کلاهبرداری در فضای مجازی تحت عنوان اقوام و آشنایان

مجازیست-سرهنگ حسین صادقی، رییس پلیس فتا استان سمنان:

  • هر روز روش‌های جدیدی برای کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی ابداع می‌شود و افراد زیادی به دلیل اینکه اطلاع و دانش کافی ندارند یا به دلیل بی‌دقتی در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند و کلاهبرداران با همین روش‌های ساده پول زیادی به جیب می‌زنند.
  • بدون شک امروزه و با افزایش روز افزون شبکه های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان، یکی از نگرانی‌های کاربران بحث امنیت و حریم خصوصی است، چرا که در کنار تجربه قابلیت‌ها و امکانات فراوان شبکه‌های اجتماعی در محیط گوشی‌های هوشمند، همواره خطراتی نیز امنیت کاربران را در این محیط‌های پرطرفدار و پرجاذبه تهدید می‌کنند.
  • در تازه‌ترین روش کلاهبرداری، مجرمان سایبری با نفوذ به شبکه های اجتماعی کاربران با برقراری ارتباط با اقوام و آشنایان آنان در این شبکه، از آنان تحت عنوان‌های مختلف درخواست مبلغی وجه می‌کنند.
  • شهروندان نیز با توجه به این که در ظاهر پیام از طرف اقوام وآشنایان آنان است، اعتماد و مبلغ درخواستی را به شماره حساب وی واریز می‌کنند، بدون اینکه اطلاعی از صحت و سقم این درخواست داشته باشند و اینگونه مورد کلاهبرداری و سرقت مالی قرار می‌گیرند.
  • مجرمان سایبری با ترفندهای مختلف به فضای شخصی شبکه اجتماعی شما نفوذ می‌کنند و مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند و سپس هر اقدام کلاهبردارانه‌ای که بخواهند در قالب نام کاربری شما انجام می‌دهند، بدون این که شما اطلاع داشته باشید.
  • اگر با درخواست پرداخت وجه از طریق اقوام و آشنایان خود قرار گرفتید، حتما با آنها تماس بگیرید و از صحت و سقم درخواست آنان مطلع شوید و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را به سرعت با پلیس فتا درمیان بگذارید.
  • افزایش امنیت شبکه های‌اجتماعی بهترین راه مقابله با اینگونه کلاهبرداری ‌های اینترنتی است و از نظر فنی هرگونه تجهیزاتی که به اینترنت متصل شود، نفوذپذیر است ، اما راه‌های مفیدی وجود دارنگد که می‌توان برای محافظت از داده‌های خود انجام داد و امکان نفوذ هکرها را سلب کرد، در همین راستا اولین گام در جلوگیری از هک شدن حساب یا صفحه شبکه های اجتماعی، افزایش امنیت با انجام تنظیمات شخصی است.
  • پلیس فتا به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است و آنان می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و همچنین استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی و یا Cyberpolice@ در کلیه شبکه‌های اجتماعی داخلی با ما در میان بگذارند.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول