زنگ خطر سرانه فضای مجازی برای مطالعه کتاب

مجازیستسمانه خطیب زاده، نویسنده:

  • عمده آسیبی که امروزه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد و آن را مانعی بزرگ بر سر راه گسترش سرانه مطالعه دانست وجود فضای مجازی است، رنگ لعاب فناوری به قدری است که تمام خانواده‌ها و خصوصاً نوجوانان و کودکان را با خود همراه کرده است.
  • اگر امروز سرانه مطالعه بسیار پایین است و حتی در دوران قرنطینه نیز شاهد عدم تغییر آمار‌ها در سرانه مطالعه هستیم باید توجه کرد که چالشی بزرگ پیش روی حوزه فرهنگ وجود دارد، چالشی به نام فضای مجازی، آمار‌ها نشان می‌دهد استفاده از فضای مجازی در دوران قرنطینه‌ به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کرده، به طوری که خانواده‌ها برای جدا کردن نوجوانان از این فضا با مشکلات زیادی روبرو بوده اند، البته پیگیری درس‌ها از طریق فضای مجازی عاملی بر حضور مداوم و مستتر کودکان و نوجوانان در این فضا بوده است.
  • فضای مجازی ایجاد شده حاصل تکنولوژی روز دنیا بوده و گسترش روز افزون فضای مجازی به دلیل رنگ و لعاب مولتی‌ مدیا‌ها و برخی برنامه‌های به ظاهر جذاب افراد را به نوعی اغوا کرده و چنانچه مدیریت بر این حوزه وجود نداشته باشد صدمات جبران ناپذیری را به بار می آورد. به وضوح دیده می شود که افراد زمان بسیاری را با گوشی‌های خود سر می کنند این موضوع ضرر و زیان‌های بسیاری را به کانون‌ خانواده و ارتباطات بین افراد وارد می‌کند.
  • باید توجه داشته باشیم که استفاده از فضای مجازی نیازمند فرهنگی خاص است، فرهنگی که اجازه صدمه وارد کردن به بخش‌های دیگر زندگی افراد را ندهد و چنانچه این فرهنگ از کودکی برای افراد به اجرا گذاشته شود و درونی شود قطع مسیر نادرست و تحول و انتقال درست را پشت سر خواهیم گذاشت، در غیر این صورت شاهد این خواهیم بود که روز به روز سرانه مطالعه ما کاهش بیشتری پیدا کرده و صدمات متعددی را به نسل آینده شاهد باشیم.
  • متاسفانه آمار‌های ارائه شده نشان دهنده وضعیت خوبی در فرهنگ ما خصوصاً در بخش سرانه مطالعه نیست جایگزین شدن فضای مجازی به جای کتاب یک زنگ خطر است و باید هرچه زودتر جلوی پیشروی این ضرر را بگیریم.
  • خیرا رویکرد‌های ارزشمندی از سوی برخی ناشران ارائه گردیده و آنان تلاش دارند که در فضای مجازی به معرفی کتاب‌های خود بپردازند که این خود حرکتی ارزشمند و قطعاً تاثیرگذار خواهد بود، اما باید توجه داشت که چگونه می‌توانیم از ترفند‌های فضای مجازی به نفع افزایش سرانه مطالعه استفاده کنیم به عنوان مثال می‌توانیم بخش‌ها و یا صفحاتی از کتاب‌های مورد نظر را انتخاب کنیم و آن را در فضای مجازی منتشر کنیم در عین حال آدرس و یا لینک کتاب یا انتشاراتی را برای معرفی در نظر بگیریم تا بتوانیم به این طریق کتاب را به جامعه جوان معرفی کنیم.
  • کانون خانواده به عنوان مهمترین و اولین کانون فرهنگ ساز همواره مورد ارزیابی بسیاری از کارشناسان جامعه شناسی بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌های ما بسیار ضعیف است و سست بودن عنصر این مولفه مهم سبب شده کتابخوانی در طبقه چندم اولویت‌های کاری و زندگی ما قرار گیرد و این امری بسیار نگران کننده است، والدین باید متوجه باشند که تاثیر کتابخوانی و رفتار آنان تا چه میزان می‌تواند به فرهنگ آینده کشور تاثیر بگذارد و سبب پیشرفت و گسترش فکری کودکان و نوجوانانشان باشد.

/میزان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول