رپورتاژ عجیب سیما برای فضای مجازی
مجازیست-برنامههای سیما از مسابقات زنده گرفته تا سریالهای نمایشی، به تازگی به شکل غیرمنطقی برای ارائه خبرها و شاید حواشی خود دست به دامن فضای مجازی شدهاند. مصداق عینی و افراطی این قضیه نیز به طراحی صفحات متعدد برنامههای زنده و نیز آیتمهای خبری مثل ۲۰:۳۰ در اینستاگرام و حتی تلگرام برمیگردد تا بدین شکل بتوانند مخاطبان را درگیر برنامهها، حواشی و سوژههای خود کنند.
کما اینکه از زبان مجری یا زیرنویس این برنامههای تلویزیونی، آدرسهای ارجاعشده به اینستاگرام را خواهید دید و این رویه نیز تبدیل به امری عادی و گویا دستوری از سمت مدیران رده بالای تلویزیون شده و هیچ خردهای هم بر این اقدام دیده و شنیده نشده است.
نکته جالب اینکه تا پیش از این برنامهها نهایتا منحصر به ذکر آدرس اینترنتی خود در صفحات مجازی میشدند؛ بیآنکه تأکیدی بر کلیدواژه «اینستاگرام» و غیره داشته باشند اما در قاببندی امروز سیما، این کلیدواژه صراحتا به شکل گفتار از زبان مجریان و یا تصویر و حک این کلیدواژه بر قاب دوربین دیده میشود.
این اتفاق درحالی است که صداوسیما همیشه خود را تنها رسانه مجاز، فراگیر و قابل اعتماد میدانست و چه بسا حضوری غیررسمی در کانالهای پرمخاطب مجازی داشت اما به نظر میرسد رسانه ملی با این کمکخواهی از برنامههای پرکاربردی همچون «اینستاگرام»، رویه عجز و استمداد را در پیش گرفته تا از این فضا برای دیده شدن محصولاتش توسط مخاطب استفاده کند و نه حتی جذب بیشتر مخاطب!
ایجاد پایگاهی محکم برای آنان در خود سیما، نکته عجیبی است که به شکل افراطی دیده میشود؛ بیآنکه صداوسیما متوجه باشد که خود قرار است رسانهای همگانی باشد و نه محلی برای تبلیغ این کانالها و یا خودباختگی در رقابت با آنان.
در میان برخی خبرها مبنی بر فیلتر اینستاگرام به مانند برخی شبکههای اجتماعی مثل تلگرام و یا توییتر و غیره، نکته ضد و نقیض به غش کردن صداوسیما به سمت این کانالهاست. برهمین اساس به زعم صاحبان نظریات ارتباطات هنوز هم مخاطب عام و عامه مردم نمیداند برای دیدن برنامههای تلویزیون، دست به کنترل تلویزیون باشد یا فالو کردن این برنامهها در فضاهای مجازی!
/آنا/