از VODها شکایت کنید

مجازیست- سید غلامرضا موسوی دبیر شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران:

  • قرادادهای منعقد شده برای شبکه نمایش خانگی، برای نمایش در VOD ها اعتبارقانونی ندارد و از پلتفورم های نمایش دهنده و فروشنده می توان به مراجع قانونی شکایت کرد .
  • در سالهای گذشته به خصوص قبل از فعالیت پلتفرم های نمایش اینترنتی، قراردادهایی بین تهیه کنندگان و موسسات نمایش خانگی منعقد شد. این قراردادها صرفا برای نمایش فیلم در اشکال فیزیکی همچون DVD و امثال آن بود. برخی از این موسسات پس از شروع فعالیت VOD ها و IPTV فیلم ها را به این مراکز فروخته اند. این اقدام غیر قانونی و قابل تعقیب قضایی است.
  • موضوع در دو جلسه اخیر شورایعالی تهیه کنندگان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت در نهایت مقرر شد تا به تهیه کنندگان همکار اطلاع داده شود که در صورت نمایش فیلم هایشان در پلتفورم های نمایش فضای مجازی، بدون ذکر کلمه VOD اقدامی غیر قانونی است و فروشنده نیز همانند فروشنده «مال غیر» است، فروشنده و خریدار در این شکل از نظر برخی وکلای دادگستری همانند خریدار «مال دزدی» هستند.
  • از سوی دیگر برخی قراردادها صرفا برای داخل کشور است و واگذاری آنها از سوی این گونه موسسات برای درآمدزایی به موسسات خارج از کشور مثلا یوتیوب وامثال آن نیز غیر قانونی است .
  • متاسفانه برخی از موسسات از عدم اطلاع همکاران سوء استفاده کرده و با توجیه مثلا کلمه «سایر اشکال» و یا «غیره» این اقدام خود را قانونی جلوه می دهند .
  • شورایعالی تهیه کنندگان از کلیه همکاران و سرمایه گذاران فیلم ها دعوت می کند با دقت در متن قراردادهای منعقده اجازه سوء استفاده به پلتفورم های اینترنتی و موسسات نمایش خانگی ندهند. ضمنا بر اساس نظر کارشناسی شورایعالی ، فیلم هایی که تاکنون دراین پلتفورم ها نمایش داشته اند باید نسبت به کسب رضایت تهیه کنندگان و مالکان فیلم اقدام نمایند در غیر این صورت با طرح شکواییه در مراجع قضایی روبرو خواهند شد .
  • در عقد قرارداد با موسسات شبکه نمایش خانگی و یا VOD ها به زمان و موضوع قرارداد دقت نمایند. چرا که بهترین زمان قرارداد ۳ سال و درمواردی استثنایی ۵ سال است . موضوع قرارداد نیز چاپ DVD و فروش فیزیکی آن یا نمایش در پلتفورم ها مورد قرارداد می باشد.
  • بخصوص همکاران توجه کنند که ذکر منطقه جغرافیایی داخل کشور قطعا ضروری است. چرا که هر استفاده دیگری از رایت مستلزم پرداخت هزینه جداگانه آن است .
  • کلیه همکارانی که با سوء استفاده طرفهای قراردادشان روبرو شده اند می توانند راسا شکایت و یا در صورت نیاز موضوع را با کپی قرارداد و زمان های سوء استفاده پلتفورم ها و یا موسسات به دبیرخانه شورایعالی تهیه کنندگان واقع در خانه سینما خیابان وصال اعلام نمایند.

بیشتر بخوانید:فیلیمو و نماوا تهیه‌کنندگان سینمای ایران را متضرر کردند

/موج نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول