کلاهبرداری با بیتکوین پس از یک حمله رعدآسا به حساب افراد مشهور توییتری

مجازیست–  طبق گزارشات تا ساعت ۳:۵۸ بعداز ظهر کالیفرنیا، آدرس کیف پولی که در این کلاهبرداری استفاده شده بود بیش از ۱۱۸ هزار دلار دریافتی داشته است و با اینکه مشخص نیست تمام این مبلغ از سمت مردم فریب خورده به این حساب واریز شده باشد اما بخش عمده آن مطمئنا از همین افراد گرفته شده است. این مقدار بیتکوین در ۳۵۶ تراکنش و در طول ۴ ساعت در روز سه شنبه منتقل شده است. این آدرس کیف پول در بیش از ۱۵ حساب کاربری توییتر که برخی از آنها ده‌ها میلیون دنبال کننده دارند، با عناوین مختلف برای تحریک کاربران انتشار پیدا کرد.

در حساب کاربری افراد مشهور توییت‌هایی مبنی بر دریافت بیتکوین نوشته شد که البته در حال حاضر این توییت‌ها پاک شده‌اند؛ به طور مثال در توییت ایلان ماسک نوشته شد «می خواهم پولی به تمام دنبال کنندگانم بدهم» و «من تمامی پرداختی‌ها به آدرس بیتکیون زیر را دو برابر خواهم کرد. شما۰/۱ بیتکوین ارسال می کنید و ۰/۲ بیتکوین پس خواهید گرفت»، توییتی با همین متن در حساب جف بزوس نیز منتشر شد.

در حساب توییتر بیل گیتس نیز توییتی با این مضمون منتشر شد  که «همه از من می خواستند که دین خود را ادا کنم و حالا زمان آن رسیده است، من تمامی پرداختی‌ها به آدرس بیتکوین زیر در ۳۰ دقیقه آینده را دو برابر خواهم کرد. شما هزار  دلار ارسال می کنید و من برای شما ۲ هزار دلار ارسال خواهم کرد».

پیام‌های مشابهی در حساب توییتری افراد مشهور منتشر شده و در آن از دنبال کنندگان افراد درخواست شده که به آدرس کیف‌پولی که منتشر شده مقداری بیت‌کوین واریز کنند.

دیگر حساب های هک شده نیز عبارتند از حساب توییتر باراک اوباما، مایک بلومبرگ، اپل، کانیه وست، کیم کارداشیان وست، ویز خلیفا، وارن بافت، مستر بیست یکی از شخصیت‌های یوتیوب، وندی، اوبر، کش اپ، و چند کار افرین در زمینه رمز ارز ها.

ساعت ۲:۵۸ دقیقه بعدظهر در کالیفرنیا حساب توییتر ایلان ماسک هنوز و پس از گذشت دو ساعت از هک گسترده حساب های توییتری به انتشار توییت های کلاهبرداری ادامه می‌داد. همچنین در اسکرین شاتی که توسط یک محقق امنیتی در توییتر منتشر شد مشخص شده است که هکرها ایمیل مربوط به برخی حساب‌های توییتر هک شده را تغییر داده‌اند.

هک این تعداد حساب توییتر در این زمان کوتاه و استفاده مدت دار از این حساب ها امر شگفت آوری است.

پیشتر هم در یک یا دو مورد دیگر حساب توییتر افراد مشهور هک شده بود که البته در آن موارد اقدام از طریق حملات فیشینگ صورت گرفته بود و یا رمز عبور ضعیف باعث امکان هک شده بود و در تمامی موارد به سرعت کنترل حساب ها به مالکان حساب بازگشت داده شد.

توانایی هکر ها در بازیابی کنترل حساب نیز امری غیر عادی محسوب می‌شود. به خطر افتادن این تعداد حساب توییتری که بسیاری از آنها به افراد مشهور با تدابیر امنیتی محکم مربوط می‌شدند این شبهه را ایجاد کرد که احتمالا به زیرساخت توییتر نفوذ شده است.

با تداوم این حملات، توییتر اعلام کرد که در حالی بررسی موضوع است و بسیاری از حساب‌های توییتر در این دوره به طور موقت امکان توییت کردن نخواهند داشت. حساب‌های متعلق به کاربران تایید شده امکان توییت یا پاسخ به دیگر توییت‌ها را نداشتند. پیغامی با این مضمون به این حساب ها ارسال شد: «این درخواست احتمالا به صورت خودکار ارائه شده است. برای محافظت از کاربران درمقابل فعالیت ناشناس و تبهکارانه ما در حال حاضر قادر به انجام درخواست شما نیستیم. لطفا بعدا اقدام کنید».

البته حساب‌های تعلیق شده امکان بازنشر توییت‌های دیگر و همچنین ارسال پیام مستقیم را داشتند و برای حساب‌های تایید نشده نیز مشکلی ایجاد نشد.

سخنگوی توییتر اعلام کرد که کارکنان توییتر در حال بررسی این موضوع هستند و به زودی در این باره توضیح خواهند داد. سخنگوی بایننس نیز اعلام کرده است که تیم امنیتی این وبسایت تراکنش های انجام گرفته را بررسی خواهند کرد. ایمیل برخی دارندگان حساب های هک شده سریعا به آن ها بازگردانده شد.

/ماهنامه پیوست /

۳ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول