استفاده از اینستاگرام برای کسب‌وکار در سال ۲۰۲۰

آمار کلی اینستاگرام

اینستاگرام بستر مناسبی برای فعالیت کسب‌وکارهای مختلف است. هم‌اکنون تعداد بسیاری از کسب‌وکارها بیشتر از طریق این شبکه درآمدزایی می‌کنند. برای آنکه به گستردگی و نفوذ اینستاگرام در میان مردم و کسب‌وکارها بیشتر پی ببرید، به آمار زیر توجه کنید:

  • اینستاگرام ماهانه بیش از ۱ میلیارد کاربر در جهان دارد.
  • ۸۰ درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه کسب‌وکار را دنبال می‌کنند و ۷۲ درصد آن‌ها حداقل یک بار از طریق اینستاگرام خرید کرده‌اند.
  • این شبکه با حدود ۴۴ میلیون کاربر ایرانی، جزء پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است.
  • تعداد ۳۵ هزار حساب (Account) ایرانی، با بیش از ۱۵ هزار دنبال‌کننده (Follower) در اینستاگرام وجود دارند.

همان طور که مشخص است، اینستاگرام دیگر فقط کاربرد شخصی ندارد. این پلتفرم جهانی به برندها امکان ساخت انواع محتوا، تعامل بیشتر با مشتریان، جذب مخاطب جدید، برندینگ (Branding) و نمایش ویترین محصولات را می‌دهد. همچنین اینستاگرام، میزان آگاهی از برند (Awareness) شما را افزایش خواهد داد؛ زیرا ۷۰ درصد از کاربران برای پیدا کردن یک برند در قسمت جستجوی (Explore) اینستاگرام وقت می‌گذرانند.

حتی با آمار ذکر شده ممکن است در راه‌اندازی صفحه اینستاگرام کسب‌وکار خود شک داشته باشید. این امری طبیعی است که در ابتدا مردد باشید و ندانید که دقیقاً چه کاری بکنید. با مطالعه سری مقالات اینستاگرام برای کسب‌وکار، به طور کامل با راه‌اندازی و توسعه صفحه (Page) کسب‌وکار در اینستاگرام آشنا می‌شوید.

البته لازم به ذکر است که عموماً کسب‌وکارهایی از نوع کسب‌وکار ارائه‌دهنده خدمات به مشتری (B2C) برای فعالیت در اینستاگرام مناسب هستند. به طور مثال برای یک فروشگاه ساعت، اینستاگرام فضای مناسبی است؛ اما یک شرکت تولید مواد اولیه مانند صنایع فولاد، قطعاً نباید فکر خود را روی اینستاگرام متمرکز کند.

در این مقاله قصد داریم به شما یاد دهیم که چگونه می‌توانید صفحه اینستاگرام کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید.

چگونه یک صفحه کسب‌وکار در اینستاگرام ایجاد کنیم؟

قبل از هر چیز باید گفت که محتوای اینستاگرام، محتوای در لحظه است. بنابراین بهترین راه برای آنکه مخاطبان صفحه شما را دنبال کنند، به روز ماندن و تولید محتوای مناسب و مداوم است. این موضوع، نیاز به تخصیص زمان، انرژی و منابع مناسب به هر پست (Post) دارد.

برنامه (Application) اینستاگرام علاوه بر گوشی‌های هوشمند، برای دسکتاپ (Desktop) هم ساخته شده است. اما توصیه می‌شود از همان نسخه گوشی استفاده کنید. زیرا پست گذاشتن در نسخه دسکتاپ، کاری دشوار و زمان‌بر است و امکانات کمتری نسبت به نسخه گوشی در اختیار دارید.

در ادامه مطلب از کلمه برند (Brand) استفاده کرده‌ایم. منظور ما از این کلمه، هر دو نوع برند کسب‌وکار و برند شخصی (Personal Branding) است. بنابراین مطالب ارائه شده بیشتر برای استفاده حرفه‌ای از اینستاگرام است، نه استفاده شخصی.

ثبت‌نام و نام‌گذاری

هنگامی که وارد صفحه اینستاگرام می‌شوید، دو قسمت ثبت‌نام (Sign Up) و ورود (Sign In) وجود دارد. در قسمت ثبت‌نام باید ایمیل یا شماره تلفن همراه را وارد کنید. بهتر است که ایمیل کسب‌وکار خود را وارد کرده و در قسمت بعد اسم (Full Name) و بعد از آن نام کاربری (Username) را ثبت کنید. شما همچنین قابلیت اتصال حساب اینستاگرامی به حساب فیس‌بوک (Facebook) خود را دارید.

اسم (Full Name) همان اسمی است که در بالای صفحه اینستاگرامتان نمایش داده می‌شود و نیازی نیست منحصربه‌فرد باشد. اما نام کاربری همان آیدی است که باید منحصربه‌فرد باشد. این دو اسم معیارهای جستجوی صفحه شما خواهند بود. یعنی با جستجوی یکی از این اسم‌ها، صفحه شما نمایش داده می‌شود.

نام کاربری در بالای تمامی پست‌های شما خواهد آمد و اگر در صفحات دیگری تگ (Tag) شوید، (تگ کردن یعنی فراخوانی یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی؛ که این کار با گذاشتن علامت @ در ابتدای نام کاربری انجام می‌شود.) نام کاربری شما دیده می‌شود. بنابراین لازم است به دقت نام‌گذاری کنید. نام کاربری خود را اسم برندتان و بایستی به زبان انگلیسی انتخاب کنید. به این علت که افراد بتوانند با جستجوی نام برندی که با آن شناخته می‌شوید، شما را پیدا کنند. علاوه بر این، نکات زیر جهت انتخاب نام کاربری مفید خواهند بود:

  • اگر نامی مشابه وجود دارد، حداقل قسمت اول نام کاربری خود را اسم برند خود بگذارید.
  • این آیدی با نام‌های کاربری شما در سایر شبکه‌های اجتماعی یکی باشد.
  • خوانا باشد و از علائمی مانند نقطه (Dot) یا خط زیرین (Underline) حدالامکان استفاده نکنید؛ مگر اینکه موجب بهتر خوانده شدن نام کاربری‌تان شود.

برای اسم صفحه هم می‌توانید نام برند خود که به آن شناخته می‌شوید را انتخاب کنید. بهتر است که آن را به فارسی بنویسید. در انتخاب نام صفحه دست شما برای ایجاد خلاقیت در نام‌گذاری بازتر است. بنابراین در کنار اسم برند خود، کلمات کلیدی را هم می‌توانید بیاورید. برای انتخاب کلمات کلیدی به کلمات جستجو شده توسط کاربران بالقوه خود که متناسب با کسب‌وکار شماست، توجه کنید. مثلاً اگر کسب‌وکار شما فروش لوازم آرایشی است، می‌توانید بعد از اسم برند خود با فاصله مناسب کلمه «زیبایی» را بیاورید. زیرا کلمه‌ای پرجستجو توسط مشتریان بالقوه شماست. در انتخاب این کلمات به ارزش‌ کلیدی که محصولات یا خدمات شما برای مشتریان ایجاد می‌کند دقت کنید.

به تصویر زیر توجه نمایید:

این صفحه در کنار اسم خود فرد، کلمه «Vegan» به معنای گیاه‌خوار را نیز ذکر کرده است تا امکان دیده شدن صفحه توسط افرادی که این کلمه را جستجو می‌کنند، بالا ببرد.

در نوشتن اسم صفحه خود می‌توانید از ایموجی (Emoji) یا همان شکلک‌ها نیز استفاده کنید. البته توصیه می‌شود از آن‌ها استفاده نکنید. اما در صورت لزوم، می‌توانید حداکثر از یک تا دو ایموجی استفاده نمایید.

کامل کردن حساب اینستاگرام

حال نوبت انتخاب عکس پروفایل (Profile) است. عکس پروفایل اولین تأثیر را روی مخاطبان جدید می‌گذارد. به همین خاطر باید با برند شما متناسب باشد. بنابراین بهتر است لوگو یا عکس‌های مشابه آن انتخاب شود. اینستاگرام عکس پروفایل را اتوماتیک به شکل یک دایره برش (Crop) می‌دهد. بنابراین به کناره‌های عکس توجه نکنید.

بعد از انتخاب عکس پروفایل، نوبت به نوشتن بیو (Bio) اینستاگرام می‌رسد. محدودیت اینستاگرام برای نوشتن بیو، ۱۵۰ کاراکتر است. بنابراین یک توضیح دقیق، مختصر و مفید از اینکه چه هستید و چه کار می‌کنید برای بیو کافی است. این قسمت از صفحه اینستاگرام قابل جستجو نیست. پس نگران هشتگ‌گذاری (Hashtag) یا انتخاب کلمات کلیدی نباشید. گرچه در ادامه مقاله، در این مورد صحبت خواهیم کرد.

البته لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید مخاطبان خود را به هشتگ مخصوص یا حساب دیگری هم هدایت کنید، می‌توانید از هشتگ یا تگ کردن آن حساب استفاده کنید.

نکته دیگر این است که در اینستاگرام امکان قرار دادن لینک در پست‌ها را ندارید. بنابراین تنها مکانی که می‌توانید آدرس وب‌سایت خود را قرار دهید، بیو است. بسته به شرایط، کسب‌وکارها متناسب با آخرین پست خود، لینک بیوی خود را تغییر می‌دهند. در این مورد اغلب نیاز است تا از کوتاه‌کننده‌های لینک مانند bitly یا goo.gl استفاده کرد؛ تا بیوی شما به هم ریخته به نظر نرسد.

در نوشتن بیوی خود از ایموجی‌ها هم می‌توانید استفاده کنید. ایموجی‌ها بعضاً موجب بهتر خوانده شدن بیو می‌شوند و هم آن را جذاب‌تر و خاص‌تر می‌کنند. البته استفاده زیاد از ایموجی هم باعث گیجی و آزار مخاطب می‌شود. همچنین سعی کنید تا حد ممکن از ایموجی‌های حساسیت‌زا بپرهیزید. برای نمونه به بیوی صفحه زیر توجه کنید.

در آینده اگر نیازی به تغییر هر یک از موارد ذکر شده داشتید، با مراجعه به قسمت ویرایش پروفایل (Edit Profile) می‌توانید تغییرات لازم را لحاظ کنید.

مدیریت تنظیمات اینستاگرام

در قسمت پروفایل و بالا سمت راست، سه خط مشکی وجود دارد که با کلیک روی آن یک برگه باز می‌شود که در قسمت پایین آن گزینه تنظیمات (Settings) وجود دارد. در قسمت تنظیمات می‌توانید رمز عبور (Password) خود را تغییر دهید، پست‌هایی که لایک کرده‌اید را ببینید و کارهای دیگری را انجام دهید. با این حال توصیه می‌شود تنظیمات زیر را حتماً چک کنید.

تغییر از حساب شخصی به حساب کسب‌وکار

اینستاگرام دو نوع حساب دارد. یکی حساب شخصی (Personal) و دیگری حرفه‌ای (Professional)؛ البته در بعضی از نسخه‌ها به جای حساب حرفه‌ای، حساب کسب‌وکار (Business Account) نام‌گذاری شده است که مقصود ما از هر دو عبارت یکی است.

هنگامی که تازه در اینستاگرام حساب ایجاد کرده‌اید، حساب شما از نوع حساب شخصی است. به عنوان یک کسب‌وکار ضروری است تا حساب خود را به حرفه‌ای تغییر دهید. همچنین از خصوصی (Private) کردن صفحه خود پرهیز کنید. زیرا شما یک کسب‌وکار هستید و می‌خواهید افراد بدون هیچ مانعی محتوا یا همان پست‌های صفحه شما را ببینند. خصوصی کردن حساب اینستاگرام توسط برخی از کسب‌وکارها برای ترغیب افراد به دنبال کردن آن‌ها استفاده می‌شود. تأثیر بلندمدت این کار روی برند مخرب خواهد بود و باعث می‌شود تا بسیاری از مشتریان بالقوه از دست بروند.

تغییر نوع حساب به حرفه‌ای باعث می‌شود کاربران به راحتی با شما تماس (Contact) بگیرند. همچنین می‌توانید از اطلاعات و آمار بازدید پست‌های خود مطلع شده و محتوای خود را ترویج (Promote) دهید. برای این تغییر، در قسمت تنظیمات روی حساب (Account) کلیک کنید و گزینه تغییر به حساب حرفه‌ای (Switch to Professional Account) را انتخاب کنید. در این حالت شما می‌توانید دسته‌بندی (Category) صفحه خود را نیز انتخاب کنید. به عکس قبلی توجه کنید. زیر اسم این صفحه، دسته‌بندی خبر و رسانه (News & Media Website) نوشته شده است.

یکی دیگر از قابلیت‌های تغییر به حساب حرفه‌ای، امکان اتصال دو صفحه فیس‌بوک و اینستاگرام به یکدیگر است. برای این کار شما باید ادمین (Admin) صفحه فیس‌بوک باشید تا صفحه حرفه‌ای اینستاگرام خود را به فیس‌بوک متصل کرده و به اینستاگرام اجازه دهید تا از اطلاعات صفحه فیس‌بوک شما استفاده کند. استفاده از صفحه کسب‌وکار در فیس‌بوک، قابلیت‌های زیادی را برای هر دو حساب اینستاگرام و فیس‌بوک دارد؛ اما این ویژگی در ایران غیرفعال است. به همین دلیل به این موضوع نپرداخته‌ایم.

تنظیمات استوری (Story Sett ings)

در این قسمت شما می‌توانید مدیریت کنید که چه کسانی مجاز هستند استوری شما را ببینند و چه کسانی می‌توانند به آن پاسخ (Reply) دهند. پیشنهاد می‌شود به تمام دنبال‌کنندگان یا فالوورها (Followers) اجازه پاسخ دادن به استوری‌ها داده شود تا تعامل مخاطبان با برند شما افزایش یابد. برای این منظور در قسمت تنظیمات، روی حریم خصوصی (Privacy) کلیک کرده و سپس روی استوری (Story) کلیک نموده و گزینه دنبال‌کنندگان شما (Your Followers) را مثل شکل زیر انتخاب کنید.

در مقالات بعدی، به طور مفصل در مورد استوری گذاشتن در اینستاگرام صحبت خواهیم کرد.

 کامنت یا نظرات (Comments)

در این قسمت از تنظیمات که در بخش حریم خصوصی (Privacy) وجود دارد، شما می‌توانید نظراتی که نامناسب هستند و به مخاطبان و برند شما توهین می‌کنند را حذف کنید. برای اینکار در قسمت فیلترها (Filters)، گزینه مخفی کردن نظرات توهین‌آمیز (Hide Offensive Comments) را روشن کنید.

در سری مقالات بعدی، به طور تخصصی‌تر به مقوله تولید محتوا، انواع پست و بازاریابی در اینستاگرام می‌پردازیم.

/تکراسا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول