افزایش امنیت اکانت اینستاگرام و جلوگیری از هک آن در ۹ قدم

مجازیست- شاید در بیوی بسیاری از پیج‌های عموما پرفالوور عبارت امنیت صفحه با … را مشاهده کرده باشید و برایتان سوال شده باشد که امنیت صفحه چگونه تامین می‌شود. در این مقاله قصد داریم راه کارهایی را برای ایجاد امنیت اکانت اینستاگرام و جلوگیری از هک آن در اختیار بگذاریم. پس در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

بالا بردن امنیت اکانت اینستاگرام و جلوگیری از هک

در ابتدا باید از روش‌هایی که می‌توانید برای امن نگه داشتن اکانت خود انجام دهید استفاده کنید. این روش‌ها برای تمام کاربران به راحتی قابل انجام و اجراست و نیازی به کارشناس خاصی در این زمینه نیست.

۱) از یک پسورد قوی استفاده کنید.

یک پسورد قوی ترکیبی از حداقل ۶ عدد، حروف بزرگ و کوچک و علائم نوشتاری همچون &، $ و … است. بهتر است این پسورد متفاوت از سایر رمزهای شما در فضای وب و آنلاین و متفاوت از پسورد سایر شبکه‌های اجتماعی مختلف شما باشد. هرچه پسورد قوی‌تر باشد، هک آن سخت‌تر و امنیت آن بیشتر خواهد بود.

۲) در بازه‌های زمانی مختلف پسورد خود را تغییر دهید.

اینستاگرام در حین بررسی‌های امنیتی خودکار، اطلاعات ورود به سیستم را که از سایت‌های دیگر به سرقت رفته است، بازیابی می‌کند و اگر تشخیص دهد که ممکن است رمز ورود شما به سرقت رفته باشد، یک ایمیل به شما ارسال می‌کند. بنابراین اگر ایمیلی از طرف اینستاگرام با این موضوع دریافت کردید حتما پسورد خود را تغییر دهید.

اگرام با این عنوان که پسورد خود را تغییر دهید دریافت کنید، چراکه اینستاگرام در حین بررسی‌های امنیتی خودکار، اطلاعات ورود به سیستم را که از سایت‌های دیگر به سرقت رفته است، بازیابی می‌کند و اگر تشخیص دهد که ممکن است رمز ورود شما به سرقت رفته باشد، چنین ایمیلی را ارسال می‌کند.

تغییر رمز ورود در اینستاگرام و سایر شبکه‌های دیگر به حفظ امنیت حساب شما و جلوگیری از هک شدن آن در آینده کمک می‌کند.

۳) پسورد خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

شاید این مورد بقدری واضح باشد که نیازی به بیان آن حس نشود اما در اینجا هم به آن اشاره می‌کنیم تا در حفظ رمز خود و عدم اشتراک آن با دیگران به شدت محافظه کار باشید.

۴) two-factor authentication را فعال کنید.

احراز هویت دو مرحله‌ای یا two-factor authentication یک ویژگی امنیتی است و فعال کردن آن هم باعث افزایش امنیت پیج اینستاگرام می‌شود. اگر این گزینه را برای اکانت اینستاگرام خود فعال کنید هر بار که شخصی سعی می‌کند از دستگاهی که اینستاگرام آن را نمی‌شناسد وارد اکانت شما شود، از شما یک کد ویژه برای ورود یا تایید دستگاه مورد نظر درخواست می‌شود. بنابراین با فعال‌سازی این ویژگی، اگر فردی پسورد شما را هم داشته باشد نمی‌تواند وارد اکانت شما شود.

چندین روش two-factor authentication وجود دارد که می‌توانید با استفاده از اکانت اینستاگرام خود از آن‌ها استفاده کنید. برای شروع کار یکی از گزینه‌های ارسال پیام به شماره تلفن شما یا کدهای ورود از یک اپلیکیشن دیگر مانند Duo Mobile یا Google Authenticator قابل انتخاب است. برای استفاده از two-factor authentication باید حداقل یکی از این موارد را تنظیم کنید. فعال‌سازی این ویژگی از مسیر زیر قابل انجام است:

۱. به پروفایل اینستاگرام خود رفته و روی علامت سه خط در قسمت سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

۲. روی تنظیمات (setting) ضربه بزنید.

۳. بر روی Security ضربه بزنید، سپس two-factor authentication را بزنید و آن را فعال کنید.

به همین سادگی شما یک اقدام مهم در راستای امنتیت اکانتتان انجام دادید.
در صورتی که به تلفن همراه یا شماره تلفن اینستاگرام خود در هنگام ورود به اکانت دسترسی نداشته باشید می‌توانید به جای استفاده از کد ارسالی اینستاگرام از کدهای ریکاوری استفاده کنید.

۵) کد ریکاوری (Recovery Codes) اکانت خود را فعال کنید.

همانطور که گفته شد کد ریکاوری برای زمانی مفید است که two-factor authentication اکانت شما فعال باشد و قصد ورود به آن را داشته باشید اما به هر دلیلی امکان ارسال یا دریافت کد آن میسر نباشد، در این موقعیت می‌توان از کدهای ریکاوری به جای کد ارسالی اینستاگرام استفاده کرد. برای دریافت لیستی از کدهای ریکاوری اکانت خود مراحل زیر را انجام دهید:

۱. به پروفایل اینستاگرام خود رفته و روی علامت سه خط در قسمت سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

۲. روی تنظیمات (setting) ضربه بزنید.

۳. بر روی Security ضربه بزنید، سپس two-factor authentication را بزنید.

۴.  روی کدهای ریکاوری (Recovery Codes) ضربه بزنید تا این کدها به شما نمایش داده شود.

بعد از دریافت ۵ کد ریکاوری می‌توانید از هر کدام یک بار برای ورود به اکانت خود استفاده کنید و سپس برای دریافت کدهای جدید در همین مسیر و صفحه‌ی ریکاوری کد، درخواست دریافت کدهای جدید دهید تا برای شما نمایش داده شود. همچنین اگر فکر می‌کنید که فرد دیگری به کدهای ریکاوری شما دسترسی داشته، برای لغو کدهای فعلی و دریافت مجموعه جدیدی از کدها اقدام کنید. پس از دریافت کدهای ریکاوری با کپی کردن یا اسکرین شات، آن را ذخیره کرده تا در هنگام ورود به اکانت، به راحتی در دسترس باشند.

۶) از امنیت ایمیل خود مطمئن شوید.

اگر فردی به ایمیل شما دسترسی داشته باشد می‌تواند به اینستاگرام شما نیز دسترسی داشته باشد. رمز تمام ایمیل‌های خود را تغییر داده و از عدم تشابه رمزهاا مطمئن شوید.

۷) از اکانت خود بر روی دیوایس‌های دیگر خارج شوید.

زمانی که از گوشی موبایل یا کامپیوتر فرد دیگری برای ورود به اینستاگرام استفاده کردید، حتما از اکانت خود خارج شوید، همچنین مراقب گزینه‌ی “Remember Me” یا “مرا بخاطر بسپار” در هنگام ورود به اکانت خود با دستگاه‌ دیگران باشید. با زدن این گزینه حتی اگر از اکانت خود خارج شوید، اطلاعات شما در برنامه خواهد ماند و افراد دیگری که به این سیستم دسترسی دارند می‌توانند وارد اکانت شما شوند.

۸) دسترسی به برنامه‌های شخص ثالث (third-party app) را لغو کنید.

قبل از اضافه کردن هر برنامه ثالثی به خوبی دقت کنید و برنامه‌های نا امن را از اینستاگرام خود حذف کنید.

چگونه دسترسی اکانت خود را به برنامه‌های شخص ثالث لغو کنید؟

به احتمال زیاد شما با استفاده از حساب کاربری خود در برنامه‌های شخص ثالث، وارد سیستم شده‌اید. این برنامه‌ها، شامل برنامه‌هایی هستند که به پروفایل و اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند، بنابراین شما را آسیب‌پذیر می‌کنند. مثلا ممکن است به برنامه‌ای که به شما امکان چاپ عکس های اینستاگرام خود را می‌دهد دسترسی اینستاگرام داده باشید، بنابراین، این برنامه یک third-party app است.
برای امنیت و حفظ حریم خصوصی، اینستاگرام شما فقط باید به برنامه‌های قابل اعتماد و موردنیاز دسترسی داشته باشد. (خصوصاً برنامه‌هایی که مستقیماً توسط تیم‌های اینستاگرام و فیسبوک ایجاد شده‌اند)

بنابراین برای حذف و لغو دسترسی برنامه‌های third-party از مسیر زیر اقدام کنید:

  1. به پروفایل اینستاگرام خود رفته و روی علامت سه خط در قسمت سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
  2. روی تنظیمات (Settings) ضربه بزنید، سپس به Security ضربه بزنید.
  3. روی برنامه‌ها و وبسایت‌ها (Apps and Websites) ضربه بزنید.
  4. روی گزینه‌ی حذف کنار برنامه‌ای که می خواهید حذف کنید کلیک کنید.

پس از حذف برنامه شخص ثالث از اینستاگرام، آن برنامه دیگر به اطلاعات شما دسترسی ندارد. البته ممکن است برنامه حذف شده اطلاعات قبلی را ذخیره کرده باشد که در اینصورت برای تامین امنیت بیشتر می‌توانید پسورد خود را تغییر دهید.

۹) دستگاه‌های فعال (Login Activity) روی اکانت خود را حذف کنید.

در مسیر Settings > Security > Login Activity دستگاه‌های فعال روی اکانت خود را بررسی کنید. اگر نام دستگاهی در این قسمت مربوط به شما نبود می‌توانید دستگاه را حذف کنید تا دسترسی آن به اکانت شما لغو شود.

با انجام موارد یاد شده اکانت اینستاگرام شما تا حد قابل قبولی امن‌تر از سابق خواهد شد و هک کردن یا دسترسی به آن سخت‌تر می‌شود. این موارد توصیه‌های اینستاگرام برای امنیت بیشتر اکانت شما است.

شما چه روشی برای افزایش امنیت اکانت اینستاگرام و جلوگیری از هک آن می‌شناسید؟ راه‌کارها و روش‌های خود را در قسمت کامنت برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول