ایجاد شبکه ملی اطلاعات، لازمه تحول خواهی در عرصه فضای مجازی است

مجازیست- دکتر رفیع الدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب:

  • باید سیاست های رسانه ای در کشور برپایه گفتمان و رویکرد انقلاب اسلامی باشد، ضعف در این قضیه چه در صدا و سیما، چه روزنامه ها و مجلات و خبرگزاری ها و چه به خصوص در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نوعی احساس می شود، هر چند در خصوص تلویزیون و رسانه ملی به طور کلی، انسجام ساختاری نسبی وجود دارد اما به هر حال انتظار می رود که صدا و سیما، برنامه ریزی و راهبرد مشخصی در فعالیت های خود داشته باشد.
  • آن چه مورد انتظار است این که رسانه های جمعی و نیز شبکه های اجتماعی در این چارچوب نقش آفرینی کنند؛ البته به شکل مطلق شاید نتوان ارزیابی دقیقی داشت، اما آن چیزی که وجود دارد با آن چه مورد انتظار است، فاصله زیادی دارد.

نبود شبکه ملی اطلاعات، بسیار خسارت بار است

  • نداشتن شبکه ملی اطلاعات خسارت های جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند و ما نمی توانیم به راحتی از کنار این مساله عبور کنیم، ضمن آن که از دیگر مشکلات در این زمینه عدم وجود ضوابط و قوانین مناسب، همچنین ضعف در امکانات و اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی و جذاب و مورد پسند مردم است که خدمات خوبی به جامعه ارایه دهند.
  • بر این اساس حمایت از ایجاد و توسعه اپلیکیشن های بومی و جذاب و قوی که بتواند نیاز مردم را برآورده کند و مردم با اعتماد و علاقه بهتر در شبکه های اجتماعی داخلی به فعالیت بپردازند، از الزامات تحول خواهی در عرصه رسانه ای و فضای مجازی است، چه آن که در این صورت آسیب های کمتری نیز متوجه افراد و خانواده ها می شود.

سواد رسانه ای؛ پیش نیاز تحول در عرصه های فرهنگی

  • تقویت و تعمیق سواد رسانه ای در جامعه، پیش نیاز تحول در عرصه های فرهنگی است، بی شک اگر ما سواد رسانه ای را با نگاه بومی توسعه دهیم و به مردم آموزش دهیم، این مساله باعث می شود که جامعه در قبال فضای مجازی دغدغه مندتر و حساس تر رفتار کند و لذا ما باید بر اساس رویکرد و مبانی فکری خودمان به دنبال آموزش و ترویج سواد رسانه ای باشیم.
  • نکته حائز اهمیت دیگر این است که نباید صرفاً نگاه ابزاری و مهارت محور به سواد رسانه ای وجود داشته باشد و مهم این است که بر اساس آموزه های دینی و معرفتی در این عرصه ها به فعالیت بپردازیم و در ضمن از اهمیت تحقیق و پژوهش های بیشتر در این زمینه ها غافل نشویم.
  •  ارگان ها و دستگاه های فرهنگی نیز باید با جدیت بیشتر به تعمیق سواد رسانه ای مردم و خانواده ها اهتمام داشته باشند، چرا که وقتی سواد رسانه ای شکل گرفت، طبعاً انتظارات مردم جدی تر می شود و به تبع این مساله، رسانه های جمعی نیز خود را موظف می دانند که متناسب با نیاز و انتظار مخاطب کیفیت محصولات تولیدیشان را ارتقا دهند.

/خبرگزاری رسمی حوزه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول