گوگل پس از فیس بوک، اپل و آمازون در هند سرمایه‌گذاری کرد

مجازیست-فیسبوک ماه آوریل از سرمایه گذاری ۵.۷ میلیارد دلاری در هند خبر دارد. در ماه ژانویه نوبت به سرمایه گذاری یک میلیاردی آمازون رسید و امروز گوگل یا شرکت مادر، الفابت اعلام کرد که ۱۰ میلیارد دلار برای همکاری در توسعه زیرساخت‌ها اکوسیستم فناوری در هند کرد.

به نظر با مسدود شدن راه های ورود به چین، این غول های تکنولوژی جای دیگری را هدف سرمایه گذاری قرار داده‌اند.

ساندرا پیچای مدیر عامل گوگل امروز اعلام کرد «زمانی که من جوان بودم، یک تکنولوژی تازه موقعیت‌های جدیدی را برای رشد و یادگیری ایجاد کرد. اما من همیشه منتظر روزی بودم که این فرصت‌ها در اختیار جاهای دیگر نیز قرار گیرند. امروز دیگر نیازی نیست که مردم هند منتظر آمدن تکنولوژی باشند. نسل تازه‌ای از فناوری‌ها خود در هند متولد می شوند».

۱۰میلیارد دلار سرمایه گوگل در چهار زمینه سرمایه گذاری خواهد شد:

بومی سازی: افزایش امکان دسترسی و اطلاعات به زبان‌های محلی در هند، این کشور در حدود ۲۳ زبان ثبت شده دارد.

ساخت محصولات ویژه: محصولات و خدمات گوگل و الفابت که به شکلی ویژه برای هند ساخته می‌شوند.

 تحول دیجیتال: کمک به دیجیتالی شدن تجارت‌های هندی.

 منافع جمعی: استفاده از تکنولوژی و هوش مصنوعی برای منفعت اجتماعی در زمینه هایی از جمله سلامت، تحصیلات وکشاورزی.

چین و هند دو ابرقدرت جمعیتی در این سیاره خاکی به شمار می‌آیند. چین کمی بیشتر از ۱.۴ میلیارد نفر یعنی حدود ۱۸ درصد از جمعیت جهان را در خود جای می‌دهد و هند با ۱.۳۶ میلیارد نفر جمعیت فاصله کمی با چین دارد و سرعت رشد جمعیت در این کشور بیشتر است.

آنچه برای ابرقدرت‌های حوزه تکنولوژی از جمله گوگل، فیس بوک، اپل، آمازون و مایکروسافت اهمیت دارد، آغوش باز هند نسبت به تجارت است.

چین فعالیت شرکت‌های خارجی و رقابت آنها با شرکت‌های داخلی خود را ممنوع کرده است. گوگل، فیس بوک، نتفلیکس، بینگ، توییتر، پینترست، و کوورا تنها چند مورد از شرکت‌هایی هستند که اجازه فعالیت در چین را ندارند. این مسئله در کنار موضوعاتی همچون جنگ تجاری، کرونا و افزایش قدرت چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی باعث شده است تا جریانی در جهت انزوای اقتصادی چین شکل گیرد.

مسئله اختلافات اخیر چین با هند نیز شرایط را برای چین وخیم‌تر کرد؛ هند اخیرا استفاده از ۵۹ اپلیکیشن چینی را در این کشور ممنوع کرد.

اما هند تحت شرایط خاص فضای نسبتا بازی برای فعالیت تجاری دارد. این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی است اما استعمار تکنولوژی را نمی‌پذیرد.

به همین دلیل اپل خط تولیدی در هند ایجاد کرده است و فاکسکان بزرگترین شرکت تولید کننده اپل به تازگی برای گسترش یک کارخانه در هند یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. اپل درصورت تولید دستگاه‌ها در هند آزادی کامل خواهد داشت، اما دستگاه‌های وارداتی متحمل تعرفه گمرکی سنگینی خواهند شد.

در واقع براساس این استراتژی هوشمندانه، کشور به جای اینکه تبدیل به یک بازار مصرفی شود، با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی پیشرفت خواهد کرد.

با جمعیت زیادی که هند دارد فضای پیشرفت زیادی در این کشور وجود دارد. پیچای مدیر عامل الفابت نیز روی همین موضوع تمرکز کرده است.

پیچای در وبلاگ گوگل گفته است « امروزه ۲۶ میلیون شرکت کوچک و متوسط را می‌توان در نرم افزارهای جستجو و نقشه گوگل پیدا کرد و بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر هر ماه از این اتصالات استفاده می‌کنند. همچنین فروشگاه‌های کوچک این کشور حالا مجهز به پرداخت دیجیتال هستند. اما مسیری طولانی در زمینه دیجیتال در پیش دارد. در زمینه اینترنت مقرون به صرفه و مفید برای یک میلیارد هندی به فعالیت بیشتری نیاز است… از بهبود ورودی صدا گرفته و پوشش تمامی زبان‌های موجود در هند تا الهام بخشی و پشتیبانی از نسل تازه کارآفرینان».

البته هدف این است که گوگل نقش کلیدی خود در پیشرفت این کشور که در آینده به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد را حفظ کند.

و شاید این موضوع تلنگری برای چین باشد که سیاست های داخلی بر توانایی این کشور برای تجارت خارجی تاثیر گذار خواهد بود.

/پیوست به نقل از Forbes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول