ممنوعیت فروش گونه‌های حیات وحش روی دیوار

مجازیست-دیوار پیرو مسئولیت اجتماعی خود و دغدغه و حساسیتی که روی حفظ گونه‌های حفاظت شده حیات وحش دارد، برای جلوگیری از انتشار این گونه آگهی‌ها و اصلاح این بخش، با فعالان حوزه محیط زیست و یگان حفاظت سازمان محیط زیست همکاری می‌کند.

فعالان محیط زیست به کمک دیوار آمدند

دوشنبه ۲ تیر، مدیران دیوار با فعالان سرشناس حوزه محیط زیست جلسه‌ای برای مشاوره و همفکری در این حوزه برگزار کرد. در این جلسه افرادی چون احمد بحری (محیط‌بان و مدیر عامل انجمن نذر طبیعت)، محمد درویش (فعال محیط زیست)، ایمان ابراهیمی (مدیر انجمن آوای بوم)، صدرا محقق (روزنامه‌نگار اجتماعی حوزه محیط زیست)، حمیدرضا میرزاده (روزنامه‌نگار اجتماعی حوزه محیط زیست)، رضا ساکی (خبرنگار حوزه محیط زیست) و میترا حجار، هنرمندی که دغدغه محیط زیست دارد، حضور داشتند و از مجموعه دیوار، سجاد محمودخانی و اشکان میرآرمندهی (دو مدیر عامل) و مهدی امیرپور (مدیر روابط عمومی) پذیرای ایرادات و نکات فعالان محیط زیست بودند و به تبادل نظر و مشورت با آنها پرداختند.

در این نشست مدیران دیوار توضیح دادند که در حال حاضر بیش از ۹ هزار گونه حیات وحش در فهرست کلیدواژه‌های ممنوعه آگهی‌های دیوار وجود دارد که هم به صورت خودکار و هم توسط تیم نظارت از انتشار آگهی‌های شامل این کلیدواژه‌ها جلوگیری می‌شود. مدیران دیوار در ادامه گفتند:

«شکارچی‌ها و افرادی که به طور غیرقانونی به خرید و فروش گونه‌های حفاظت‌شده می‌پردازند، از کلمات و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که خارج از محدوده ۹ هزار کلیدواژه ممنوعه دیوار است یا مثلا عنوان آگهی را چیز دیگری می‌نویسند، اما در تصویر به گونه حیوان اشاره می‌کنند و اصطلاحا دیوار را دور می‌زنند.»

در این جلسه مدیریت دیوار اطمینان داد که این موضوع دغدغه آنها است و از فعالان محیط زیست خواست تا برای حل مشکل به دیوار کمک کنند، چرا که موضوع تخصصی است و برای حل مشکل نیز باید از متخصصین کمک گرفت.

در نهایت قرار بر این شد که با همکاری فعالان و ارائه آموزش‌های لازم، نظارت بر آگهی‌های دیوار در حوزه حیات وحش دقیق‌تر و تخصصی‌تر شود و در همین راستا بعضی از فعالان مثل احمد بحری و ایمان ابراهیمی چند جلسه با تیم نظارت دیوار برگزار کردند و آموزش‌ها و جزوه های لازم برای پایش آگهی‌های دسته‌بندی حیوانات سخت‌گیرانه‌تر و با دقت و تخصص بیشتری تدوین شد. یک نفر از تیم نظارت دیوار هم به عنوان رابط در نظر گرفته شد تا این ارتباط به طور مستمر ادامه داشته باشد.

آموزش تیم نظارت دیوار از سوی یگان حفاظت سازمان محیط زیست

یک هفته بعد در تاریخ ۱۰ تیرماه در دفتر یگان حفاظت محیط زیست، نشستی با حضور مدیران دیوار برگزار شد. در این نشست مدیران دیوار با تاکید بر دغدغه‌مندی این مجموعه جهت جلوگیری از انجام تخلفات خرید و فروش و سوءاستفاده در موضوعات مرتبط با محیط زیست و حیات وحش، آمادگی خود را جهت اصلاح فوری و عملیاتی ساختار آگهی‌ها و اعلان‌های این سایت تا رفع تمامی نگرانی‌ها و نواقص فعلی اعلام کردند.

سرهنگ محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست:

  • مقوله آگاهی بخشی و آموزش در رابطه با ارزش و اهمیت حیات وحش برای مراجعان به این سایت‌ها باید الویت قرار گیرد و  نیز لازم است که با مجموعه کارشناسان عرصه حیات وحش کشور و بخصوص مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌زیست کشور، ارتباط تنگاتنگ علمی و پژوهشی برقرار شود.

علیرضا ساجدین، مسئول مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست:

  • همراهی مدیران دیوار در این مهم را اقدامی اثرگذار و مثبت خواند.

مجید غضنفری، مشاور رسانه‌ای یگان حفاظت محیط زیست:

  • خواستار برخورد قاطع دیوار با آگهی‌های متخلفان هستم.

در نهایت  تصمیم شد که این جلسات تداوم داشته باشد تا تیم نظارت دیوار از طرف یگان حفاظت سازمان محیط زیست، به عنوان رسمی‌ترین نهاد کشور تحت آموزش قرار بگیرند تا پایش دقیق‌تری بر آگهی‌های ممنوعه در حوزه گونه‌های حفاظت‌شده حیات وحش داشته باشند.

مشکل حل می‌شود؟

خروجی این همکاری‌ها این است که در دسته حیوانات دیوار، کار برای متخلفین بسیار دشوار خواهد شد و خرید و فروش گونه‌های حفاظت شده با نام واقعی غیرممکن خواهد بود، اما کماکان امکان دور زدن فیلترها و نظارت‌ها وجود دارد و به همین خاطر دیوار با فعالان محیط زیست که در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌های حمایت از حیوانات و حیات وحش دارند، رایزنی کرده و از آنها خواسته در صورت رویت هر گونه تخلفی مستقیما آن را از طریق کانال‌های ارتباطی که برقرار شده به دیوار اطلاع دهند.

همچنین دیوار از همه شهروندان درخواست کرده که در صورت مشاهده هر گونه آگهی گونه‌های حفاظت شده حیات وحش آن را به اطلاع تیم پشتیبانی دیوار برسانند.

/تابناک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول