اطلاعات کاربران را به هنگ‌‌کنگ نمی‌دهیم

مجازیست- تا کنون چندین کشور از چین به دلیل وضع قانون جدید امنیتی جدید برای هنگ‌کنگ انتقاد کرده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند قانون جدید تصویب شده در پکن، آزادی‌‌های دیرینه این منطقه را تهدید می‌کند.

احتمالا این اطلاعیه‌ها اپل را نیز برای ورود به مسیر تحت فشار قرار خواهند داد.

خدمات شرکت‌های فناورانه که همکاری خود را با پلیس هنگ‌کنگ قطع کرده‌اند در سرزمین اصلی چین مسدود شده و در مقابل خدمات اپل در چین ارائه می‌شود. سرزمین اصلی چین اصطلاحی سیاسی و جغرافیایی است که برای اشاره به منطقهٔ ژئوپلتیک تحت سلطهٔ جمهوری خلق چین به کار می‌رود. سرزمین اصلی چین عموماً مناطق اداری ویژه هنگ‌کنگ و ماکائو را شامل نمی‌شود.

با این حال شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و توییتر از تبلیغات فروش شرکت‌های چینی درآمد کسب می‌کنند.

براساس آخرین گزارش شفافیت شرکت اپل، این شرکت با اکثر درخواست‌های دریافت شده از دولت هنگ‌کنگ بین ژانویه تا ژوئن موافقت کرده است.

مایکروسافت که قبلا داده‌های مربوط به کاربران خود را به مقامات هنگ‌کنگ تحویل داده است و خدمات گسترده‌ای را در سرزمین اصلی چین دارد  نیز تصمیم خود را در مورد همکاری‌های آتی با پلیس هنگ‌کنگ اعلام نکرده است.

بیشتر بخوانید: دردرسرهای قوانین چینی در هنگ کنگ

تلگرام که شعبه اصلی آن در لندن است برای اولین بار برنامه خود برای توقف همکاری با مقامات امنیتی هنگ‌کنگ اعلام کرد.

مقامات تلگرام در روز یکشنبه به مطبوعات آزاد هنگ‌کنگ این کشور اعلام کردند: ما حق  و حریم خصوصی کاربران هنگ‌کنگ را می‌فهمیم.

این شرکت افزود: بر این اساس، تلگرام قصد ندارد تا زمان دست‌یابی به اجماع بین‌المللی در مورد تحولات سیاسی جاری در منطقه هنگ‌کنگ، تقاضای مربوط به پردازش داده‌های کاربرانش را اجرایی کند.

به دنبال اعلام تلگرام، فیس‌بوک نیز اعلام کرد که بررسی درخواست‌ها را با توجه به مسایل حقوق بشر “در لیست انتظار ارزیابی” قرار داده است.

فیس‌بوک اضافه کرد: تا کنون هیچ اطلاعات شخصی در مورد کاربران این منطقه فاش نشده است.

فیس‌بوک اعلام کرد: ما معتقدیم آزادی بیان یک حق اساسی انسانی است و ما از این حق مردم دفاع می‌کنیم تا آنها به راحتی و بدون ترس خود و پیامدهای بعدی، خود را ابراز کنند.

واتس‌اپ که متعلق به شرکت فیس‌بوک است در این باره گفت: به حق مردم برای داشتن حریم خصوصی به صورت آنلاین اعتقاد دارد و ما همچنان متعهد به ارائه خدمات پیام‌رسانی خصوصی و ایمن برای کاربران خود در هنگ‌کنگ هستیم.

هر دوی این پلت‌فرم‌‌ها در سرزمین اصلی چین مسدود شده‌اند، اما مردم هنگ‌کنگ که آزادی‌های بیشتری نسبت به منطقه مردم سرزمین اصلی دارند، قادر به استفاده از خدمات این سیستم‌ها هستند.

گوگل اعلام کرد که با اجرای قوانین جدید در هفته گذشته، هرگونه درخواست جدید برای بررسی داده‌های کاربران را متوقف کرده است.

سخنگوی خانم این شرکت به بی‌بی‌سی گفت: ما به بررسی جزئیات قانون جدید ادامه خواهیم داد.

توییتر اعلام کرد که به همین شیوه عمل خواهد کرد.

فیس‌بوک به پلیس چه می‌دهد؟

واتس‌اپ رمزگذاری نهایی خود را به صورت پیش فرض فعال کرده است. بنابراین امکان خوانش یا اشتراک این پیام‌ها بین کاربران دیگر وجود ندارد.

با این وجود در مسنجر فیس‌بوک رمزگذاری به عنوان گزینه پیش‌فرض فعال نیست و باید به صورت دستی توسط کاربران فعال شود.

هر دو سیستم نیز می‌گویند که مطابق قانون  و در صورت بازخواست قانونی ممکن است مجبور به فاش کردن داده‌ها شوند.

اما واتس‌اپ می‌گوید: درخواست‌های موفق برای این اطلاعات باید مطابق “استانداردهای شناخته شده بین‌المللی از جمله حقوق بشر، مقررات قانونی و حقوق بشر” باشد.

در آمریکا هر دو سیستم برای ارائه سوابق ثبت شده مشخص به نام شخص، IP (پروتکل اینترنت) و آدرس ایمیل نیازمندند.

اطلاعات اضافی درباره مشترک ممکن است به حکم دادگاه نیاز داشته باشد.حکم تحقیق نیز برای محتویات حساب کاربری لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول