بزرگترین مشکل رسانه ملی،فضای مجازی است

مجازیست- سید رمضان موسوی مقدم، قائم مقام رئیس صداوسیما:

  • امروز بالای ۹۰ درصد اعتماد به رسانه ملی و بالای ۸۰ درصد رضایت نسبت این رسانه وجود دارد و در حوزه تولید نیز در آثار نمایشی موفقیت های خوبی داشته ایم
  • در حال حاضر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه بزرگ و شاید ابررسانه در سطح جهانی مطرح است؛ چراکه تقریبا در دنیا به این شکل نیست که یک کشور، مکتب، فرهنگ و ملتی دارای رسانه ای با این تنوع و گستردگی باشد؛ امروز بیش از ۱۶۵ شبکه رادیویی و تلویزیونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی با ۳۲ زبان محلی، ملی و بین المللی در حال فعالیت و تولید برنامه هستند.
  • از نظر فنی، تکنولوژی، محتوایی و … در محاصره بوده و به تنهایی با بسیاری از شبکه های دنیا در حال مبارزه می باشیم، چراکه از حیث مأموریت، رسانه ای متفاوت با تمام رسانه های دنیا داریم.
  • رسانه جمهوری اسلامی ایران در حال رقابت با رسانه های دنیا نیست؛ چون رقابت جایی معنا پیدا می کند که هدف مشترک باشد؛ ما هیچ هدف مشترکی با رسانه های دنیا نداریم؛ پس رقابت معنا ندارد؛ بلکه به تمام معنا در حال جنگ با رسانه های دنیا هستیم.
  •  امروز دو جبهه حق و باطل در دنیا وجود دارد و ما در حال جنگ علیه باطل با رسانه حق خود هستیم.
  • امروز بیش از ۲۸۲ شبکه ماهواره ای با زبان فارسی علیه رسانه ها و مردم ما در حال فعالیت بوده و این رسانه ها در یک بازه زمانی ده ساله، ۷۰ برابر زمان جنگ سرد، علیه جمهوری اسلامی ایران کار کرده اند که به گفته یک تحلیلگر غربی اگر این رسانه از پشتوانه قوی فرهنگی برخوردار نبود، باید امروز به طور کامل پایمال می شد.قائم مقام رئیس رسانه ملی ابرازکرد: امروز رسانه های بسیاری در دنیا بر علیه نظام، فرهنگ و ملت ایران مبارزه می کنند و شبکه جمهوری اسلامی ایران یک تنه بر علیه آنان در حال فعالیت است.
  • کار در رسانه ملی سخت است؛ چراکه دشمن در مناسبت های گوناگون، برنامه های مختلفی داشته و به دنبال بحران سازی در کشور است و برای مقابله با این بحران، باید رصدها و اتاق فکرهای بسیاری داشت تا بتوان با این بحران سازی ها مقابله کرد.
  • رسانه پیام های بسیاری برای مخاطب داشته و دشمنان آنچنان موضوع را در دست می گیرند و فضایی غبارآلود را به مخاطب تحویل می دهند تا بتوانند ذهن مخاطب را در دست خود بگیرند؛ پس مقابله با این رسانه ها و محتواهایی هم که تولید می کنند، مشکل است.
  • مدیریت فرهنگی، هدایت افکار عمومی و … از کارهای ظریف در رسانه است که برای تحقق آن کارهای بسیاری صورت می پذیرد.
  • امروز بزرگترین مشکل رسانه ملی، وجود فضای مجازی است که در گذشته با ماهواره مواجه بودیم؛ اما امروز دشمن، بسیار نزدیک تر شده و با فضای مجازی وارد جبهه ما شده و جولان می دهد.
  • امروز بیش از ۷۵ درصد پهنای باند در فضای مجازی در تسخیر توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و … است که بحث مفصلی دارد و امروز شاهد صدمات تأسف باری در این زمینه هستیم.
  • در حال حاضر با صعوبت و سختی کاری که وجود دارد، در بخش های مختلف، موفقیت های بسیاری را کسب کرده ایم که یکی از آنان کسب رتبه بالاترین مرجع و منبع خبر از سوی مردم است؛ صداوسیما در جریان ویروس کرونا، ۸۰ درصد مخاطب برای کسب خبرهای کرونایی را دارا بوده است.
  • امروز بالای ۹۰ درصد اعتماد به رسانه ملی و بالای ۸۰ درصد رضایت نسبت این رسانه وجود دارد و در حوزه تولید نیز در آثار نمایشی موفقیت های خوبی داشته ایم؛ البته اشکالات بسیاری نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.
  • رسانه کارکردهای بسیاری همچون سرگرمی، اطلاع رسانی، بیان تاریخ، هدایت افکار عمومی و … را دارد و نمی توان تک بعدی جلو رفت؛ پس همین چند بعدی بودن، کار را سخت کرده است.
  • امروز مردم نیازمند نشاط اجتماعی هستند و باید رسانه ملی، برنامه های سرگرمی برای مردم داشته باشد تا بتواند به این مهم دست پیدا کند.
  • ما نیازمند تکثر شبکه در رسانه ملی با رعایت اصول هستیم؛ چون ذائقه ها متفاوت است و باید مطابق با ذائقه ها، تولید داشت؛ البته مشکلات بسیاری در طنز، برنامه سازی و … داریم که مورد قبول است؛ اما نیروهای مناسب در این زمینه ها هم کم است.
  • یکی از پیچیده ترین فناوری امروز دنیا، فناوری تکنولوژی است که در حال حاضر به فناوری دست پیدا کردیم که نیاز ما را به ماهواره کاهش داده و از طریق زمین می توانیم سیگنال ها را در اختیار مردم قرار دهیم.
  • ما در چهار سال توانستیم ۸۵ درصد آنالوگ کشور را به دیجیتال تبدیل کنیم و امروز در مرز ۹۰ درصدی قرار داریم که این تغییر وضعیت در برخی کشورها قریب به ۱۵ سال طول کشیده است و این مسئله از دستاوردهای رسانه ملی جمهوری اسلامی است.
  •  این دستاورد به همت جوانان همین کشور صورت پذیرفته و بخش عمده ای از زیرساخت های رسانه ای در داخل کشور در حال تولید و ساخت است.
  • زیرساخت های محتوایی از مشکلات امروز ماست و بسیاری از کتب دانشگاه های رسانه ای ما، تولیدات غربی است و کتاب های محدود داخلی در این راستا تدوین شده است.
  • ما در مقابل فرهنگ غرب منفعل نیستیم؛ بلکه فعالیم؛ اما کار در این عرصه بسیار سخت است و باید دارای پشتوانه قوی باشیم تا هم رسانه ای پرمحتوا داشته و هم مخاطب را با خود همراه نماییم.
  • ما از حوزه علمیه قم مطالبه گری داریم که به یاری صداوسیما بشتابد و طلاب هنردان تربیت نماید تا بتوانیم از ظرفیت آنان برای رسانه ملی استفاده نماییم.
  • نباید به صورت صفر یا صد به این مسئله نگاه کرد؛ امروز یکی از مشکلات امروز کشور، سواد رسانه ای است و تفکیک رسانه ای، نیاز امروز است و باید یاد بگیریم که هر برنامه ای را نباید دید؛ بلکه باید به تماشای برنامه ای نشست که مناسب با ماست؛ امروز اخلاقی ترین، خانواده ای ترین و باهنجارترین رسانه، رسانه جمهوری اسلامی است که با نظرسنجی به این آمار دست پیدا کرده ایم و حتی از ایرانیان خارج از کشور نیز نظرسنجی داشته ایم.
  • ما برای کودکان، جوانان، خانواده، اهل علم و … تنوع شبکه و تولید محتوا داریم؛ حتی برای اقوام و قبائل، شبکه های استانی را داریم که در هیچ جای دنیا مشابه آن وجود ندارد؛ اما بالاخره اشکالاتی نیز وجود دارد که باید مرتفع شود.
  • امروز ابتذال در رسانه ملی غلبه ندارد؛ اما اشکالات وجود دارد و عمده این اشکالات در برنامه های زنده به وجود می آید که به دنبال رفع آن هستیم.
  • درب صداوسیما برای هنرمند دیندار متخصص باز است و بدون درنگ او را جذب خواهیم کرد؛ اما اشکال اینجاست که برخی فکر می کنند که حرفه ای هستند؛ اما در عمل اینجور نیست و با استانداردها فاصله دارند.
  • مجری، خبرنگار، بازیگر و … متخصص و متعهد قطعا در رسانه ملی جذب خواهند شد؛ اما باید کیفیت های لازم را داشته باشند؛ شعار صداوسیما جذب نخبگان است و بر این اساس برنامه ریزی کرده ایم.
  •  امروز بخش عمده ای از سلبریتی های کشور، تولید شده در صداوسیما نیستند؛ بلکه از طریق سینما به شهرت رسیده و حتی بسیاری از آنان با استانداردهای صداوسیما فاصله دارند و از آنان استفاده نمی شود؛ البته همه سلبریتی ها در کشور مشکل آفرین نیستند؛ بلکه تعدادی از آنان در چشم بوده و مشکل درست می کنند.
  • این انتقاد وارد است که از برخی بازیگران نباید استفاده شود؛ اما بازیگری یک حرفه است و افراد متعهد رسانه ای کم است که باید تربیت شوند.
  • این انتقاد وارد است و در پیگیری مواضع انتخاباتی ضعف داریم؛ البته در برخی از مباحث به ناچار باید با احتیاط عمل کنیم؛ چراکه شاید حمل بر تضعیف فلان قوه می شود و کار را برای ما سخت می کند؛ البته اصل انتقاد وارد است.

/ایسنا/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.