شبکه‌های اجتماعی غیرایرانی مسلط بر کسب و کار ایرانی

مجازیست-مسیح بهراد در رساله دکتری به راهنمایی و مشاوره محمد رسولی و اکبر نصراللهی به این نتایج رسید:

  •  عوامل موثر بر گسترش کسب و کار خانگی در فضای مجازی را مطالعه کرده ‌است؛همچنین حاکی است: فقط ۱۳ درصد از فضای شبکه‌های بومی مورد استفاده کسب و کارخانگی در ایران است اما در مقابل سهم شبکه‌های اجتماعی غیر بومی ۸۷ درصد است.
  • یافته‌های بررسی همچنین نشان داده است از بین عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی موثر در کسب و کار و فضای مجازی، زیرساخت‌های ارتباطی، مالیات، هزینه مبادله و دسترسی از مهم‌ترین متغیرهای موثر در گسترش کسب و کار مجازی است.
  • همچنین گسترش فناوری‌های ارتباطی از کلان‌شهرها، شهرها و روستاها، این امکان را فراهم می‌سازد تا افراد مختلف و محصولات و تولیدات متنوعی در دورترین نقاط نیز با واسطه پست با ابزار فضای مجازی به فروش رسد. در کنار این گسترش نیاز به حمایت و نظارت دولتمردان نیز احساس می‌شود که نظم و امنیت مجازی را برای فعالان و مشتریان در خرید و فروش‌های خانگی غیر حضوری ایجاد کند.
  • نتایج دیگر تحقیق نشان می‌دهد که حضور تلگرام و اینستاگرام حذف حوزه‌هایی از فروش را که سود کمتری دارند، موجب می‌شود.
  • تمامی متغیرهای تحقیق در فرضیه‌های محقق ، نیاز به نظارت، حمایت، رضایت در دو سویه مشتریان و دولت و مسئولین مختلف را اثبات می‌کند.
  • یکی از مشکلات بالقوه عرصه کسب و کار خانگی در مواجهه با تهدید فیلترینگ فضای مجازی در کشور است. محققان پژوهش مذکور پیشنهاد کرده‌اند بخش‌های فناوری اطلاعات و یا شورای ملی مجازی برای ساماندهی و یکپارچگی محصولات و خدمات کسب و کار خانگی برای ارتباط هرچه بیشتر با مشتری در فضای همه گیری کرونا و بروز مشکلات اقتصادی و تعطیلی بازارهای فروش حضوری ، ایجاد استارت‌آپ و ساخت اپلیکشن قوی بیش از همیشه برای گسترش کسب و کار خانگی در بستر فضای مجازی ضروری است.

/خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول