موج‌سواری هشتگ‌ها روی شبکه‌های اجتماعی

مجازیست-برجسته شدن برخی موارد در شبکه اجتماعی، بهانه‌ای شد تا از یک جامعه شناس ارتباطات بپرسیم، شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر مردم کشور ما دارند.

محمد الستی، جامعه شناس ارتباطات :

  • بر اساس نظریه رایزمن، جوامع انسانی سه دوره کلی را تحولات خود طی می‌کنند.در دوره اول که به دوره «سنتی» معروف است، تمام قواعد‌ها و ارزش‌ها از سنت و پیشینیان نشات می‌گیرد. به عنوان مثال گفته می‌شود قدیمی‌های ما این کار را می‌کردند و ما هم باید همین کار را انجام دهیم.
  • در دوره دوم که «درون راهبر یا عقلانی» نام دارد، افراد به این سمت حرکت می‌کنند که با عقل خود تصمیمی بگیرند و پیروی کورکورانه از گذشتگان را فراموش می‌کنند. ریشه از بین رفتن سنت راهبر، کتابت و در واقع مطالعه است که در جوامع اروپایی به شدت اوج گرفت، اما این دوره در کشور ما بسیار کوتاه بود.
  • از زمانی که رادیو و سایر رسانه‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی پدید آمدند، وارد دوره سوم یعنی «برون راهبر» شدیم؛ به این معنا که دیگر تصمیم گیری و قضاوت، شخصی نبوده و افکار عمومی و رسانه تاثیر بسیاری بر ذهنیت افراد می‌گذارند.

مردم تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی

  • در حال حاضر، این مشکل در سراسر جهان وجود دارد و مردم تحت تاثیر ابر رسانه و علی الخصوص شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و در واقع سوار موج‌های ایجاد شده می‌شوند؛ بنابراین هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی دستاورد همین تاثیرات است.
  • در بیشتر کشورها، دوره دوم که با کتابت و مطالعه همراه بود، طولانی بود و در تصمیم گیری و فرهنگ مردم تاثیر مثبت گذاشت، به طوریکه مردم آن کشور‌ها در دوره سوم اجتماع، وضعیت مطلوبی دارند.
  • در کشور ما، دوره دوم کتابت یا شکل نگرفته یا بسیار کم تاثیر بود، زیرا دستگاه چاپ دیر به کشور ما وارد شد، اما برعکس، رادیو و تلویزیون خیلی زود وارد کشور شدند، بنابراین فرصت کتابت و تحلیل مردم کم بود و در دوره سوم مردم ما بیشتر تحت تاثیر این موج‌ها قرار دارند.

مردم ما بیشتر از سایر جوامع تحت تاثیر موج‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارند

  • در کشور ما اخیرا با ازدواج دختران کم سن مخالفت‌های بسیاری وجود داشت، اما وقتی این دختر قصد ازدواج با فردی نامناسب را داشت و پدرش این اجازه را به او نداد و قتل اتفاق افتاد، به دنبال اعدام پدر رومینا هستند، اما اگر پدر رومینا اجازه ازدواج می‌داد، همین افراد این ازدواج را محکوم می‌کردند.
  • متاسفانه مردم ما بیشتر از سایر جوامع و به شدت تحت تاثیر موج‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

/میزان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول