وابستگی یا کاربرد شبکه‌های اجتماعی در تابستان کرونایی

مجازیست– اوقات فراغت تابستان امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مسئله ای بی نظیر در گذشته کشور ما و حتی بسیاری از کشور های جهان است که چگونه این در مقوله را در کنار همدیگر بگذرانیم.

بیکاری و آسیب های آن برای دانش آموزان و دانشجویان و البته فراگیر و ناشناختگی ویروس کرونا در کنار همدیگر باعث شده که سردرگمی ایجاد شود و خانواده ها بیشترین چالش را در این موضوع دارند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به این چالش بزرگ وارد شده اند و نوجوان و جوان دارای فراغت را سرگرم کرده اند اما مسئله  چالش دیگر که تا قبل از کرونا بر روی آن تاکید داشتیم و آن وابستگی به شبکه های اجتماعی بود که در این شرایط چگونه باید این نگرانی را رفع کنیم.

وابستگی، گذر زمان و یا ضرورت وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای اوقات فراغت تابستان کودکان، نوجوانان و جوانان، به چالشی تبدیل شده که بودن و یا نبودنش را بررسی کنیم.

بالاخره منفعت هایی برای شبکه های اجتماعی در راستای غنی سازی اوقات فراغت وجود دارد اما اگر این موضوع تبدیل به وابستگی و مشکلات اجتماعی بشود، در دوران پسا کرونا معضل جدیدی را خواهیم داشت و افسردگی و اضطراب و استرس را با آمار بالایی تجربه می کنیم.

استفاده از فضای مجازی را باید مدیریت کرد

علیرضا معماریان، استاد روانشناس دانشگاه:

  • فراگیری مدیریت رفتاری ضرورت دارد و استفاده از فضای مجازی را باید مدیریت کرد تا اینکه از آسیب های ناشی از آن جلوگیری شود.
  • کودک و نوجوان در یک خانواده نباید به بهانه قرنطینه خانگی تمام وقت و زمان خود را در وب گردی و شبکه های مجازی سپری کنند و باید مطالعه کتاب، گفت و شنود با اعضای خانواده، مشاهده فیلم، فراگیری آموزش های به صورت غیرحضوری را هم داشته باشند.
  • در اوقات فراغت تابستان امسال خانواده ها باید مدیریت بهتر و کارآمدتری برای کنترل رفتار فرزندان خود و رفع چالش تنهایی و قرنطینه خانگی داشته باشند.
  • ما آموزش های مثبت مثل صبر و گذشت، مهارت های فردی و اجتماعی و کنترل رفتار کمتر به نسل جوان آموخته ایم و در گذشته نسبت به این مسائل کار نشده و امروز در شرایط بحرانی دچار معضل هستیم.
  • خانواده ها از فرصت فعلی برای فراگیری مفاهیم زندگی خود و فرزندان برنامه ریزی کنند و زمان های فراغتی را به جای وابستگی و استفاده بیهوده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای، با مطالعه کتاب و تماشای فیلم، مهارت های مثبت را فرابگیرند.

اجرای تمامی برنامه های اوقات فراغت در فضای مجازی امکان پذیر نیست

عباس مرادیان، معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان:

  • اجرای تمامی برنامه های اوقات فراغت در فضای مجازی امکان پذیر نیست و باید تدبیر ویژه ای انجام شود.
  • برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت در طول سال در گذشته به صورت هدفمند پیش نرفته و در حال حاضر به دلیل شرایط بحرانی برنامه جدی نداریم.
  • اجرای تمامی برنامه های اوقات فراغت در فضای مجازی امکان پذیر نیست و باید تدبیر ویژه ای انجام شود تا اینکه موضوع استفاده از فضای مجازی به وابستگی تبدیل نشود.
  • نهادهای دولتی و خصوصی امسال بر اساس برنامه ستاد کرونا فعالیت های اوقات فراغت را انجام می دهند که بیشتر برنامه ها در فضای مجازی است.
  • برنامه هایی که امکان اجرا در فضای مجازی را ندارند تعطیل شده و یا با ظرفیت کمتری برگزار می شوند و اینگونه تابستان امسال و حتی روزهای بعد از آن می گذرد.
  • ایده و خلاقیت بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد برای اوقات فراغت امسال نیاز است و دستورالعملی و بخشنامه ای تمام کارها پیش نمی رود و به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم.

مراقبت و هوشیاری در فضای مجازی لازم است

مصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتا استان اصفهان:

  • مراقبت و هوشیاری در این فضای مجازی لازم است چرا که آسیب ها و مشکلات آن همیشه وجود دارد.
  • افراد سودجو اهداف خود را دنبال می کنند و در شرایط فعلی که تمرکز در فضای مجازی بیشتر است این دسته از افراد و مجرمین هم فعال تر هستند.
  • خانواده ها در کنار فرزندان خود باشند و نسبت به توطئه دشمنان و همچنین شگردهای مجرمین آگاه باشند و به نوجوان و کودک خود مسائل مراقبتی را بیاموزند.
  • حضور بدون هوشیاری و مراقبت در فضای مجازی را آسیب زا بیان کرد و خانواده ها، نهادهای فرهنگی و رسانه ها باید این مسائل را به نسل جوان و نوجوان بیاموزند و این فضا برای فرزندان خانواده ها با کنترل باشد.

/شبستان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول