دردرسرهای قوانین چینی در هنگ کنگ

طبق قانون جدید پلیس هنگ‌کنگ می تواند محتوای اینترنت را سانسور و شهروندان را در فضای آنلاین ردیابی کند همچنین برای ابراز نفرت علیه دولت چین در فضای مجازی غیرقانونی شده است.

در حال حاضر پلیس اجازه بازرسی بدون مجوز را داراست از همین رو می‌تواند پست‌هایی که تشخیص می‌دهد به مصالح کشور نیست را مجبور به حذف یا ممنوع کند. همچنین مستندات الکترونیکی را ضبط و بدون نظارت دادگاه به دوربین‌های امنیتی دسترسی داشته باشد.

شرکت‌هایی که از این دستورات سرکشی کنند تا سقف ۱۰۰ هزار دلار هنگ کنگ معادل ۱۲هزار و ۹۰۳ دلار امریکا جریمه خواهند شد و امکان صدور حکم شش ماه زندان برای کارکنان این شرکت‌ها وجود دارد.

بنابراین هنگ کنگ هم از این پس در احاطه دیوار آتش بزرگ چین قرار خواهد گرفت و اکثر ابزارها و اپلیکیشن‌های خارجی دیگر اجازه فعالیت نخواهند داشت. شرکت‌های خارجی تنها در صورت تبعیت از قوانین چین اجازه فعالیت در این منطقه را خواهند داشت.

شرکت‌های فیس بوک، توییتر، گوگل، مایکروسافت، زوم و واتساپ روز ۶ جولای اعلام کردند که داده‌های خود را به هنگ کنگ ارائه نخواهند کرد. اپل می‌گوید «در حالی بررسی» اوضاع است. تیک تاک روز ۷ جولای اعلام کرد که به طور کامل از این منطقه خارج خواهد شد. احتمالا هر شرکتی که از قوانین تازه هنگ کنگ تبعیت نکند، با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

حالا فیسبوک، گوگل و دیگر شرکت‌های بزرگ اگر خواهان باقی ماندن در هنگ کونگ باشند باید از قوانین حزب کمونیست چین تبعیت کنند. اما تبعیت از این قوانین، انتقاد کارکنان و قانونگذاران امریکایی را به دنبال خواهد داشت و در صورت مخالفت باید از بزرگترین بازار آنلاین جهان خارج شوند و چین هم گزینه‌های داخلی بسیاری را برای جایگزینی این شرکت ها آماده کرده است، پس از نگاه دولت چین باختی وجود ندارد.

/پیوست به نقل از MIT Technology Review/

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول