تبلیغ اینستاگرام و تلگرام در تلویزیون تخلف است

مجازیستمحمدحسین صوفی، دبیر شورای نظارت بر صداوسیما:

  • رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، رسانه‌ای ملی و متعلق به همه اقشار جامعه است. پس باید برنامه‌هایشان از جذابیتی برخوردار باشند که همگان از آن بهره ببرند. بخشی از جذابیت این جنس برنامه‌ها هم طبیعتاً وابسته به استفاده از چهره‌هاست، منتها چهره‌هایی که موجه، قابل احترام و الگویی شایسته برای همگان بویژه نسل جوان باشند و آثار وجودی مثبتی برای جامعه داشته باشند.
  • این چهره‌ها خدای ناکرده نباید چهره‌هایی زرد و یا ناخوش‌نام باشند. اتفاقاً باید از چهره‌های خوشنام و خوش سابقه برای این منظور بهره گرفت. مخصوصاً که از لحاظ ادبیات و سواد هم باید از محاسن رسانه‌ای برخوردار باشند.
  • صداوسیما و هر نهاد رسانه‌ای باید در انتخاب افراد خود با دقت عمل کند تا چهره‌هایی به آن ورود کنند که بدآموزی نداشته باشند و اصول حرفه‌ای در فرآیند حضور آن‌ها رعایت شده باشد.
  • صداوسیما و هر نهاد رسانه‌ای باید دو قرارداد با چهره‌های موردنظر منعقد کند؛ یک قرارداد مالی که بر اساس آن وجهی رد و بدل می‌شود و یک قرارداد حقوقی و معنوی که در آن گفته شود از زمانی که فرد همکاری‌اش را با صداوسیما شروع می‌کند می‌بایست به اصول و هنجارهای رسانه عمل کند. این قرارداد حقوقی در همه سازمان‌های رسانه‌ای مرسوم است.
  • صداوسیما باید در این مسیر قدم بردارد و همه هنرمندان و سلبریتی‌ها و اشخاصی که به نوعی به این رسانه ورود می‌کنند و در هر کسوتی از جمله مجری، برنامه ساز، گوینده و… فعالیت می‌کنند، متعهد شوند ضوابط و هنجارهای سازمان را در خارج از قاب تلویزیون هم رعایت کنند.
  • اگر کسی تن نمی‌دهد، سازمان هم نباید از او استفاده کند. آن‌ها از امکانات سازمان صداوسیما استفاده می‌کنند ولی ضوابط را رعایت نمی‌کنند.
  • شورای نظارت بر صداوسیما براساس اصل ۱۷۵ قانون مسئولیت نظارت بر همه امور مرتبط با صداوسیما را بر عهده دارد و تمام اقدامات و برنامه‌ها را رصد می‌کند و آنچه را که مطابق با این اصل و تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد تذکر می‌دهد.
  • هیچ موردی از منظر شورای نظارت پنهان نیست. اساساً طبق قانون آنچه را که شورای نظارت، نظارت می‌کند موظف است به سازمان صداوسیما و نهادهای خاص گزارش دهد اما اساساً همه اینها رسانه‌ای نمی‌شود.
  • صداوسیما در مدت اخیر با توجه به مجموعه تذکرات، راهنمایی‌ها، انتقاداتی که شورای نظارت بر صداوسیما داشته است بخش قابل‌توجهی از اتفاقات را اصلاح کرده است.
  • اگر در برنامه‌ای آدرس اینستاگرام را نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از آنتن تبلیغ شود تخلف رسانه‌ای محسوب می‌شود.
  • اگر خود را تبلیغ کنند و یا فردی در یک برنامه جشن تولد خود یا خانواده‌اش را بگیرد، این‌ها حتماً تخلف رسانه‌ای است و مدیران رسانه باید با آن برخورد کنند. استفاده شخصی از آنتن حتماً خلاف است و همان‌قدر که او حق دارد یک مخاطب هم از آنتن حق دارد.

/مهر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول