رسیدن از «همرسانی بدون نظارت» همه چیز به «بهرسانی» لازمه اخلاق‌مدار شدن اینستاگرام

مجازیست- اینستاگرامی که کارش را با عنوان هم‌رسانی و اشتراک عکس و ویدئو شروع کرد و حالا امّا با به روزرسانی مدام و افزودن قابلیت هایی مانند پخش زنده و تلویزیونی، پدیده ای به نام «رسانه فردی» را پررنگ کرده است.

فضای این شبکه هم‌رسانی عکس، فیلم و متن که ۶۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان و بنا بر اخبار منتشره چیزی حدود ۲۴ میلیون کاربر در ایران دارد، فضایی به شدت عمومی است.

اینستاگرام به ۳۶ زبان دنیا فعالیت می کند. ۹۰ درصد کاربران ایرانی آن کمتر از ۳۵ سال سن دارند. ۶۵ درصد کاربران خانم و ۳۵ درصد آقا هستند و گفته می شود ۳۰ درصد ایرانی ها دست کم یک حساب یا اکانت اینستاگرامی دارند. این نرم افزار یکی از ۵ شبکه اجتماعی پربازدید جهان است.

مسئولان اینستاگرام تابع قوانین و سیاست های آمریکا فعالیت می کنند. یکی از رسالت های رسانه ملّی، جذب مخاطب و افزایش سواد رسانه ای اوست. آنچه درباره اینستاگرام در زاکر برگر اتفاق افتاد به این رسالت نزدیک تر است یا آنچه در مسابقه دونبش و تمنای فالوور؟

عملکرد موفق رسانه ملی یعنی ۳۰ درصد کاربر اینستاگرام را آگاه و جذب محتوای ارزشمند خود یا در برابر آسیب های دنیای مجازی بیمه کند به شرط خودکفایی.

اینستاگرام برای یک شبکه اجتماعی اخلاق مدار شدن باید از «همرسانی بدون نظارت» همه چیز به «بهرسانی» برسد.

صدا و سیما آنتن، امکانات ویژه و کامل در اختیار دارد. از سویی سایت اختصاصی و سایت های مرتبط دارد که می توانند گلچینی از بهترین ها را پس از ساعات پخش یا همزمان با پخش به نمایش بگذارند و نظرسنجی کنند. نرم افزارهای داخلی و بومی مختلفی هم وجود دارد که در برنامه هایی مانند «عصرجدید» استفاده می شود و بینندگان برای مشارکت و ارائه نظر خودشان حتی داوری از آن بهره می برند.

حتی اگر تمام این ها برای ارتباط با مردم کافی به نظر نرسد، تخصص حرفه­ای های این سازمان می تواند منجر به طراحی اپلیکیشن یا شبکه های اجتماعی بومی شود که مشارکت مخاطب و امنیت اخلاقی فضای مجازی را یکجا داشته باشد. زمینه اشتغال و ارتزاق هم برای جوانان توانمند کشور فراهم می شود. در تولید و مدیریت محتوای سالم و فاخر دنیای مجازی هم باید جهش تولید داشت.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول