گذاری انجام خواهد شد.
  • ما در کشور نیاز به لوایح قضایی در حوزه فضای مجازی داریم، امروز اکثر قوانین موجود کشور مربوط به گذشته است و تسری آن به فضای مجازی مشکل است.

نصرالله پژمان‌فر، رییس سابق کمیسیون فرهنگی و نماینده مجلس:

  • با مرور ترکیب شورای عالی فضای مجازی و پیوست حکم رهبری برای این شورا، ویژگی‌های منحصر به فرد شورای عالی فضای مجازی، از حیث ماموریت در سیاست‌گذاری، قانون و اجرا مشخص می‌شود.
  • هیچ شورای عالی، در کشور این حد از اختیارات را در حوزه قانون‌گذاری و اجرا ندارد.
  • همه شوراها در حوزه سیاست‌گذاری فعالیت می‌کنند، اما شورای عالی فضای مجازی ترکیبی از همه شوراهای عالی کشور به اضافه چند نفر متخصص است.
  • در سال ۹۴ حدود ۳٫۴۰۰میلیارد تومان اعتبار برای شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته شد(حدودا دوبرابر صدا و سیما) تا دست شورا در اقدام، و تصدی‌گری باز باشد، اما نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و همه این بودجه هزینه ساختمان و پرسنل شد.
  • من از ابتدا و در مجالس قبلی هم مخالف پیشنهاد کمیسیون فضای مجازی بودم تا موازی‌کاری با شورا پیش نیاید، اما به دلیل کم‌کاری شورا مجبور شدم در مجلس دهم پیشنهاد این کمیسیون را مطرح کنم.
  • یکی از مشکلات اصلی ما در عدم اجرای مصوبات شورا، عدم ضمانت اجرایی برای قانون است؛ به این معنا که اگر کسی وظیفه قانونی خود را انجام ندهد مجرم شناخته نمی‌شود، لذا اگر این مسئله را حل کنیم می‌توانیم افراد را موظف به انجام تکالیفی که شورا بر عهده آن‌ها می‌گذارد بکنیم.

عزیز نجف‌پور آقابیگلو، دبیر سابق کارگروه فرهنگ و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی:

  • فضای مجازی به ساحت دوم جوامع تبدیل شده است.
  • این ساحت دوم، امروز در حوزه حکومتی هم مطرح است و حکمرانی جمهوری اسلامی باید در این ساحت ورود پیدا کند.
  • بعد از کرونا جوامع به سرعت به سمت مجازی شدن پیش می‌روند و باید با تعریف لایه‌های مختلف فضای مجازی، استقلال در این حوزه را حفظ کنیم.
  • شورای عالی فضای مجازی به دلیل نداشتن بودجه، و ریاست رییس جمهور که خود متولی اجرا نیز هست، در ساخت تقنین ناکارآمد بوده است.
  • دولت‌ها تمایل به نشان دادن بیشترین بیلان کاری را دارند، لذا در حوزه کیفیت وارد نمی‌شوند؛ به همین دلیل مجلس باید برای این حوزه شاخصه‌گذاری کند.
  • امروز کشور در عرصه فضای مجازی در حال از دست رفتن است، لذا هرکس می‌تواند باید کمک کند.
  • قانون‌گذاری وظیفه مجلس است، اما در زمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی چون مجلس نمی‌توانست به سرعت به این موضوع رسیدگی کند، رهبری وظیفه تقنین را هم به شورا داد تا کار عقب نماند.
  • مجلس باید از دو طریق ضمانت اجرایی مثل اختیارات بودجه‌ای یا دیوان محاسبات و قانون‌گذاری در طول شورای عالی فضای مجازی مثل کمیسیون فضای مجازی به این موضوع رسیدگی کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.